|
Av Laila Falk (Fala) - Söndag den 13 januari 2013 kl. 15.25
|
Jag satt och letade efter en person i Mo församlings dödbok, F:1 sid 36 men där hittade jag också en sak som är märklig. På en plats i församlingen hittas en kontorschef från Christine församling i Göteborg död. Han har skjutit sig själv. Han finns sedan i Christine dödbok FIII:6 sid 73 med hänvisning till var han skall bo i Göteborg. Det står något sånt här 2 17/4 Borgaren 3 men detta kan jag inte hitta. Finns det någon koppling till Mo församling?? Jag kan nämna att mannen i fråga heter Nils Magnus Svanfeldt, född i Stockholm.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 14 januari 2013 kl. 14.35
|
Hans adress i Mo dödbok är "N:o 3 i 17:de Kvart. Borgaren inom stadsdelen Nordstaden". Och i Kristine dödbok: "2 17/4 Borgaren 3". (Där hänvisas också till uppslag 124 i församlingsboken, men det är i den nya boken som inte finns på nätet. Se nedan.) Detta betyder tomt nummer 3 i 17:e kvarteret (Borgaren) i stadsdel nummer 2 (Nordstaden). Man hade precis övergivit den gamla roteindelningen och övergått till indelning i stadsdelar. Dessutom hade man påbörjat nya församlingsböcker, som sträcker sig in över sekretessgränsen och därför inte finns på nätet än - och de senaste som finns där har den gamla roteindelningen. Det krävs därför lite 'trixande' för att hitta - men det går... Med hjälp av en karta från 1923 kommer jag fram till att 17:e kvarteret Borgaren ligger mellan Östra Hamngatan, Postgatan, Torggatan och Kronhusgatan. Och tomt 3 ligger i sydöstra hörnet av det kvarteret, närmare bestämt Östra Hamngatan 19 och Postgatan 20. En titt i adresskalendern från 1899 visar att den tomten då var nummer 24 i 8:e roten. Och då är det bara att gå till fastighetslängden som omfattar den roten, vilket är AIIba:1 (1914-1922) och AIIba:4 (1922-1932), där han finns på sidan 324 (och 292 = 8:e roten 1-2) resp. 300. Och där hänvisas till församlingsbokens uppslag 915 (som finns i AIIaa:15, åren 1906-1923) resp. 124 (AIIaa:29, 1921-1948). Det är bara den förstnämnda som finns på nätet. (Ändrat av Jts den 14 januari 2013 kl. 14.41.)
|
|
|
Av Laila Falk (Fala) - Måndag den 14 januari 2013 kl. 14.45
|
Tack snälla du. Det hade varit omöjligt för mig att komma fram till. Det som gjorde mig nyfiken var att hur kom det sig att denne man, född i Stockholm, boende i Göteborg tar sig till en sådan liten ort som Mo socken i Bohuslän och där väljer att avsluta sitt liv. jag förstår inte ens att han hittade dit.
|
|
|
|
|