|
Av Laila Falk (Fala) - Måndag den 08 juni 2009 kl. 14.56
|
Jag behöver hjälp med ovanstående person, Bo Gustaf Natt och Dag. Av en händelse så gick jag på en märklig gravsten på Mariebergs kyrkogård där han låg begravd. På stenen står följande: Citecheterna i Karl Johans församling, I.N. Mortensson och B. G. Natt och Dag. Jag vet en del om Bo Gustaf, född i Uddevalla 1818-10-01 och död 1858-02-08 i, ja det kan jag inte hitta. Jag trodde att han hade dött i Karl Johan men jag har letat i alla de stora församlingarna i Göteborg, Oskar Fredrik, Haga, Kristine, Domkyrko m fl. När hans kollega Mortensson hade dött 1854-10-01 så gifte Bo Gustaf om sig med änkan Amalia Elisabeth född Lindgren, f. 1824. Jag har hittat Amalia längre fram, hon dör 1901, men inget från tiden hon var gift med Bo Gustaf Natt och Dag. Fick de några gemensamma barn? Han var tydligen ingen trevlig person. Han hade arbetat som lärare vid Gustafsbergs Barnhus i Uddevalla men fick avsked därifrån på grund av sin stränghet mot eleverna. Någon vänlig själ???
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 08 juni 2009 kl. 15.53
|
Han finns i dödboken: Karl Johan C:3, sidan 8 (i dödboksdelen av volymen = bild 113 hos Arkiv Digital). Död den 8/2 1858, begravd den 11/2. Men det är väl lite si och så med den kronologiska ordningen på sidan. Han står hur som helst på den sjunde raden nedifrån.
|
|
|
Av Laila Falk (Fala) - Måndag den 08 juni 2009 kl. 16.48
|
Nu såg jag notisen om hans död. Men hur kan jag därifrån hitta familjen i husförhöret? Det finns ju ingen hänvisning till någon sida i den boken.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 08 juni 2009 kl. 22.55
|
Landsarkivet har personregister för husförhörslängderna för den här tiden. Det är, vad jag vet, det enda sättet att hitta dem, om man inte vill bläddra igenom alla rotarna.
|
|
|
Av Laila Falk (Fala) - Måndag den 08 juni 2009 kl. 23.09
|
Det är nog ett bättre alternativ än att gå igenom samtliga böcker. Tack!
|
|
|
|
|