|
Av Laila Falk (Fala) - Torsdag den 11 mars 2010 kl. 14.31
|
Jag behöver hjälp med att tyda en del anteckningar i födelsebok för Oskar Fredrik/Masthuggs församling. Gerda Alfrida Hansson föds 1895-09-13, OF C:4, sid 84. Föräldrar okända. Men där finns ett par noteringar som jag inte förstår. Dels ett födelsedata 1870-02-24 och en hänvisning till sid 3743. Denna sidan kan jag inte hitta. Vems födelsedata är det, moderns? Sid 3743 vad är det?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 11 mars 2010 kl. 15.18
|
"24/2 70" står i spalten för föräldrarnas födelsedatum och på moderns rad. Det är alltså moderns födelsedatum. "3743" står i spalten för sidan i församlingsboken eller obefintlighetsboken. I det här fallet är det obefintlighetsboken, AIII:1. Där finns hon tillsammans med en lång rad andra barn som har fötts vid samma tid. Den enda noteringen är en utflyttning till Naverstad den 18/5 96 - om det nu inte finns något mer bakom laglapparna på sidan... F.ö. har de två barnen efter henne i födelseboken också båda föräldrarna "okända" och en hänvisning till samma sida i obefintlighetsboken. Tron på storken verkar att ha varit utbredd...
|
|
|
Av Laila Falk (Fala) - Torsdag den 11 mars 2010 kl. 15.49
|
Din information löser ett problem jag har brottats med ett par dagar. Tack Jörgen!
|
|
|
|
|