Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar G-J)   >   Gärdhem   >  
Inga Lena Larsdotter, född 1797
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15006) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Solveig Gavik (Cissis_matte) - Onsdag den 16 april 2014 kl. 22.22
Inga Lena Larsdotter född 1797 födde oäkta dotter Christina 1820-05-23 och jag finner mor och barn i detta husförhör
Arkiv Digital husförhör Holm, Gärdhem AI:2 (1818-1828) Bild 85 / sid 145

Det anges att de flyttat vidare till Halltorpsled? 1822.

Jag hittar inte Inga Lena och dottern i husförhör i Halltorp efter 1822.

Troligt också att hon fick tvillingdöttrarna Anna och Lena 1829-06-23 (har bara sökt och hittat detta via www.slaktdata.org) och tror att det kan vara samma mor som till Christina ovan. Dessa tvillingbarn födda i Torp soldatbostad i Gärdhem

I Rörstorp i Gärdhem dör en Inga Lena Larsdotter 34 år 1831-05-18 vilket stämmer med hennes ålder om hon är född 1797.

Jag finner henne inte heller i Rörstorp i husförhör.

Mitt problem är att jag inte hittar Inga Lena Larsdotter i husförhör 1822 - 1831.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15008) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 17 april 2014 kl. 17.49
Du kan ta bort frågetecknet efter Halltorps Led, för det står det. Men där, eller på någon anna sida under Halltorp, finns hon inte i AI:2, som du redan har konstaterat.

Men hon finns i Torp, längst ned på sidan 147. Där står att hon kom från Myrtuvan 1819. Det är m.a.o. en äldre notering, och det var ju åt andra hållet som du inte kunde följa henne. Hon finns i varje fall på Myrtuvan på sidan 173, längst ned.

Har du sökt i hela husförhörslängden eller bara i Halltorp och Rörstorp? Hela längden är nog det enda alternativet om du ska finna henne...

Men jag hittade en annan sak, i Gärdhem KI:3:

I fattigkommitténs protokoll från den 17/12 1832 (s. 153) finns under § 3 de "värnlöse barn" som kommer på "entreprenadauktion till den minstbjudande att till skötsel, föda, kläder och vård överlämnas". Och bland dessa barn finns "Inga Lenas under Rörstorp".

Volymen innehåller till största delen sockenstämmoprotokoll, och det kan ju möjligen finnas något där också.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15009) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Solveig Gavik (Cissis_matte) - Torsdag den 17 april 2014 kl. 18.44
Tack Jörgen! Du är fantastisk på att hitta det inte andra hittar.
Jag har gått igenom Holms Rote tidigare men när jag får tid går jag nog igenom hela husförhörslängden för att se vart barnen tar vägen för att få bekräftat att det är dottern Christina som senare dyker upp i Naglums socken och får 2 oäkta barn där 1850 och 1852. Såg nu efter ditt svar i husförhör att Inga Lena Larsdotter är noterad utan sina barn i Torp och i Myrtuvan men de kanske redan då var omhändetagna eller kan tvillingarna ha dött som små. Det återstår att se.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15014) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Solveig Gavik (Cissis_matte) - Fredag den 18 april 2014 kl. 21.26
I natt ägnade jag många timmar åt att söka igenom husförhör A1:2 och A1:3 i Gärdhem i kolumnerna födelseår.

Hittade inte barnen födda 1820 och 1829. Dottern Christina är den jag hittat i ett husförhör A1:2 enligt min fråga ovan. Barnen kan ha auktionerats ut till Västra Tunhem t ex och då jag inte vet tvillingarnas efternamn är det svårt att söka vidare efter dem. Christina dyker upp 1849 i Naglum. Hon kom då från Västra Tunhem till Naglum.
Vassända-Naglum B:1 (1841-1865) Bild 41. Finns i Naglum sidan 521 och där anges att hon är född i Västra Tunhem (Gärdhem) 1820-05-23 där jag hittar henne med modern Inga Lena.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)