Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar G-J)   >   Härlunda   >  
Anders Abrahamsson Hallberg, född 1818
Diskussionen flyttades hit från Obestämd socken i Västergötland när det var klart varifrån Anders kom. Samtidigt startades en egen diskussion för Anders hustru, eftersom de kom från vitt skilda ställen: Karl Johan: Josefina Amalia Arhenius, född 1824.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17391) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jan-Olof Andersson - Måndag den 08 maj 2017 kl. 19.11
Jag är en färsk släktforskare och håller just nu på med att försöka hitta min frus farfars farfar. Enligt SveBef 1880 heter han Anders Hallberg och bodde i Göteborg i
"Huset N:o 4-5 Göteborgs domkyrkoförs — stad kvarter 8". Vidare är hans registrerade födelseort Härlunda, Skaraborgs län

Den enda kandidat som jag har hittat 1818 där föds den 4/12 (AID v17432.b53.s97) och kallas sedemera Anders Abrahamsson. Jag har lyckats följa honom till 1837 då han tycks vara på väg till Vinköl nära Skara (AID v10109.b20.s37) där tyvärr alla spår upphör för närvarande. Teorin är alltså att han någon gång efter 1837 beger sig till Göteborg och att efternamnet ändras till Hallberg. I närheten av Härlunda finns tex gården Halleberg och höjden Hallsberget vilket skulle kunna vara möjlig förklaring till efternamnet. Men om detta är sant är i dagsläget högst oklart. Pga av min ringa släktforskningserfarenhet vet jag heller inte hur man skall kunna "dekryptera" Göteborg på ett någorlunda enkelt sätt. Alla förslag tas emot med stor tacksamhet.

Med vänlig hälsning
Janne Andersson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17392) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 08 maj 2017 kl. 21.28
Vid folkräkningen 1880 hade den 'moderna' församlingsindelningen ännu inte genomförts i Göteborg; den kom först den 1/5 1883. Innan dess kunde man vara skriven i vilken som helst av församlingarna, oavsett var i staden man bodde.

Jag försökte därför att finna honom också i folkräkningen 1890. Och det lyckades - när jag bara sökte på förnamn, födelseår och födelseort. Efternamnet var nämligen där felstavat till "Hallbeg"... :-)

1890 bodde han i Domkyrkoförsamlingen 1 roten 1-3. Då går vi till husförhörslängden 1883-1890, som består av många delar, och av landsarkivet felaktigt kallas "personalförteckning". (Personalförteckningar hade man före 1883 i Göteborg, men fr.o.m. 1883 är det riktiga husförhörslängder; på bokryggen står också "Husförhörsbok".)

Den volym som innehåller den 1:a roten är (föga överraskande :-)) den första för den tidsperioden, vilken är AIa:17. Och där är det bara att bläddra igenom sidorna med hus 1-3 tills man hittar honom, vilket går fortast om man skummar igenom spalten med födelseår.

Och Anders Hallberg och hans hustru Josefina Amalia Arhenius finns på uppslag 10. Och där ser vi att han är född i Härlunda den 4/12 1818. Det ser m.a.o. ut som att du har hittat rätt Anders. Men för säkerhets skull ska vi följa honom bakåt.

Det står att de flyttade hit den 20/6 1883 från 8 Qv. 4-5, alltså 8:e kvarteret hus 4-5. (Den del av staden som byggdes på de områden där de gamla raserade befästningsvallarna stått, kallas kvarter i stället för rotar.)

Eftersom de flyttade efter den 1/5 1883, så ska de finnas i samma årgång av husförslängderna, men i en annan volym; den som innehåller 8:e kvarteret är AIa:32.

Då är det bara att bläddra igenom sidorna med hus 4-5. Jag tänkte att det skulle gå fortast om jag bara kollade efter 1883 i spalten med flyttnoteringar (som ju inte är lika många som födelseåren) - men där blev det inget napp. Då var det bara att börja om igen, och kolla födelseåren den här gången. Och där var de på uppslag 24 - med uppgiften att de flyttat till 1:a roten den 15/10 1890!

Den 20/6 1883 visade sig vara det datum som man inflyttat till församlingen. (Jag borde ha kommit ihåg att man har den ovanan i Göteborgs-församlingarna. När man flyttar runt till olika platser inom en församling, så står det varifrån man kommer, men samma datum följer med hela tiden - inflyttningen till församlingen.)

Den församling man kom ifrån 1883 var Kronhusförsamlingen, vilket är ett annat namn på Garnisonsförsamlingen. Nu kunde visserligen också civilpersoner tillhöra den församlingen (man hade en militär och en civil avdelning) - men det var det inte frågan om här. "F.d. artillerist" står det som titel på Anders. Så där har vi förklaringen till namnet Hallberg - ett soldatnamn.

