Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar G-J)   >   Göteborgs domkyrkoförsamling   >  
Nils Larsson Dragg, född 1788 i Göteborg
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4062) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av John Sidén (Vibybo) - Lördag den 25 april 2009 kl. 17.13
Hej!
Båtsmannen Nils Larsson Dragg (det senare är troligtvis hans båtsmansnamn), som från 1818 till sin död 1856 är bosatt i Loftahammar i Småland, uppges vara född 1788-04-21 i Göteborg (1788-04-24 uppges också i en del husförhörslängder). Jag har sökt honom i flera Göteborgsförsamlingars födelseböcker men inte hittat honom. Kan någon hjälpa mig att få fram vilka hans föräldrar var?
Med vänlig hälsning
John

(Ändrat av Vibybo den 25 april 2009 kl. 17.14.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4063) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av John Sidén (Vibybo) - Lördag den 25 april 2009 kl. 17.18
Hej igen!
Han heter alltså Nils Larsson Dragg och inget annat. Rubriken är fel.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4080) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 27 april 2009 kl. 21.16
I vilka andra församlingar än Domkyrkoförsamlingen har du sökt?

Och vet du om han flyttade direkt från Göteborg till Loftahammar eller 'mellanlandade' någonstans på vägen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4083) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av John Sidén (Vibybo) - Måndag den 27 april 2009 kl. 22.50
Hej Jörgen!
Jag har sökt i följande födelseböcker: Göteborgs amiralitetsvarv, Göteborgs domkyrko, Göteborgs garnisonsförsamling, Göteborgs hospitalsförsamling, Göteborgs Kristine, Göteborgs Marieberg, Göteborgs fattighusförsamling.
Troligtvis "mellanlandade" han någonstans på vägen mellan Göteborg och Loftahammar. Det framgår dock inte av husförhörslängden i Loftahammar när och varifrån han kom.
Jag var väldigt osäker på var jag skulle placera min efterlysning eftersom jag sökt i så gott som alla upptänkliga Göteborgsförsamlingars födelseböcker efter honom och inte hittat honom. Till slut placerade jag min efterlysning här vilket kanske var helt fel men då får du väl flytta på den om du tycker så.
Med vänlig hälsning
John
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4088) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 28 april 2009 kl. 11.29
Hej John

Tog mig en titt på Draggen. :)

När han dör 1856-05-09 i Loftahammar står det i C:5 sid 407 att han varit roteringsbåtsman och "med åt Norge 1813 och 1814". Enligt C:4 sid 224 gifte han sig 1818-07-19 i Loftahammar med Brita Stina Persdotter, och då kom båda två från "Norra Malmö" (står Norra Malma i hfl).
AI:6, 1817-1822, sid 248 Norra Malma, finns "Dr Nils Larsson" född i Göteborg 24/4 88, utan någon anteckning om inflyttning. Det finns dock inflyttningsanteckningar på andra. Kan det tyda på att han fanns i socknen före 1817 då hfl börjar? Har du letat i den föregående hfl? Jo, det har du förmodligen.... :)

Jag tog några "stickprov" på olika hfl, och i AI:9 1837-41 sid 9 och AI:10 1842-49 sid 9 finns han i Briteberg, och där står han som född i Grebo, vilket i AI:10 sedan är struket och ändrat till Göteborg. Kan det ge en ledtråd? Har han kommit via Grebo? Eller berodde skrivningen på prästens felläsning av tidigare hfl? Inte lätt att veta, inte. :)
Lite märkligt är ju också att han i AI:6 står som Larsson, utan Dragg, men i vigselboken står det Dragg, utan Larsson. Han står dock inte som båtsman i vigselboken, "bara" dräng.

Det här hjälpte väl inte, men....

Ha de'!
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4090) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av John Sidén (Vibybo) - Tisdag den 28 april 2009 kl. 13.41
Hej Lotta!
Jag har tittat i Loftahammar AI:5 som slutar 1816 och där finns inte Nils Larsson bosatt i Norra Malmö. Sedan han gift sig med Brita Stina Persdotter har jag följt honom och hustrun genom husförhörslängderna fram till dess att både han och hustrun avlider. De bor på en hel del platser inom Loftahammars församling. Jag har även noterat precis som du att han i en del husförhörslängder uppges vara född i Grebo. Men den tidigaste noteringen om hans födelseort är i Loftahammar AI:6 och där står det Göteborg. Dessutom finns ingen alls Nils född i Grebo 1788 (inte heller född 1787 eller 1789).
Det troliga är att Nils Larsson fanns i Loftahammar före 1817 men var han bodde då kan jag inte se och jag kan inte heller se när och varifrån han kom till Loftahammar. Så hans ursprung får väl sägas vara höljt i dunkel. När två så duktiga släktforskare som du och Jörgen inte lyckas finna honom lär väl knappast någon annan kunna göra det.
Med vänlig hälsning
John
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4091) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 28 april 2009 kl. 14.36
Hejsan igen, John

