Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar G-J)   >   Habo   >  
Christina Ulrica Jönsdotter Bergström, f. ca 1723
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3918) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Söndag den 12 april 2009 kl. 11.39
Hej.

Jag kan inte hitta Christina Ulrica Bergström som vigs med Sven Mellberg den 1/8 1756 i Habo, Västergötland. ( Habo E:1 sid 5 ) Christina Ulrica Bergström dör den 1/2 1798 på Ry bruk i Göteryd, Småland. I husförhör för Göteryd ska hon vara född 3/10 1723, var står ej. Jag har tittat i Habo födelsebok åren runt 1723 men hittar ingen Christina Ulrica född då. I och med att de vigdes i Habo, trodde jag att hon kom därifrån. I vigselboken har varje par sagt vad deras föräldrar heter, så prästen har antecknat det. Det är bara Sven Mellberg och Christina Ulrica Bergström som inte har angett sina föräldrar. Någonstans har jag sett ( kommer ej ihåg var ) att hon heter Christina Ulrica Jönsdotter Bergström.

Finns det någon som vet något om Christina Ulrica Bergströms anor ?

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3921) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö (Asjoo) - Söndag den 12 april 2009 kl. 13.26
Hej

Det finns två giftemål mellan Sven Mellberg och Christina Bergström, 1/8 1756 (Habo E:1 sid 6) och 1/8 1760 (Habo E:1 sid 15)
Johannes föds 23/3 1757 (Habo C9 sid 20)
Cajsa föds 15/1 1759 (Habo C9 sid 33)
Helena föds 7/1 1761 i Annefors (Fröjered C1 sid 124)
Annefors Bruk startade ca 1760

Jag har inte hittat var Christina Ulrica Bergström är född, men om hennes far är smed är svårt att veta var hon är född då smederna flyttade mycket

mvh Allan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3924) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Söndag den 12 april 2009 kl. 16.09
Hej Allan.

Tack för ditt svar. Det var konstigt att de gifte sig två gånger. Gifte de sig med varandra båda gångerna ? Jag har aldrig stött på det innan och detta var helt nytt för mig. Min egen tanke är att de kanske tog ut skilsmässa och att de ångrade sig och gifte om sig, men det är ju inte så vanligt det heller. Det hade inte varit så konstigt om de hade gift om sig med någon annan. Christina Ulrika Bergström dör i Göteryd den 1/2 1798, hennes make Sven har jag inte hittat var och när han dog. Min ana är deras son Jonas f. i januari 1770 i Habo.

Jag har också letat efter Christina Ulrica Bergströms födelse, utan resultat. Ja, smeder flyttade ofta som du skriver och då är det svårt. Eventuellt kan ju namnet Bergström vara ett smedsnamn.

Är du också släkt med Mellberg-smederna ?

Även tack för att jag fick veta att Annefors bruk startade ca 1760.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3926) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö (Asjoo) - Söndag den 12 april 2009 kl. 18.02
Gustava* Helena Mellberg 20/10 1824-10/12 1894 i Göteryd är min farfars mormor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3928) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Söndag den 12 april 2009 kl. 22.47
Då din ana Gustava Helena halvsyster med min farmors farfar , Carl Gustav Mellberg f. 23/7 1848 i Pjätteryd. Vår gemensamma ana är deras far Johannes Mellberg f. 12/3 1800 på Ry bruk, Göteryd, Småland.

Tack för hjälpen med Stina Bergström i Habo.

(Ändrat av Carina den 12 april 2009 kl. 22.47.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3939) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö (Asjoo) - Måndag den 13 april 2009 kl. 13.05
Hej

Fler barn födda i Annefors, Fröjered till Sven Mellberg och Christina Bergström
Gustav 25/2 1764 (C1 sid 147)
Ingabolla 16/9 1765 (C1 sid 157)
Jonas 4/2 1768 (C1 sid 167)

I Habo har jag inte hittat fler barn

mvh Allan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3941) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Måndag den 13 april 2009 kl. 13.59
Hej Allan.

Margareta, en släktforskarvän har tittat i Stina Bergströms bouppteckning men det gav ingenting om hennes ursprung. Hon skickade även barnen som du skrev idag. Det är Jonas född 4/2 1768, som är anan, men jag har haft fel födelseår på honom, enligt mina papper var han född jan 1770, men tack vare dig och Margareta har jag fått rätt födelseår på honom. I detta papper finns också en son Nils, till Sven och Stina, inget mer är känt om honom, utan bara det att han är dopvittne på Ry bruk 1789.

Med tanke på att Nils och Cherstin är de första Mellbergarna, så tycker jag att det är inte många barn i de kommande generationerna som heter Nils och Cherstin. Förr var de ju rätt noga med namntraditionerna.

Men söker man på nätet så ser man att det finns en del Mellbergare i Västergötland. Bland annat en Oluf Eriksson Mellberg f. 1655 i Bjärby, Råda, Västergötland. Han var inspector och hovlivryttare hos Magnus Gabriel de la Gardie. I Oluf Mellbergs äktenskap med en Ingrid Larsdotter så har Oluf en dotter som heter Maria Mellberg som gifter sig 30/10 1709 i Mellby med en Boursell, sedan har Oluf Eriksson Mellberg också en son, hans äldste son, som heter Jonas Mellberg. Denna Jonas Mellberg gifter sig 19/10 1716 med Elisabeth Bengtsdotter Boursell. Oluf Eriksson Mellberg dör 1717 i Bissgården, Mellby ( R ). Han var gift i sitt tredje äktenskap med Maria Ducloux. Det äktenskapet var barnlöst.

Dessa går inte att koppla ihop med våra Mellberg, men just namnen Jonas och Maria var vanliga namn bland Nils och Cherstins ättlingar, men antagligen är det vanliga namn över huvudtaget.

Anbytarvärden, nu har jag nog svävat ut lite från ämnet Stina Bergström i Habo, så tycker du att inlägget är felplacerat så får du gärna flytta det.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14121) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 06 september 2013 kl. 02.06
Att Svens och Christinas vigsel finns i Habos vigselbok (EI:1) både 1756 och 1760 beror inte på att de gifte sig två gånger. Det är 1756 som är det rätta året (med tanke på när första barnet föds). "Vigsel n:o 2" är prästens verk... :-)

Överst på sidan 12 finns ett antal överstrukna par, som återkommer ostrukna på sidan 14. Efter de strukna paren på sidan 12 kommer några ostrukna par, som i stället är strukna på sidorna 14-15 där de återkommer. Och efter de strukna paren på sidan 15 finns några par (inkl. Sven och Christina) som inte är strukna - men det borde de vara för de är alla upprepningar från sidorna 6-7. Hänger ni med? :-)

Om man börjar från början av boken, så ser sida efter sida från starten 1755 ut att vara skrivna av samma penna vid samma tillfälle. Prästen har förmodligen skrivit in noteringar från lösa lappar - och så råkade han blanda ihop lapparna, och upptäckte en del av misstagen, men inte alla. Han kanske också satt uppe för sent... :-)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)