|
Av Maritha Almgren (Maritha) - Torsdag den 21 juli 2011 kl. 21.45
|
Vem var Carolina Henriksson som 18631231 födde "oäkta" sonen Carl Georg Johansson i Karl Johans Församling i Göteborg C:4(1861-1871)sid 229 även Fb Reg2 (1861-1881)sid 431.I HIb:20(1872)sid 201 bor han hos fam. Sven Svensson och är då 9 år. I Kf Reg:1 (1828-1886) sid 191 är han med, här står det 180 efter hans namn. Vad betyder det? Han finns i Sven Svenssons fam. i AI.35 (1883-1889) sid 574 som fosterbarn.Några uppgifter om Carolina finner jag inte. Min fråga är hur och var hittar jag Carolina? Finns det arkiverade uppgifter om barnhemsbarn. Tack på förhand maritha
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 23 juli 2011 kl. 00.09
|
Det som står om Carolina i födelseboken är adressen 3:77 och åldern 26 år. 3:77 betyder Majornas 3:e rote, tomt 77. Men jag kan inte hitta henne under 3:77 i AI:27 (som är 3:e rotens husförhörslängd för åren 1858-1864) eller AI:33 (1865-1868). Det är naturligtvis möjligt att adressen är felaktig i födelseboken, men hon finns heller inte i landsarkivets hfl-register 1858-1864, som omfattar alla hfl-delar den perioden och därmed alla Majornas rotar. (Det är landsarkivets kyrkoboksregister som finns hos Arkiv Digital.) Om hon inte har missats vid registreringen, så skulle förklaringen kunna vara att hon bor hos föräldrarna och bara står med förnamn i husförhörslängden. Enligt registret är hemmaboende barn bara med i registret om de har annat efternamn än fadern. Jag har därför också kollat de Henriksson som enligt registret finns i 3:e roten, men inte heller där hittade jag henne. Men fadern kan ju heta Henrik i förnamn. (Den här tiden var - åtminstone i städerna; på landsbygden kom det väl något senare - en övergångsperiod mellan det gamla namnskicket med patronymikon/fadersnamn och att faderns eget patronymikon blev barnets efternamn; det förekom då också att även döttrar fick patronymikon med -son i stället för -dotter. Det är väl därför hugget som stucket om Carolinas far heter Henrik i förnamn eller Henriksson i efternamn.) Om hon nu finns i Karl Johan (och något annat står ju inte i födelseboken), så måste hon ju ha kommit någonstans ifrån; antingen fötts där eller flyttat in. Födelseboksregistret är sorterat efter fädernas efternamn, men någon Henriksson med dotter Carolina hittar jag inte där. Fadern kan ju ha hetet Henrik i förnamn, men något förnamnsregister finns inte, varken för fäder eller barn. Om hon inte finns i födelseboken, så har hon alltså flyttat in. Men i inflyttningsregistren finns hon inte, varken i det över flyttattester eller inflyttningslängder. Men det kan ju vara för att hon flyttat in tillsammans med föräldrarna. Om det inte går att hitta hur hon har kommit till Karl Johan, så får man leta i andra änden i stället, d.v.s. vart hon tog vägen. Antingen dog hon där, eller så flyttade hon ut. Då får man räkna med att hon kanske gift sig och står i dödbok eller flyttlängd med mannens efternamn. I dödboksregistret (som går t.o.m. 1878) finns det ingen Carolina Henriksson/dotter, inte heller i utflyttningsregistret (t.o.m. 1869). Vigselboksregister saknas 1861-1883, och i registret 1884-1886 är hon inte med. Det som återstår att kolla i själva kyrkoböckerna är då: · Födelseboken. Hon var alltså 26 år 1863, d.v.s född omkring 1837. Du kan ju kolla några år före och efter för säkerhets skull. · Vigselboken. De oregistrerade åren är alltså 1861-1883 samt fr.o.m 1887. · Dödboken fr.o.m. 1879. · Utflyttningslängden fr.o.m. 1870. Någonstans måste hon ju finnas...
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 23 juli 2011 kl. 00.47
|
180 efter Carl Georgs namn i konfirmationsboksregistret är sidan i boken, DI:2. Och så här ser det ut där: (Bilden från SVAR.) Den här boken har också använts för en del andra anteckningar under perioden som det inte fanns husförhörslängder. 1:a roten 227e är där Sven Svensson med familj bor. De finns också i inflyttningslängden BI:3, sidan 303, inflyttade från Solberga 1865. Också den längden har använts för en del hfl-anteckningar. Det är ju inte omöjlligt att Sven eller hustrun Anna Greta Bengtsdotter är släkt med Carolina.
|
|
|
Av Maritha Almgren (Maritha) - Lördag den 23 juli 2011 kl. 11.30
|
Tack Jörgen för din hjälp.Jag har också sökt som du säger på grannsocknarna men det finns ju inget som säger att hon inte vara komma längre bort ifrån. Ännu en gång tusen tack för hjälpen.
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 23 juli 2011 kl. 17.16
|
Någon stans måste hon ju finnas som Jörgen skriver om Carolina. Varför kom Carl Georg till Sven Svenssons familj. Jag letar och funderar på vad orsakerna kan vara till detta. Intressant är det i alla fall. Mvh.Arne
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 23 juli 2011 kl. 21.54
|
Nu orkar jag inte grunna längre, kanske fel Carolina. Men i alla fall så föds i Kungälv Gustafva Henriksdotter 1821. Hon flyttar till Halland, gifter sig och får barn. Carl Gustaf 1856 Georg Philip 1859 Carolina Henriksson föds i Kungälv 1816 Sven Svensson bodde i Ytterby innan han flyttade till Karl Johan Carolina får en son 1863, hon bliver skraltig och Sven tar hand om gossen. Hon ger honom namnet Carl Georg "se ovan" Sedan flyttar Carolina till systern Gustafva i Halland. Så långt i dag, rätt eller fel, ja ja. Nu skall det ätas råmjölkspudding och bullar med hemmakärnat smör på. Då blir man intilligent säger Grållen om man är så dum så man tror påt.
|
|
|
|
|