Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar K-N)   >   Mariestad   >  
Sven Månsson, guldsmed och rådman
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13624) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Onsdag den 20 februari 2013 kl. 16.17
I Karlstads stift herdaminne av Edestam, del.3, sid.196. Står om Magnus Svenonis Mariestadius så här; "F. i Mariestad o. 1605, son till guldsmeden och rådmannen därst. Sven Månsson och Elin (Ellika) Persdotter Svenske...."

Nu är min fråga om någon här vet något mer om denne Sven Månsson? Han figurerar nämnligen på ett flertal hemsidor som född omkring 1570. Vidare finns det sidor där han säges vara halvbror med bl.a.guldsmeden Lars Månsson Maville d.y. (som jag undersökt ett tag nu). Dessa hemsidor nämner naturligtvis inga källor till påståendena. Kan dessa vara halvbröder? Vet någon därute varifrån uppgifterna om Sven Månsson kommer ifrån?
Har själv sökt med ljus och lykta i bl.a. Mariestad Rådhusrätt med början 1622, jag hittar honom ingenstanns.

Där emot har jag funnit en del om guldsmeden Lars Månsson Maville d.y. och hans syskon i Mariestad rådhusrätt. Och hans far guldsmeden Måns Jönsson. Och nu är min fråga, då jag försöker klura ut när Lars kan ha varit född. När blev man myndig på 1600-talet? Då jag funnit ett mål i Mariestad rådhusrätt där Lars beskrivs som Måns Guldsmeds son. Kanske detta visar på att han ännu inte var myndig? Inte för att detta bevisar att Sven Månsson var hans halvbror, men det kanske ger en fingervisning till när Lars är född.
Advokatfiskalen-Skaraborgs-län-EVIIBAA-4316-1622-1643-Bild-570
Advokatfiskalen-Skaraborgs-län-EVIIBAA-4316-1622-1643-Bild-570, år 1629.

Syskon till Lars som jag hittills funnit belägg för är Jöns, Daniel, Catharina (g.m. Laurentius Thoreri Billichius) och Ingrid. Jöns figurerar i ett mål år 1646 där han skulle ha övertagit en skuld efter sin avlidna far Måns Guldsmed. Men sedan själv avlidit innan skulden blivit betald. Om detta finns att läsa bl.a. här Advokatfiskalen-Skaraborgs-län-EVIIBAA-4317-1644-1671-Bild-400. Vet inte om detta indikerar på att han Jöns var den äldste av bröderna, då han övertog skulden, menar jag?

Någon som kan eller vet svaret på någon av mina frågor? Eller kan hänvisa till andra källor att söka vidare i?

MvH Sari

(Ändrat av Willa den 20 februari 2013 kl. 16.22.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13626) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 21 februari 2013 kl. 19.56
Hej Sari,
om inte Lars hade varit myndig så hade det nog stått på ett annat sätt, och även straffet hade troligen blivit annorlunda. Att det står vems son han var, är nog bara för att skilja honom från någon annan med samma namn. Fanns det en sån?
Det enda man kan uttyda är väl att varken Lars eller Elisabet Velamsdotter var gifta.

Myndighetsåldern för män var 15 år i början av 1600-talet, enligt domboksforskning.se, Marita Perssons sida, och ändrades tydligen inte förrän 1721.

Har du några exempel på dom hemsidor där Sven Månsson guldsmed och hans familj förekommer?

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13629) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Torsdag den 21 februari 2013 kl. 22.34
Hej o tack Lotta, jodå det stämmer nog, att han då skulle särskiljas från en annan Lars Månsson, det fanns nämnligen två med namnet, båda guldsmeder. De särskiljdes senare med d.y. och d.ä.
Då skulle Lars alltså ha kunnat varit vuxen och myndig 1629.

1 här står han dock inte som född 1570, han står dock som son till Måns Guldsmed.

2 här står han som född 1570

3 här står han som född omkring 1570.

