|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 30 augusti 2009 kl. 16.15
|
Dagstidningar lär var mikrofilmade och de jag har använt mig av är då mikrofilm. Men finns det motsvarande på mikrokort och varthän kan man beställa detta? Finns förteckningar?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 30 augusti 2009 kl. 17.18
|
Det är Kungliga Biblioteket (KB) som svarar för mikrofilmning av dagstidningar: Dagstidningar i samlingarna. Vid en snabbtitt kan jag inte se något om mikrokort. Men man har börjat med digitalisering, men det är ännu "på försöksstadiet". (Ändrat av Jts den 30 augusti 2009 kl. 17.23.)
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 30 augusti 2009 kl. 18.44
|
Tackar för svar. Detta med digitalisering verkar intressant. Får se vad som händer med detta.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 02 december 2009 kl. 21.54
|
Det här med digitalisering av dagstidningar så finns det mer att läsa på följande länk: http://st.nu/start/ange/1.1575350
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 03 december 2009 kl. 15.15
|
När jag var med på en rundvandring i det allra heligaste i de nya lokalerna på landsarkivet i Visby fick jag veta att det inte går att skanna mikrofilmerna. Det ger alldeles för dålig kvalitet. Men det är ju ett känt faktum. En skanning är därför av nöden, många av tidningarna riskerar att "förintas".
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 03 december 2009 kl. 20.59
|
Undrar när det blir nåbart för oss läsare av gamla tidningar. Blir det en betalsite?
|
|
|
|
|