Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar G-J)   >   Gärdhem   >  
Anders Johansson, född 1839
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2028) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 25 november 2008 kl. 23.15
Jag letar efter var Anders Johansson är född.
Enligt alla Husförslängder skall han vara född i Tunhem 1839-02-06. Jag kan ej hitta honom där.
Han dog i Welanda i Gärdhem 1890-02-28.
Hustrun dog 1885.
Barnen var små och blev spridda på flera håll.
Jag har försökt att följa Anders tillbaka i tiden.
Det blir stopp i Gärdhem AI:7 Bild 14 Sid. 7 Längst ner. (Arkiv Digital)
Kan någon i Västergötland hjälpa mig.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2029) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 26 november 2008 kl. 01.03
På den sidan står att han flyttade in 1860 från Herrstad Uppegård.

Herrstad (eller Härstad, som det officiellt stavas i dag) ligger i Västra Tunhems socken. Och där finns han i AI:5 på sidan 57. Där står att han är född i Herrstad, och kom från Galltorp 1859.

Galltorp ligger i Gärdhems socken. Där finns han i AI:7 på sidan 51, med noteringen att han kom från pagina 58 1855. Och på sidan 58 finns han hos sin familj i Galltorp.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2030) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 26 november 2008 kl. 07.23
Tack Jörgen.
Jag har letat i flera dagar.
Nu skall jag läsa de sidor du skriver om.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2054) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 26 november 2008 kl. 23.34
Jörgen.
Jag kämpar vidare med min Anders och hans syskon.
Nog tusan skall jag hitta dem i födelseböckerna.
Du får ej tala var.
Kan jag få fråga dig senare,när allting känns hopplöst.
Jag funderar på att leta i alla socknar i hela Västergötland.
Egentligen är det inte så viktigt vad jag gör.
Jag skulle ha hållit på i skogen,men åkte på en jädra förkylning.
Mina Barnbarnsbarn var här och troligen smittade mig.
Men det gör inget,det är bättre att dom kommer och smittar mig,än inte kommer alls.
Goda råd är alltid välkomna när det gäller Släktforskning.
Jag har haft Genline förut och det var en stor upplevelse.
Men ännu större upplevelse var Arkiv Digital.
Arkivguiden har jag mycket nöje av.
När jag har tänt i pannan på morgonen,så startar jag datorn.
Först tittar jag på SMHI.
Sedan blir det Arkivguiden.
Nu blir det hårt bröd och mycket hemmakärnat smör.
Mvh.Arne
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)