Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Meddelanden   >  
Tillfälligt stängt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16438) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Tisdag den 29 mars 2016 kl. 00.09
Arkivguidens Forum kommer att vara tillfälligt stängt för nya inlägg från lördagen den 2 april till söndagen den 19 juni.

Rent tekniskt kommer alla huvudämnen (de som finns i listan på forumets förstasida) att stängas för inläggsskrivande. Om man försöker att göra ett inlägg, så får man upp ett meddelande om att forumet är tillfälligt stängt, med en länk till det här inlägget.

Men allting annat kommer att fungera som vanligt. Det kommer alltså fortfarande att gå att läsa allting, och också att registrera nya konton, redigera användarprofilerna, använda forumets sökfunktion samt att kontakta andra forskare via forumets epostformulär (de som deltar i redan startade diskussioner kan alltså fortsätta att hålla kontakt den vägen tills forumet öppnar igen).

Orsaken till stängningen är att jag kommer att ha begränsad möjlighet att vara aktiv här under några månader. Det mesta av tiden som jag då skulle ha kunnat ägna åt släktforskning och AGF kommer i stället att gå åt till annat - som det lämpligt nog passar bäst att göra under den varmare delen av året, samtidigt som släktforskningsaktiviteten rent allmänt brukar gå ned - så då väljer jag att stänga forumet för nya inlägg.

Nu brukar det ju i och för sig gå lugnt och städat till här i Arkivguidens Forum - bråk lyser med sin frånvaro och spammare likaså - men för säkerhets skull vill jag inte lämna forumet 'herrelöst' under någon längre tid, även om jag har möjlighet att emellanåt titta in här.

De som får abstinensbesvär får väl lindra plågorna genom att göra som jag - vara ute lite mer i det förhoppningsvis vackra vår- och försommarvädret. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16439) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Tisdag den 29 mars 2016 kl. 16.39
Jag har fått en fråga per epost: "Kommer Arkivguidens Forum att vara stängt på riktigt eller bara på låtsas som Anbytarforum?" :-)

Det är inte svårt att förstå varför frågan ställs. I Anbytarforum görs det ju inlägg trots att forumet sägs vara stängt; inte många jämfört med det normala antalet, men några om dagen ramlar i varje fall in.

Svaret är att Arkivguidens Forum kommer att vara stängt på riktigt - eftersom den som har hand om det vet hur man stänger. :-) Det kommer alltså inte att gå att göra några inlägg här.

Vet då inte de ansvariga för Anbytarforum hur man stänger? Uppenbarligen inte. Nu är det här egentligen inte rätt plats att kommentera Anbytarforum, men eftersom båda forumen (alltså AGF och det gamla AF) använder samma forumprogram, och stängning är aktuell för båda, så gör jag ett undantag.

I ett mycket kortfattat meddelande i AF den 24/2 (ett meddelande som upprepades i Rötter) sades att AF skulle vara stängt den 14-24/3 "för flytt till ny plattform". Och: "Under stängningen kan diskussionerna läsas men inga nya inlägg göras, varför användarkontona tillfälligt inaktiveras."

Och i ett nytt meddelande i Rötter den 23/3 upplystes om att nystarten uppskjutits till den 31/3. Och: "Under tiden finns nuvarande Anbytarforum kvar att läsa i men är låst för nya inlägg."

Men AF är alltså inte alls "låst för nya inlägg" och användarkontona är inte alls "inaktiverade". Så vad har man då gjort? Ja, det var inte svårt att upptäcka när jag för en vecka sedan kikade lite närmare på hur det kom sig att det kunde göras inlägg i det "stängda" forumet.

"Inaktiveringen" av kontona består av ett tillägg till användarnamnet; man har helt enkelt lagt till "x_" framför namnet. Mitt användarnamn "jts" har då blivit "x_jts". Försöker man att göra inlägg med det riktiga namnet, så får man upp ett felmeddelande - eller man borde kanske särskriva det som fel meddelande, eftersom det inte är rätt :-) - som säger att man har skrivit fel användarnamn eller lösenord, alltså det vanliga meddelandet som man normalt får när man verkligen har skrivit fel. Men om man skriver namnet med tillägget "x_", så går det utan problem att göra inlägg.

Jag testade en del av huvudämnena (de som ligger på förstasidan; Landskap, Källor o.s.v.), alla stora (alltså de med flest inlägg) och några till; och i varje ämne valde jag en slumpvis diskussion. Det gick lika lätt som vanligt att göra inlägg i alla de testade diskussionerna - och då går det naturligtvis i övriga ämnen och diskussioner också, eftersom man alltså inte har stängt forumet. (Jag gjorde inga inlägg på riktigt, utan nöjde mig med att förhandsgranska inläggen. Men det hade inte gått att ens förhandsgranska om diskussionerna verkligen hade varit stängda.)

Det kan tilläggas att man om man klickar på skribentens namn i ett gammalt inlägg (som alltså är gjort med det riktiga användarnamnet före "stängningen"), så får man följande besked: "Den profil du angett existerar inte längre. Användaren som skapade den har blivit raderad från systemet." Men om man lägger till "x_" framför användarnamnet i länken, så kommer man till profilsidan - som alltså fortfarande existerar.

