|
Av Eva Cumner (Ecu) - Lördag den 03 oktober 2009 kl. 13.21
|
Hejsan alla kännare av detta område! Hur ska jag kunna hitta denna dam i de 23 församlingsböcker som finns för denna församling då hon skall ha bott där? Jag hittar inget system i de böcker jag tittat och förstår inte hur jag ska hitta 5:te kvarteret 9. Sveriges befolkning 1900 Post 1536706 Ullberg, Hilma Dorotea Wilhelmina Piga f. 1841 i Göteborg (Göteborgs och Bohus län, Västergötland) Ogift kvinna, ensam i familjen 5:te Kvarteret 9 Göteborgs Masthugg (Göteborgs och Bohus län, Västergötland) Födelseort i källan: Göteborg Göteborgs och Bohus län Mvh, Eva (Ändrat av Ecu den 03 oktober 2009 kl. 13.23.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 03 oktober 2009 kl. 19.32
|
23 församlingsböcker är väl inte så mycket, det är ju bara 200 sidor i varje. Ta en bok i veckan, så är du klar till våren... Annars finns det en genväg: Fastighetslängderna, serien AIIc. På nätet finns de bara hos SVAR. Där slår man upp den 'plats' som personen bor på, letar efter rätt person (eller åtminstone hushållsföreståndaren) och får en hänvisning till sidan i församlingsboken (AIIa). Men i det här fallet var det inte fullt så enkelt. Det finns nämligen inget som heter bara "5:te Kvarteret 9". Utan att ha sett själva SCB-utdraget, så går det ju inte att veta om det är de som har skapat denna "folkräkning", d.v.s. Arkion/SVAR (som har skrivit av de gamla SCB-utdragen) eller prästen som en gång gjorde utdragen (genom att skriva av uppgifterna från församlingsboken) som har gjort fel, men fel är det hur som helst. Och det visar risken med register och andra databaser och avskrifter; de är utmärkta hjälpmedel - om rätt uppgifter matas in. I det här fallet har man glömt rotenumret... Jag kollade först om det skulle vara "5:e roten 1/4 9"; d.v.s. att man glömt ordet roten och läst "1/4" som bara kvarteret i stället för 1:a kvarteret. Men det var alldeles för lätt... Så då var det bara att börja att gå igenom rotarna och leta efter 5:e kvarteret 9. Och i 7:e roten blev det napp. Så här ser det ut på sidan 2179 i AIIc:9 (bild 92 [i rullisten] hos SVAR): Hon finns alltså på sidan 2083 i församlingsboken, vilken enligt arkivförteckningen ingår i AIIa:15.
|
|
|
Av Eva Cumner (Ecu) - Lördag den 03 oktober 2009 kl. 22.04
|
Tusen tack Jörgen! En sån djungel..... Jag har nu letat upp henne på AD och hittade ett födelsedatum, vilket var vad jag letade efter. Jag har letat igenom församlingarna på det datumet och har hittat henne född i Göteborgs Garnisonsförsamling, som oä dotter till Dorotea Charlotta Ullberg. Lite avsaknad på kända fäder i den familjen! Hur hittar man var personer i den församlingen bor?
|
|
|
Av Eva Cumner (Ecu) - Lördag den 03 oktober 2009 kl. 22.46
|
Jag har hitta Dorotea Charlotta nu, inflyttad till Garnisonsförsamlingen med en attest daterad 1826, uppvist 1833! Hon kallas för Jungfru och är född i Stockholm, hå hå ja ja.......... Vem har sagt att det ska vara lätt! ;-) Jag jobbar vidare.
|
|
|
|
|