|
Av Elin Bildsten (Linnea09) - Onsdag den 12 september 2012 kl. 22.41
|
Jag søker mer information om min far Bertil Roland Elof Guttmark,fødd Gustafsson den 31 mars 1920.Jag vill veta mera om vem han har varit gift med tidigare,han var gift 3 ggr.Ja,vilken information som helst ær intressant egentligen,var han har bott osv.Han dog 1999.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 13 september 2012 kl. 00.22
|
Eftersom det gäller så sen tid, så föreslår jag att du kontaktar landsarkivet i Göteborg. I din fars personakt från kyrkobokföringen ska finnas uppgifter om äktenskap och barn och i vilka församlingar han har bott, åtminstone uppgifter som var aktuella 1948 (då man införde systemet med personakter) och har tillkommit senare. Jag ser på CD:n "Sveriges dödbok" att han bodde i Johannebergs församling när han dog 1999. Hans personakt ska då finnas i Johannebergs kyrkoarkiv på landsarkivet. Den 70-åriga sekretessgränsen borde det inte vara några problem med, eftersom det gäller din egen far.
|
|
|
Av Jan Augustsson (Janneytterby) - Fredag den 14 september 2012 kl. 18.39
|
Hej Elin Bildsten. Din pappa Roland Guttmark var mellan 1957 - 1966 gift med Betty Dora Schlossman ( född 19230913, död 19660113). Arkiv: Dödskivan 1901-2009. Jag var arbetskollega med din far mellan 1952-1957. Arbetsplatsen var Medicinska Biblioteket vid Sahlgrenska Sjukhuset Göteborg. Jan Augustsson
|
|
|
Av Elin Bildsten (Linnea09) - Lördag den 29 september 2012 kl. 13.18
|
Jag fortsætter diskussionen hær eftersom jag søker mer info om min farmor Ester Axelia Pettersson f.1896 i Angered d.1996,och om min farfar John Folke Gustavsson f.1896 i Bjørketorp, d.1971 kanske i Gamlestaden eftersom han ær begravd på Østra Kyrkogården i Gøteborg. De gifte sig inte førræn 1934 i Angered.Hur kan jag få fram var de har bott-bodde de kanske inte ihop førræn efter brøllopet?John arbetade vid jærnvægen.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 30 september 2012 kl. 01.34
|
För att få reda på var de har bott, så får du som vanligt följa dem genom församlingsböckerna. När du kommer till så modern tid att böckerna inte finns på nätet (d.v.s. när de når inom den 70-åriga sekretessgränsen), så får du vända dig till landsarkivet där de förvaras. I tidigare diskussioner finns uppgifter om i vilka församlingsböcker de finns när de bor hemma hos föräldrarna (Ester Axelia och John Folke). Du får alltså utgå ifrån de församlingsböckerna och sedan följa flyttnoteringarna där. På sidan med Ester och hennes syskon finns också bådas dödsdatum och -församling: Ester Axelia 1996 i Gunnareds församling, och John Folke 1971 i Härlanda församling. När det gäller Johns födelseuppgifter, så sägs det alltså både i församlingsboken hos föräldrarna och på CD:n "Sveriges dödbok" (vars uppgifter kommer ifrån de då aktuella uppgifterna i kyrkobokföringen) att han var född den 14/2 1898 i Algutstorp, inte i Björketorp. I församlingsboken Angered AIIa:1, uppslag 2, står i inflyttningskolumnen att familjen har kommit från Björketorp den 28/8 1900. Och i Björketorps utflyttningslängd (B:3, uppsl. 14, n:r 33) står att de finns på uppslag 150 i församlingsboken. Det är Björketorp AIIa:1. Och dit har de flyttat in den 20/7 1898 (alltså efter att John föddes) från en församling som inte är lätt att tyda. Också här står att John är född i Algutstorp. I inflyttningslängden (B:3, uppsl. 10, n:r 37) finns de införda den 9/12 (!) 1898, och där är det lite tydligare att de kommer från Gerdhem. I Gärdhems utflyttningslängd (B:1, uppslag 10, n:r 20) har de flyttat ut den 20/7 1898 från uppslag 381 i husförhörslängden, som är AI:12. Och där finns de vid Velanda kvarn, med noteringen att de flyttat in från Tengene den 19/11 1896. Också här står att John är född i Algutstorp 1898. Men hur går det ihop, när de har bott i Gärdhem sedan 1896? Originalet av Algutstorps födelsebok 1898 finns ännu inte på nätet (varken hos Arkiv Digital eller SVAR), men i SCB-utdraget (hos SVAR) finns han med som född i Algutstorp den 14/2 1898. Det står där att föräldrarna bor i Velanda i Gärdhems församling, men att nedkomstorten är Algutstorp och att attest har sänts till pastorsämbetet i Gärdhem. John kom alltså till världen i Algutstorp, men föräldrarna var kyrkobokförda i Gärdhem. Till Björketorp flyttade man några månader senare; det var alltså inte där han föddes.
|
|
|
|
|