I Domkyrkoförsamlingens inflyttningslängd 1883 (BI:1) finns de på sidan 372. (Observera att flyttlängderna är upplagda i bokstavsordning, men inom varje bokstav står personerna i tidsordning.)

Det finns också en flyttattest: Domkyrkoförsamlingen HIIa:169, Arkiv Digital-bild 1920 (AID: v204513a.b1920). Där står det "ej antecknad" på raden för hans födelseförsamling, men längst ned på sidan är i efterhand tillskrivet: "Han född i Härlunda, Sk. l."

Då går vi till Garnisonsförsamlingen. Snabbaste sättet att hitta honom i längderna där är att använda landsarkivets register. Och där ser vi att Anders Abrahamsson Hallberg, född den 4/12 1818, finns på sidorna 137 och 171 i AIa:9.

Och längst till vänster på de sidorna står "52/1839", vilket är flyttningsattestens nummer och år. Och den finns som nummer 320 i HII:24. Den volymen finns ännu inte hos Arkiv Digital, men däremot hos SVAR. Eftersom du har AD, så lägger jag in bilden här:

Garnisonsförsamlingen HII:24, nummer 320

Attesten är som synes daterad Vinköl den 2/4 1839. Och av den framgår alltså att drängen Anders Abrahamsson från Ardala "av denna församling" (Vinköl) "ämnar ingå i Kongl. Mjts och Kronans tjänst".

Jag kan tillägga att artilleristerna inte var några indelta soldater. De tillhörde Göta Artilleriregemente, och var förlagda i garnisonen i Göteborg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17394) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 08 maj 2017 kl. 21.47
Jaha. Nu var Jörgen före mig....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17396) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jan-Olof Andersson - Måndag den 08 maj 2017 kl. 23.13
Hej och tack! (hoppas att inlägget hamnar på rätt ställe).

Otroligt bra och snabbt gjort - och kul att det gick att knyta ihop med min kandidat från andra hållet! Skall följa din väg imorgon för att förstå bättre. Tusen tack!

Hälsningar
Janne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17397) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 09 maj 2017 kl. 09.35
Jag kan tillägga att i den civila avdelningen av Garnisonsförsamlingen finns de på sidan 146 i AIb:9, och där finns också deras barn.

Och sedan finns de som nummer 656-657 i 1883 års utflyttningslängd (B:7; AD-bild 157).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17398) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jan-Olof Andersson - Tisdag den 09 maj 2017 kl. 10.00
Kanon! :)

Tar med det i dagens undersökningar också.

Hälsningar
Janne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17403) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jan-Olof Andersson - Tisdag den 09 maj 2017 kl. 23.19
Hej,

det har varit en mycket nyttig och intressant övning att gå igenom de uppgifter som jag fick igår och jag har gjort ett antal findings. Göteborgs struktur känns fortfarande förvirrande men kanske något mindre :).

- Anders Hallbergs ursprung och yrke har inte varit känt av den nu levande släkten. Inte heller det antal barn som han fick (även om merparten dog i unga år) och sonen Carl Gustaf vid 37 års ålder (ett år efter AH).

- En 'piga' hos CGH hette Wickberg. Hennes dotter gifter sig senare med CGH's son (Carl Gösta).

- Hittade Adress och Industrikalendern 1890 på nätet som avmystifierar Rote och Kvarter (tror jag). Begreppet Hus betyder Tomtnummer. Rote 1 Hus 1 - 3 är Kungstorget 8 - 10, och Kvarter 8 Hus 4 - 5 är Kungstorget 14 och Bazargatan 10. Så den fysiska flytten var inte så lång.

- I kalendern ser jag också att AH och CGH gemensamt äger fastigheten Sten Sturegatan 1 - 12 dit familjen flyttar efter CGH's död.

Jag har också försökt att spåra AH's fru Arhenius. I Garnisonsförsamlingen inflyttningsregister såg jag att hon kom från Carl Johans församling (1842) men när jag igenom födelseregistret för 1823 hittade jag ingenting (inte heller i någon annan församling). Efter mycket letande hit och dit så hittar jag en födselangivelse den 9/4 1824 (och inte 13/4 1823) men månaden och namnet är rätt så jag tror att detta är en stark kandidat (AID v27615.b17.s25). Eventuella synpunkter och tips på detta?

Än en gång - tack för hjälpen. Det kommer nog att behövas mer :).

Hälsningar
Janne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17406) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Torsdag den 11 maj 2017 kl. 13.09
Diskussionen har flyttats hit från Obestämd socken i Västergötland för att det nu är klart varifrån Anders kom. Samtidigt har startats en egen diskussion för Anders hustru, eftersom de kom från vitt skilda ställen: Karl Johan: Josefina Amalia Arhenius, född 1824.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)