|
Av Hanne Berndtsson (Kaprifol) - Tisdag den 04 oktober 2011 kl. 19.32
|
Hej, har i följande källa: SE/GLA/13186 Göteborgs Karl Johan BI:9 (1915-1920) Bild 193 / sid 372 hittat personen jag söker. Efter namnet står det: II:9/4 E - U.U 80. Förstår inte vilken Hfl det är som jag ska söka vidare information i. Tack på förhand!
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 05 oktober 2011 kl. 09.55
|
"II 9/4 E" betyder Majornas 2:a rote, 9:e kvarteret, tomt E. Normalt ska man vid den här tiden kunna slå upp en sådan "adress" i fastighetslängden (serie AIIb) för att där hitta hushållsföreståndaren med en hänvisning till sidan i församlingsboken (serie AIIa). Men nu står det ju redan församlingsbokens sidnummer i den här inflyttningslängden, så då skulle det ju bara ha varit att gå direkt till den AIIa-volym där den sidan finns - om det inte hade stått det kryptiska "U U 80" som sidnummer... Eftersom "II 9/4 E - U U 80" bara passar in på en person på den sidan i inflyttningslängden, och hon står noterad som "dansk undersåte", så misstänker jag att "U U" betyder "utländsk undersåte" - vilket styrks av att det på samma sida finns en "belgisk undersåte", som också har "U U" framför sidnumret. Och då återstår bara att lista ut i vilken volym de finns... Och till slut så hittade jag i arkivföretckningen serien GII (Övriga längder), där volym 9 ska vara "Bok över utländska undersåtar" 1910-1951. Där borde hon alltså finnas på sidan 80. Men eftersom GII:9 sträcker sig efter 70-årsgränsen, så finns den inte på nätet. Det blir alltså till att kontakta landsarkivet. (Ändrat av Jts den 05 oktober 2011 kl. 10.06.)
|
|
|
|
|