|
Av Pontus Andersson - Torsdag den 11 februari 2016 kl. 00.47
|
I Gustavi husförhörslängd AIa:16 sid 18 rad 2 (NAD: A0006301_00014) finner jag en notering om att fängelsestraff har utdelats. För det första är det lite svårt att läsa vad det står utöver dömd 79 27/12 till fängelse (?) 5 år och 6 månader (inbrott och stöld!?). Huvudfrågan är dock var jag hittar mer information om denna händelse. Är det Göteborgs rådhusrätt som har dömt? Hur tar man reda på vilket fängelse vederbörande hamnat på (Länscentralfängelset, Nya varvet, finns det fler?). Vilken församling tillhörde man under tiden? I husförhörslängden försvinner vederbörande redan 1883 till obestämd församling, kan det vara så att han hamnade i den församling som fängelset låg i? Antar att han frisläpptes först 1885, men det är såklart en gissning. En lustig detaljer i sammanhanget är jag tror mig ha spårat stora delar av personens liv, men efter 1885 (då han blev frisläppt?) förekommer han alltid med födelseåret 1863 istället för 1859. Fanns det incitament till att förvränga sin ålder? Kanske för att dölja fängelseperioden? Kan inte vara helt säker på att det är samma person, men omfattande granskning har företagits för hans bror (också dömd) som med ganska stor säkerhet kan antas vara rätt.
|
|
|
Av Joel Vogler - Torsdag den 11 februari 2016 kl. 09.14
|
Du menar väl Svante Andersson? Det sägs ingenting om fängelse för honom. Han dömdes till 5 år och 6 månaders förlust av medborgerligt förtroende och 'flyttade' till obefintlighetsregistret. Jag har inte lyckats finna honom i Gustavis obefintlighetsbok eller någon annan stans. Kan det vara så att personer utan medborgerligt förtroende helt enkelt inte noterades? (Ändrat av kontoinnehavaren den 11 februari 2016 kl. 09.45.)
|
|
|
Av Pontus Andersson - Torsdag den 11 februari 2016 kl. 13.20
|
Jaha, intressant, det är så det har gått till alltså. Men i vilken instans dömdes man till det, var det av rådhusrätten i städerna också?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 11 februari 2016 kl. 20.25
|
Han dömdes inte bara till förlust av medborgerligt förtroende. Enligt Nordisk Familjebok från 1886 var förlust av medborgerligt förtroende ett tillägg till det egentliga straffet: "Enligt regeln förenas denna påföljd ej med ringare straff än straffarbete..." Och: "Den ådömes antingen för alltid eller för viss tid, som ej får sättas kortare än ett eller längre än tio år utöver den ådömda strafftiden." Att det bara är förlust av medborgerligt förtroende som är noterat i Domkyrkoförsamlingens personalförteckning beror på att det var något som skulle skrivas in i prästbetyget. Och det i sin tur är väl förklaringen till att han hamnade i obefintlighetsboken; där hamnade man ju om det var känt att man flyttat, men inte vart. Han stack väl iväg till något ställe där man inte visste vad han gjort - och flyttade utan attest, så att man inte fick veta det heller. Det tyder väl på att han inte var någon dumskalle - även om han gjort sig skyldig till en dumhet... Han dömdes där brottet begicks. Och var det i Göteborg, så ska domen finnas i rådhusrättens dombok. Jag kan tillägga att det han dömdes för var "1 res. inbr.stöld", alltså första resan inbrottsstöld. ("Första resan" = första gången som han döms.)
|
|
|
Av Pontus Andersson - Fredag den 12 februari 2016 kl. 11.24
|
Han dyker sedan upp i Kungsholms församling i Stockholm som jag tidigare har skrivit om här, men då är han helt plötsligt fyra år yngre.. men undrar ju om det finns ett samband med "flykten".
|
|
|
Av Pontus Andersson - Torsdag den 18 februari 2016 kl. 20.46
|
Här kommer en uppdatering av ärendet. Födelseåret är fortfarande ett mysterium.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 18 februari 2016 kl. 23.30
|
Kyrkoböckerna landet runt vimlar av fel. Uppgifter skrivs av från den gamla husförhörslängden när den är fullskriven och man lägger upp en ny. Och sedan till nästa o.s.v. Samma sak vid flyttning: Från hfl till flyttattest och sedan från attesten till den nya församlingens husförhörslängd. Och varje gång som en uppgift skrivs av kan det bli fel. Det kan vara svårt att läsa någon annans kråkfötter (eller de egna ), eller skrivaren kan läsa på fel rad, eller någon annan orsak. Att han har fått fel födelseår behöver alltså inte betyda att han själv bluffar - om han inte har förfalskat attesten...
|
|
|
|
|