Njae, jag hade faktiskt inte letat så mycket, och jag tror inte det är skicklighet det är frågan om, snarare envishet. Och det har jag gott om, som du vet. :)

Jag hittade faktiskt Nils Dragg i AI:5 Loftahammar, 1814-16. Han finns på sidan 58 som dräng på torpet Svederna på Bjursunds ägor.

dragg

Nu är ju frågan om han är född i Torp eller bara kommer inflyttande från Torp. Men det överlåter jag åt dig att leta efter. :)

Ha de' gott!
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4094) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 28 april 2009 kl. 18.06
Den enda Torps socken som ligger åtminstone i samma län som Göteborg är Torp på Orust. Men där finns ingen passande Nils Larsson, i varje fall inte enligt Släktdatas register över födda i Torp.

Dragg är båtsmansnamnet för Mörghult i Gladhammars socken, som är nummer 88 vid Tjusts båtsmanskompani (åtminstone på Grills tid i mitten på 1800-talet).

Gladhammar AI:5 omfattar två husförhörslängder, 1809-1813 och 1813-1816. I den första längden finns på sidan 60 (handskrivet)/122 (maskinpaginerat) båtsmannen Måns Dragg, född i Tuna 1768 och avskedad 1811.

I samma längd finns på sidan 61 (h.)/124 (m.) båtsmannen Måns Larsson Dragg, född i Västrum den 15/3 1779. Han ska ha kommit dit från Hallingeberg 1810.

Den sistnämnde finns också i den andra längden, på sidan 139/616. Där är hans födelsedatum den 15/13... :) Han sägs ha varit tjänstgörande sedan den 8 maj 1814.

Frågan är då vad som avses med "tjänstgörande". Om det menas att han blev båtsman då, så finns det alltså en lucka mellan 1811 (då den förste Måns Dragg fick avsked) och 1814. Där skulle då Nils Larsson Dragg passa in, med tanke på att han var med "åt Norge 1813 och 1814". Jag har dock inte kunnat hitta Nils i någon av längderna i AI:5.

Men menas det att han var utkommenderad då, så kan han ju ha varit båtsman sedan den förre Måns Dragg avskedades 1811, och då är ju frågan var Nils Larsson Dragg var båtsman.

Det finns då fler rotar att välja bland; Mörghult är bara den 'Dragg-rote' som ligger närmast Loftahammar. Hos Centrala Soldatregistret finns det Draggar också vid Smålands båtsmanskompani (n:r 40 Gelebo, Åby socken), Södra Möre andra båtsmanskompani (n:r 177 Areby, Arby socken) och Ölands andra båtsmanskompani (n:r 78 Övre Västersta, Kastlösa socken), men ingen i Östergötlands båtsmanskompani - för att nu ta de kompanier som finns närmast Loftahammar.

Men denne Nils Larsson Dragg finns emellertid inte hos Centrala Soldatregistret. Men alla soldater och båtsmän har ju inte hunnit att registreras där ännu.

(Ändrat av Jts den 28 april 2009 kl. 18.12.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4095) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av John Sidén (Vibybo) - Tisdag den 28 april 2009 kl. 18.31
Hej Jörgen och Lotta!
Jag försökte följa Nils Dragg bakåt i längderna men det verkar som om han kom till Loftahammar 1814 och då till Svederna, 1815 flyttade han till Älgenäs i Lofta (Lofta AI:4 fol 257) och 1816 flyttade han tillbaka till Svederna i Loftahammar.
Tidigare har jag sökt Nils Dragg i Centrala Soldatregistret men inte hittat honom. Å andra sidan är ju inte alla soldater och båtsmän registrerade där ännu.
Jag har även tittat i födelseboken för Torps församling på Orust men inte hittat Nils där. För säkerhets skull sökte jag även i de båda andra församlingarna i samma pastorat som Torp men utan resultat, jag har även tittat i födelseboken för Torps församling i Älvsborgs län (och dess annexförsamling) men inte hittat Nils där heller.
Eftersom det inte framgår varifrån och när Nils Dragg kom till Loftahammar är det i det närmaste omöjligt, i alla fall för mig, att följa honom bakåt till den församling varifrån han kommer. Jag uppskattar den hjälp jag fått och tackar så mycket men tror att jag nått vägs ände vad gäller Nils Dragg.
Med vänlig hälsning
John
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)