Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Om Arkivguiden   >  
Arkiv i Arkivguiden
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1837) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Tom Barckman (Tomb) - Torsdag den 13 november 2008 kl. 11.22
Hej!
Jag förstår inte riktigt Arkivguiden. Det talas om arkiven, men jag hittar inga andra än Båhus och Göteborg.
Hur gör jag för att hitta fler arkiv?
Mvh/Tom
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1840) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Torsdag den 13 november 2008 kl. 12.42
De enda regionala avdelningarna i Arkivguiden är Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide, och det är bara där det finns direktlänkar till arkivförteckningar för bland annat kyrko- och häradsrättsarkiv.

Men under Arkiv och källor finns allmänna beskrivningar av hur man hittar i arkiven och olika typer av handlingar som man kan finna där. Det finns också länkar till olika arkivinstitutioner (Riks- och landsarkiv med flera) för hela landet.

Orsaken till de regionala avdelningarna är att det var med det gamla Båhusarkivet (numera Båhus Arkivguide) som det hela började. Det var visserligen tänkt att det skulle komma fler regionala avdelningar (dock inte för alla landskap), men tiden gick i stället åt till att starta forumet.

I Arkivguidens Forum är det däremot tänkt att det ska komma länkar till arkivförteckningar med mera under varje socken. Där finns också bara Båhuslän än så länge (de fanns ju redan klara i Arkivguiden), men övriga landskap kommer. Men först ska alla landskap få sockenindelning; det återstår ännu några (bara fyra - men stora...).

Men du kan själv söka efter arkiv i Nationella Arkivdatabasen (NAD): NAD:s söksida. Där kan du skriva in till exempel en sockens eller ett härads namn och få fram förteckningar från respektive landsarkiv (eller var arkivet nu förvaras).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1842) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Tom Barckman (Tomb) - Torsdag den 13 november 2008 kl. 13.21
Då förstår jag. Jag hade fått för mig att jag skulle hitta någon typ av register över olika arkiv, typ det som finns för Göteborgs Arkivguide.
I övrigt hittar jag någorlunda i de mest vanliga arkiven.
Arkivguidens Forum är bra som komplement till Anbytarforum. Hoppas det kommer lite mer inlägg bara.
Mvh/Tom
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)