Finns det då inget annat sätt att stänga forumet, alltså stänga det på riktigt? Naturligtvis gör det det. Om man vill stänga alla funktioner i forumet - som man alltså säger att man har gjort i AF - så går det på en sekund med ett enkelt handgrepp. Nåja, det var kanske lite överdrivet - det kan nog ta två, kanske t.o.m. tre sekunder... :-)

Om man däremot vill göra det som jag kommer att göra när AGF stängs - alltså stänga för inlägg (från vanliga användare), men låta övriga funktioner (inklusive inlägg från administratören/moderatorn, d.v.s. mig) vara öppna som vanligt - så blir det lite mer pill, eftersom man då får ändra skrivrättigheterna för ämnena. Men det går på några minuter, och är alltså inget som man blir överansträngd av. :-)

OBS! Jag rekommenderar inte någon att göra inlägg i Anbytarforum under den s.k. "stängningen". Jag utgår nämligen ifrån att de inläggen inte följer med till den "nya plattformen". Om man ska flytta alla inlägg dit, så behöver man väl konvertera dem på något sätt, och i så fall måste man ju först kopiera dem. Och den kopian tar man naturligtvis direkt efter "stängningen" den 14/3 - med resultat att inlägg som görs därefter inte blir kopierade, och därmed försvinner när det gamla forumet stängs. (Man kan väl misstänka att det är den konverteringen som tar längre tid än beräknat; allt annat borde rimligen ha varit avklarat innan "stängningen".)

förmodar jag i varje fall att man gör. Veta kan man ju inte göra, eftersom det inte har lämnats den minsta lilla information om vad den "nya plattformen" är, hur överflyttningen dit går till eller hur det nya forumet kommer att se ut och fungera. Information till den simpla släktforskarallmogen har ju aldrig varit Släktforskarförbundets bästa gren; vad man gör och planerar bakom kulisserna där har alltid varit omgärdat av ett hemlighetsmakeri som får ett möte i det innersta av Kreml att framstå som ett offentligt torgmöte vid en jämförelse...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16447) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 02 april 2016 kl. 23.49
Då var Arkivguidens Forum tillfälligt stängt för nya inlägg (men allt annat fungerar som vanligt; se det första inlägget här ovan).

Forumet öppnar igen söndagen den 19 juni (troligen på eftermiddagen eller kvällen). Jag gör ett nytt inlägg här och meddelar när det är öppet igen.

Och jag försäkrar att alla då kommer att känna igen sig. Till skillnad från ett visst annat forum kommer nämligen följande inte att ha skett i Arkivguidens Forum:

· Flytt till en ny adress utan information om det, så att...
- besökare går in på den gamla adressen och tror att forumet fortfarande är stängt - när det i själva verket är nyöppnat på en annan adress.
· Flytt till en "ny plattform" där...
- privata personuppgifter som användarna tidigare har valt ska vara dolda i profilen nu ligger helt vidöppet för alla att läsa;

- det är fullständigt hopplöst att försöka att följa med i vilka nya inlägg som görs i alla de ämnen som man är intresserad av - dels för att det har blivit makalöst omständligt att beställa mejlabonnemang på inlägg, dels för att sökning efter senaste inlägg ger ett resultat där inläggen ligger huller om buller utan någon synbar ordning - och det därmed också är svårare att kunna hjälpa till med svar på efterlysningar och andra frågor;

- gamla inlägg som skrivits av olika personer med samma namn (men med olika användarnamn, eller utan användarnamn innan det blev obligatoriskt med användarkonton) efter överföringen till den "nya plattformen" har buntats ihop under ett enda användarkonto, så att det ser ut som att samma person har skrivit alla inläggen;

- gamla inlägg som överförts till den "nya plattformen" bara har fått behålla länkar där internetadressen låg synlig i inläggstexten (som t.ex. "läs mera i Arkivguiden: www.arkivguiden.net"), medan länkar där adressen bara fanns i den 'osynliga' koden bakom texten ("läs mera i Arkivguiden") har försvunnit med text och allt ("läs mera i  "), så att all för respektive diskussion väsentlig information som det hänvisas till på de länkade sidorna (såväl inom som utom forumet) gått förlorad för läsarna;

- gamla inlägg som överförts till den "nya plattformen" bara har fått behålla den första bilden om flera bilder hade lagts in i samma inlägg;

- gamla inlägg som överförts till den "nya plattformen" har fått alla citattecken (") raderade, så att man inte ser vad som bara är ett citat ur en annan skribents inlägg och vad som är den 'nye' skribentens egna ord eller kommentar till det citerade;

- det knappt går att urskilja att inläggstexten faktiskt följer med i mejlen som man får vid inläggsabonnemang, eftersom den kommer långt ned i mejlen, och utan tydlig avgränsning, efter diverse redaktionell information.
Ovanstående kommer alltså inte att ske här i Arkivguidens Forum, är det väl bäst att påpeka igen för undvikande av missförstånd. :-) Allt kommer alltså att se ut som vanligt och finnas på samma adress som hittills.

Därmed inte sagt att det inte någon gång i framtiden kan bli förändringar också här - men då ska i så fall ändringarna genomföras för att de verkligen är till det bättre, inte p.g.a. villfarelsen att allt automatiskt är bättre bara för att det är "modernare".

(Och om man inte genomför en "modernisering" utan att först noga jämföra skillnader och för- och nackdelar med de olika alternativen, så behöver man heller inte ägna lång tid åt att rätta till "barnsjukdomar" i det "moderna" forumet för att det ska fungera lika bra och på samma sätt som det "föråldrade"... :-))

På gensyn söndagen före midsommar!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16451) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Torsdag den 28 april 2016 kl. 17.41
Öppet igen!
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)