4 här står han som son till Måns Guldsmed

Säger inte att dessa uppgifter är fel, men jag vill gärna läsa och få information från säker källa. Vet bara inte var jag ska leta.

Finns säkert fler, jag har luskat lite på Sven i flera år, då han finns i min mans släkt på andra vägar. Jag har aldrig hittat någon källa till vem som var hans far eller mor, när han var född eller att han var gift med Elin Svenske...ingenting! pust. Eller nu i Mariestad rådhusrätt som jag gått igenom ett flertal gånger, där resten av "hans" släkt figurerar flitigt. Jag kan möjligen missat något, men det tror jag inte.

Sven säges vara guldsmed och rådman. Har kollat rådmännen i Mariestad. 1622-1636 står rådmännen inte listade i rådhusrätten. Senare finns ingen Sven Månsson som rådman. Däremot finns Sven Bonde, Sven Bock och Sven Bånge vid några tillfällen bl.a. 1651 då alla är rådmän. (Advokatfiskalen-Skaraborgs-län-EVIIBAA-4317-1644-1671-Bild-1030,1651). Men har svårt att tro att någon av dessa är densamme som Sven Månsson. Klurigt det här.

mvh Sari
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13631) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 22 februari 2013 kl. 17.04
Klurigt är bara förnamnet... :)

I Anbytarforum under namnet Maville har du citerat www.göteborgstomter.se:
"../Margareta Mavilles mor gifte sig med guldsmeden Lars Månsson 1638 och avled 1652, varför hon inte är identisk med den Cherstin Nilsdotter, som tillsammans med Lars Månsson skänkte en oblatask till Mariestads kyrka 1655."

Den guldsmeden Lars Månsson kan inte var den yngre, eftersom det i Mariestads kyrkoräkenskaper - Mariestad KI:1 (1673-1792) Bild 19 / sid 31 (AID: v80136.b19.s31) - står:
"Anno 1655 den 6 juni förärade väl:t Lars Månsson den äldre, och hans dygderika och gudfruktiga hustru, hustru Cherstin Nilsdotter, en ask av silver till kyrkan i Mariestad, vilken väger fyratio lod och tre kvintin". (jag har "moderniserat" språket)

I citatet av från samma plats står också:
"Johannes Petreus mottog arvet efter sin svärfader den 29.1.1681". Guldsmeden Lars Månsson Maville ska alltså vara Johannes Petreus svärfar.
Var kan man läsa att arvet mottogs tro?

Jag såg också i Mariestad KI:1 sidan 38 att Lars Månsson den äldre kallas salig 1673 4 maj vid inventeringen.

Vilken av Lars Månssönerna är det som kallas Maville?

Dags för en liten paus. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13632) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Fredag den 22 februari 2013 kl. 18.25
Oj Lotta. Vad har jag citerat egentligen!! Har jag inte ens reflekterat över. Lars Månsson d.ä. är den som skänkte en oblatask. Han är inte den som senare kallar sig Maville. Den yngre kallar sig Maville likaså hans bror Daniel.
Så ett problem jag haft tidigare var vem som var vem. Lars M. d.y. var den som hade fadern Måns Jönsson Guldsmed. Och som senare kallade sig Maville.

Sitter o skriver med mobilen. Inte helt lätt. Hoppas det blir någorlunda rätt.
Mvh Sari
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13633) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 22 februari 2013 kl. 20.04
Ditt citerande är det inget fel på, däremot undrar jag lite hur det är med Olga Dahls redovisning i Göteborgstomter. Det verkar inte stämma riktigt. :)

Ditt citat är härifrån:
http://www.gbgtomter.se/Rote_2/2.7.pdf

Och här:
http://www.gbgtomter.se/Rote_9/9.18.pdf
skriver hon att Hans Krakow fordrade av guldsmeden Lars Månsson Maville betalning för en järn- och proberugn.

Detta mål finns i Göteborgs kämnärsrätt 1665-11-03, Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Göteborg och Bohus län EVIIBAA:2127 (1665-1665) Bild 220 (AID: v68422.b220), och där står att det är tvärtom.
Det är alltså Lars Månsson Maville som kräver pengar av Hans Krakow för ugnen.

