Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar G-J)   >   Göteborgs domkyrkoförsamling   >  
Hulda Carolina Eugenia Peterson, f. 1854
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3474) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Lördag den 14 mars 2009 kl. 20.22
Är det någon som kan klara ut husförhören i Göteborg? Har kommit en bra bit på väg men sen är det tvärstopp. "Nya Boken!!" Vilken är nya boken? Det finns ingen hänvisning mer än året och just den här "Nya boken".

Snälla hjälp mej!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3477) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 14 mars 2009 kl. 20.50
"Nya boken" är boken för nästföljande tidsperiod. Men husförhörslängderna i den stora församlingen är ju uppdelade i många volymer för varje tidsperiod, så det gäller ju att hitta rätt "nya bok"... :)

Var är du någonstans när du ser den hänvisningen; volym och sidnummer?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3490) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Lördag den 14 mars 2009 kl. 23.36
Göteborgs Domkyrkoförsamling AIIa:1, sid 248

Peterson, Hulda Carolina Eugenia f. 1854-02-10 fluttar till Nya boken 1909. Har försökt att hitta men söker antagligen i fel böcker.
Tacksam om du kan hjälpa mej. Kan du dessutom tala om var 1:a roten, hus 67,68 var beläget någonstans.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3496) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 15 mars 2009 kl. 13.57
"Nya boken" och årtalet 1909; det var ju mycket upplysande...

I arkivförteckningen står det så här om församlingsböckerna (AIIa): "Volym 1-38 förda efter bostadsadress (fastighetsbeteckning), volym 39-80 förda i kronologisk ordning."

Men sidnumreringen börjar inte om från 1 i AIIa:39, utan först i AIIa:41...

Och börjar man från början i AIIa:41, så ser man att rote- och tomtnumren står i spalten "Yrke, Stam [nationalitet], Lyte". Logiskt, eller hur? :) Och där står de nästan i rätt ordning, men några hör hemma någon helt annanstans.

Och de verkar också att nästan stå i rätt ordning enligt sidnumret i den gamla boken, som står i spalten "Inflyttad eller öfverförd", men också där är det några som har gått vilse.

Men den "kronologiska ordningen" ger jag inte mycket för.

Men det ska ju inte vara för lätt att hitta; då är det ju ingen sport... :)

Nu ska jag inte hålla dig på sträckbänken längre. :) Hon finns i AIIa:41, sidan 28, rad 15.

Enligt 1898 års adresskalender var tomt 67-68 i 1:a roten Vallgatan 22. Och fastighetens ägare var då:

1/2 Handlanden H. Pettersson
1/4 Fröken Hulda Peterson
1/4 Handl. John Alb. Peterssons barn

(Hade det funnits en ägare till med samma efternamn, så hade väl det stavats Petterson, antar jag. Det är ju den enda variant som fattas... :))
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3502) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Söndag den 15 mars 2009 kl. 16.16
Tack Jörgen! Du kan din sak och har också större tålamod än jag har. Men, ett svar leder till en ny fråga.

Var hittar jag Vasa församling i Göteborg? Jag kan inte se den i arkivförteckningen. Vet du??????

De människor jag letar efter flyttar Vasa förs 1907, hur hittar jag den boken?
Om du tycker jag frågar för mycket så säg till!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3511) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 15 mars 2009 kl. 19.59
Fråga på bara! Vill man inte ha frågor, så ska man inte starta ett diskussionsforum... :)

Vasa församling utbröts ur Domkyrkoförsamlingen vid årsrskiftet 1907/1908. Om de flyttade till Vasa vid den tiden, så är alltså sannolikheten stor att de inte flyttade alls, bara bytte församling.

Enligt landsarkivets förteckning för Vasa finns det en stor mängd församlingsböcker som börjar 1908, men det är bara de tre första som finns på nätet (hos SVAR).

Var i Domkyrkoförsamlingen bodde de innan flytten (om det nu var någon flytt...)?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3521) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Söndag den 15 mars 2009 kl. 23.11
Det står att de flyttar Vasa? Menar du att de kunde bott kvar men att bara namanet på församlingen ändrades?

1. Personen det rör finns i AIIa:15, sid 4030, rad 15, 16, 17. Petersson, Hulda Maria Paulina med sönerna Jonas f. 1883 och Douglas 1885, flyttar Vasa 1907.

Det står att Douglas flyttar Valltorp, Skaraborgs län så han är inte viktigt just nu. Jag vet att han gifter sig Ruth Harriet Liepe från Christine Tyska och att han dör 1952-10-19 och är då bosatt på Arkivgatan 6 i Vasa församling. Har hittat honom i dödboken. Skulle naturligtvis vilja veta om det blev några barn men det får bli en senare fråga. Just nu så är det Hulda med sonen Jonas som jag skulle vilja reda ut.

2. Peterson, Hulda Carolina Eugenia f. 1854-02-10 flyttar Vasa 1919-10-31. Det var hon som du fann i AIIa:41, sid 28, rad 15.

Du säger att bara tre böcker ligger på nätet (SVAR) som jag ej har tillgång till. Har inte Arkiv digital filmat Vasa församling från 1907/1908?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3523) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 16 mars 2009 kl. 01.24
Vasa församling bildades vid årsskiftet 1907/1908 genom utbrytning ur Domkyrkoförsamlingen. Och det står mycket riktigt att de flyttade till Vasa den 31/12 1907; de flyttade med andra ord inte på riktigt, utan fördes bara över till den nya församlingens böcker.

Och det var lätt att hitta dem. "S 141" som står med stora röda bokstäver är sidnumret i den nya boken i Vasa (AIIa:1). Och så här ser det ut där:

Vänstersidan av uppslaget:
Vasa 1908-1

Och högersidan:
Vasa 1908-2

(Bilderna från SVAR.)

De flyttade alltså från Vasa till Domkyrkoförsamlingen, och då flyttade de på riktigt.

Den andra Hulda, som flyttar 1919, är det inte lika lätt att hitta. I de tre Vasa-volymerna som finns hos SVAR verkar det bara att finnas folk som har skrivits in 1908. Man får alltså använda Vasas inflyttningslängd för att se i vilken volym och på vilken sida hon finns. Och varken flyttlängd eller övriga församlingsböcker finns hos Arkiv Digital eller SVAR än så länge.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3524) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Måndag den 16 mars 2009 kl. 09.34
Tack Jörgen!

Skall gå tillbaka till Domkyrko och se om jag kan hitta dem. Visste inte att Jonas gifte sig men intresserad av att se om det blir några barn.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3539) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Tisdag den 17 mars 2009 kl. 17.04
Vill bara tala om att Arkiv Digital under våren kommer att fotografera de församlingar i Göteborg som brutits ut från ex vis Domkyrkoförsamlingen
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)