Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar G-J)   >   Grönahög   >  
Andreas Jansson, född 1754
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7937) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Söndag den 07 november 2010 kl. 20.28
Jag söker efter dödsdatum på Andreas Jansson, född 4 okt 1754 och hnas hustru Ingegärd Andersdotter född 1762.
Dom finns i Grönahög AI:1 - den med 17 längder - under Truvhult eller Trufhult. Jag hittade dom senast i Grönahög AI:1 bild 178/sida 6.
jag har som bekant brytit armen och har svårt att forska själv. detta är skrivt med mycken möda för att få det rätt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7938) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 07 november 2010 kl. 23.06
Därefter finns de i följande husförhörslängder:

· AI:1, sidan 5 (AD-bild 194)
· AI:1, sidan 5 (AD-bild 212)
· AI:1, sidan 5 (AD-bild 228)
· AI:1, sidan 5 (AD-bild 244)
· AI:2, sidan 40
· AI:3, sidan 26
· AI:4, sidan 104
· AI:5, sidan 114

Hustrun heter Ingrid i alla dessa längder.

Fr.o.m. AI:1/bild 212 är Andreas födelseår 1757.

Och fr.o.m. AI:2 är deras födelseorter utsatta: Andreas i Grönahög och Ingrid i Hössna.

I AI:2 finns där också en Josef, född 1797 (utan datum och ort). Han är struken med noteringen "Ulricehamn 32". P.g.a. överstrykningen och den svaga texten är det svårt att se om det har stått "s." eller "dr" framför hans namn. Men eftersom Andreas och Ingrid har noteringen "utfattige", så har de knappast haft någon dräng.

I AI:4 är Andreas struken: "död 15/10 43".

Och i AI:5 är också Ingrid struken: "död 16/8 50".

De finns också i dödboken (F:1, inga sidnummer):

· AD-bild 7, höger sida: Andreas Jeansson i Trufhult af ålderdom, 86 år och 11 dagar.
· AD-bild 22, vänster sida: Enk. Ingjerd Andersd:r i stuga vid Trufhult af ålderdom, 88 år.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7939) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 07 november 2010 kl. 23.13
Det finns en Joseph född i Trufhult den 24/5 1797 med fader Andreas Jansson, men hans mor heter Stina Nilsdotter. (Grönahög C:1, sidan 302.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7940) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 07 november 2010 kl. 23.48
Den 26 [?] mars 1799 dog hustru Stina Nilsdotter i Trufhult av barnsbörd, 33 år. (C:1, sidan 124 [handskr.] / 315 [maskinpag.].)

Och den 22 januari 1809 vigdes änkemannen Andreas Jonasson [!] och pigan Ingjerd Andersdotter, båda från Trufhult. (C:1, sidan 160 [handskr.] / 349 [maskinpag.].)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7942) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Måndag den 08 november 2010 kl. 11.15
Tack Jörgen, jag r evigt tacksam
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9257) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Måndag den 02 maj 2011 kl. 11.39
Jag söker Andreas Janssons föräldrar.
Andreas är född i Grönahög den 4 okt 1757 i någonting som börjar på Knä och slutar på hult och någonting däremellan. På Arkivhuset har vi kommit fram till att hans föräldrar hette Johan Mårtensson och Maria Larsdotter. Jag behöver det verifierad och jag behöver få veta var Andreas var född någonstans.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9258) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 02 maj 2011 kl. 12.19
Han är född i Trufwehult, alltså på samma plats där han finns senare i hfl.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9259) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Måndag den 02 maj 2011 kl. 14.35
Tack Lotta, nu kan jag komam viare en bilt med hjälp på arkivhuset
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)