Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Meddelanden   >  
Underhållsarbete på näthotellet
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19330) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Torsdag den 10 december 2020 kl. 01.15
Jag har fått två meddelanden från forumets näthotell

"Under kvällen och natten torsdag 2020-12-10 mot fredag 2020-12-11 kommer vi att utföra underhåll på våra lagringssystem för e-post. Vi kommer att starta vid 23:00 och arbetet beräknas vara färdigt innan klockan 02:00. Medan underhållet pågår så kommer tjänsterna att INTE vara tillgängliga."

Och:

"Under kvällen och natten fredagen 2020-12-11 mot lördag 2020-12-12 kommer vi att utföra underhåll på våra lagringssystem för web. Vi kommer att starta vid 19:00 och arbetet beräknas vara färdigt innan klockan 09:00. Medan underhållet pågår så kommer tjänsten vara semi-tillgängligt, då vi sätter systemet i 'read-only'."

Detta betyder att jag också kommer att sätta forumet i s.k. "underhållsläge", d.v.s. det går att läsa men inte skriva.
Det kommer att för säkerhets skull göras en halvtimme innan näthotellets underhållsarbete påbörjas, och forumet kommer att fungera som vanligt igen så fort arbetet är avslutat.

Det kommer alltså att ske på följande tider:

· Torsdag 10/12 kl. 22.30. Avbrottet pågår till senast kl. 2.00.

· Fredag 11/12 kl. 18.30. Avbrottet pågår till senast kl. 9.00 på lördag morgon.

Sedan får vi se om man kan hålla sluttiderna för avbrotten. Jag har väl mina tvivel... Kolla själv här.

Jag sätter forumet i "underhållsläge" för att man inte kan vara säker på vad som kommer att fungera eller inte fungera under näthotellets arbete. Under det första arbetet skulle det ju kunna göras inlägg, eftersom det rör eposten, men förmodligen skulle det då inte kunna gå ut mejl till de som abonnerar på inlägg per epost. Under det andra avbrottet skulle det förmodligen ändå inte kunna göras inlägg, men för att undvika 'halvmesyrer' som eventuellt skulle kunna sabotera några filer, så stänger jag för säkerhets skull.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19332) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Fredag den 11 december 2020 kl. 18.41
Nya besked från näthotellet. Man har dock inte behagat skicka ut något nytt mejl om saken; jag upptäckte det av en slump när jag kollade deras driftinfo innan jag skulle stänga nu som planerat kl. 18.30.

Det underhållsarbete som man tidigare sagt skulle börja i dag kl. 19.00 är framflyttat till tisdag samma tid. Men det ska inte hålla på som längst till kl. 9.00 nästa morgon, bara till 4.00.

Så då ändras alltså tiden när jag för säkerhets skull sätter forumet i s.k. "underhållsläge", där det bara går att läsa. Ny tid blir nu:

· Tisdag 15/12 kl. 18.30. Avbrottet pågår som längst till kl. 4.00.

Men jag säger som sist: Jag tvivlar på att man håller tiden. Inatt drog man över den beräknade tiden med två timmar, så varför skulle man nu klara det på fem timmar kortare tid än man först räknade med? Kolla själv här.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19338) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Tisdag den 15 december 2020 kl. 20.59
Nya bud från näthotellet med "stabil kvalitetshosting":

Nu har man flyttat fram underhållsarbetet till torsdag kl. 19.00, och ska som längst hålla på till kl. 4.00.

Så då får också jag ändra tiden för när jag för säkerhets skull sätter forumet i s.k. "underhållsläge", där det bara går att läsa. Ny tid blir nu:

· Torsdag 17/12 kl. 18.30. Avbrottet pågår som längst till kl. 4.00 - säger man... Kolla själv här medan det pågår.

Fortsättning följer. Kommer man igång före jul?
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)