|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 24 maj 2010 kl. 22.18
|
Man kan nog bara konstatera fakta. Har varit där själv en gång för ett antal år sedan och kikat. Brukar åka igenom Växjö några gånger varje år då jag besöker mina släktingar som bor en bit söder om Kalmar.
|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 13 mars 2017 kl. 18.55
|
Utvandrarnas hus i Växjö har jag varit. Tror jag fick se ett manuskript skrivet av Vilhelm Moberg till en av hans böcker. Kom inte ihåg vilken.
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 14 mars 2017 kl. 16.00
|
Sista gången jag var på Utvandrarnas/Emigrantinstitutet var när jag hade amerikafrämmat. De blev mycket besvikna. Det måste ha varit för arton år sedan. Migrantionscentret besökte jag för drygt ett år sedan. Jag tittade in för att se hur de hade det. Jag blev inte imponerad. Vi har/hade en filial här i stan. Jag skickade iväg två cirkeldeltagare dit. De blev väldigt besvikna.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 14 mars 2017 kl. 18.25
|
Menar du verkligen sista gången och inte senaste gången?
|
|
|
|
|
Av Allan Sjöö - Torsdag den 16 mars 2017 kl. 15.15
|
Sista gången jag besökte Utvandrarnas hus var på en skolresa 1968.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 16 mars 2017 kl. 21.35
|
Sista gången för dig också?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 21 mars 2017 kl. 23.59
|
Det börjar gå rykten om att Ancestry skulle köpa upp emigrantinstitutet i Växjö. Huruvida detta är sant känner jag inte till. Har för mig att rullfilmen för de svenskamerikanska församlingarna finns där.
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 22 mars 2017 kl. 13.58
|
Mikrofilmerna fanns där när jag sist var där. Men det är ju ett tag sedan. Filmerna borde naturligvis höra hemma hos Riksarkivet. Avfotograferingarna är väl i viss mån överspelade i och med att det finns så många andra lätttillgängliga källor. Det låter lite egendomligt om Ancestry skulle tillåtas lägga rabarber på filmerna. Det är ju åsiktsregistrering och fotograferingen skulle ha gjorts med förbehållet att materialet inte fick spridas och hamna i orätta händer. Men det kanske bara är en skröna.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 22 mars 2017 kl. 16.48
|
Det var också en del år sedan som jag beställde mikrofilm därifrån. Vet inte om de finns kvar och det är som du skriver. Avfotograferingarna är i viss mån överspelade. Den digitala tekniken tar över. Vet inte om dessa ingår i ett eventuellt förvärv av Ancestry. Får se hur det verkligen blir med den saken. Men åsiktsregistrering av svenska-amerikanska församlingar i Amerika? Hur tänker du där? Om detta är åsiktsregistrering så kan man tänka följdtanken att annan folkbokföring skulle också vara detta.
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 22 mars 2017 kl. 21.18
|
Man ska nog inte jämföra vår folkbokföring med medlemsregistren som förs/fördes i de 'svenska' församlingarna i USA. De är åsiktsregister som bygger på religiös åskådning. Det lär finnas en rädsla att registren skulle komma i orätta händer. Det lär ha varit så att de som fotograferade inte respekterade någon sjuttioårsgräns. Vad som är sant och vad som skrönor vet jag inte.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 23 mars 2017 kl. 13.04
|
Finns 70-årsgräns på åsiktsregister?
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 23 mars 2017 kl. 16.06
|
Menar du att åsikter har ett bäst före datum? Hur långt själva förbehållet sträcker sig vet jag inte. Det kan ju vara för evärderliga tider. Det är väl till för att medlemmarna ska hamna i orätta händer. Du har väl hört talas om själavandring?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 24 mars 2017 kl. 20.27
|
Jag ser det inte som någon åsiktsregistrering utan de svensk-amerikanska församlingarna är som vilka församlingar som helst. Liknande de församlingar som finns i Sverige under samma tid.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 24 mars 2017 kl. 21.18
|
I Sverige hade vi en statskyrka som alla var tvångsanslutna till, och den var dessutom en myndighet med ansvar för folkbokföringen. De svensk-amerikanska församlingarna var (och är om de fortfarande existerar) fria religiösa samfund som det var frivilligt att ansluta sig till. Deras böcker innehåller alltså medlemmar som var anslutna p.g.a. sin tro. Självklart är det då helt riktigt att se de svensk-amerikanska kyrkoböckerna som åsiktsregister, som på intet vis kan jämföras med den svenska officiella folkbokföringen där alla finns med.
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 24 mars 2017 kl. 21.22
|
Håkan, där håller jag inte med dig. Den svenska statskyrkan bokförde svenska folket. De svensk-amerikanska församlingarna registrerar sina medlemmar. Precis som Svenska Kyrkan gör i dag. Samfundens medlemsregister omfattas inte av någon offentlighetsprincip såvitt jag känner till. Skatteverket måste emellertid ha tillgång till Svenska Kyrkans medlemsförteckning beroende på att de driver in kyrkoavgiften. (Ändrat av kontoinnehavaren den 24 mars 2017 kl. 22.11.)
|
|
|
|
|