Men dom där Lars Månssönerna förbryllar mig fortfarande lite... :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13635) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Lördag den 23 februari 2013 kl. 10.00
Nä. Jag trodde nog inte de va fel. ;) men jag har inte läst igenom allt. Bara det som då var närmast av betydelse just då. Jag sitter säkert på mycket missad information av det slaget. Då jag har massor med urklipp från Mariestads rådhusrätt. Domböckerna i Göteborg m.m.
Dags att jag börjar lusläsa och benar ur informationen som jag har. Svårt ibland när man inte fattar allt som skrivs i domböckerna. Bland annat släktrelationerna.

Mvh Sari
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13641) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Måndag den 25 februari 2013 kl. 19.59
Hej och tack Lotta för all hjälp. Mycket av det som florerar på nätet angående Sven Månsson och hans ursprung med Måns Guldsmed som far, kommer nog ifrån den här boken Svenska adelns Ättar-taflor utgifna af Gabriel Anrep, Volym 2,s.202

Här står dock att Måns Guldsmed levde 1570 inte Sven Månsson. Får se om det går att luska ut mer om Måns Guldsmed i Halfås som ligger i Skaraborgs län, Barne härad. Kanske finns det mer i domböckerna där. Dags att prenumerera på AD online.

MvH Sari
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13648) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Onsdag den 27 februari 2013 kl. 19.27
I Bergs socken där Sven Månssons son Jacobus levnadsbeskrivning finns, står att fadern var Sven Stadsskrivare i Mariestad och Modern var Elin Månsson??? Andra uppgifter om henne är att hon hette Elin Persdotter Svenske, kan det vara en felskrivning i sockenboken. (Berg-C-1-1642-1695-Bild-68-sid-233). Denna levnadsbeteckning verkar vara samtida med Jacobus död 1644.
Även här står fadern som Svens stadsskrivare. (Berg-C-2-1695-1745-Bild-269-sid-529).
Varför kan jag då inte finna hans namn någonstanns i Mariestads rådhuslängder? Vidare står om Sven Månsson i Gabriel Anrep(se länk i mitt tidigare inlägg) att han var trädgårdsmästare och guldsmed samt borgare och rådman. Kan allt detta stämma? Han verkar haft fullt upp.

Någon som har några reflektioner?

MvH Sari
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13652) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 28 februari 2013 kl. 12.16
Hej Sari,
det ser ut som att det är Jacobus bror Magnus Svenonis Mariestadius som skrivit texten i Berg C:1 sid. 233. Och han bör veta vilka deras föräldrar var...förhoppningsvis. :)
Han skriver ju att föräldrarna var Sven Stadsskrivare och Elin Månsdotter (Berg C:1 sidan 233).

Jag har lite grann jag hittat om dessa personer i tryckt litteratur:
Magnus Svenonis Mariestadius
I Riddarhusets CD (det mesta samma som Elgenstierna) står om Magnus ungefär samma sak som hos Anrep. Hans föräldrar var Sven Månsson, guldsmed och borgare i Mariestad, och Elin Persdotter Svenske. Farfadern var Måns Guldsmed i Halvås (levde vid år 1570) i Ryda socken Älvsborgs län(!), farmodern Anna Röd eller Ekelöf.

Edestam skriver tydligen att Magnus var född i Mariestad omkring 1605.
I "Svenska studenter i Rostock 1419-1828" står under nr 833, 1635, att Magnus var född i Mariestad omkr. 1595, son av guldsmeden och rådmannen Sven Månsson. Inskriven i Uppsala mars 1626, disp. 1632, mag. 13/3 samma år, inskriven i Rostock januari 1635, receptus in fac. philos. SS 1638. Rektor i Mariestad och kh i Leksberg 1640, pastor i Kilen 1645 och kh 1648. Död 1678, begr. 1679.
Som källor uppges "Lundqvist, Västgöta nation 1 sidan 29, nr 116. Edestam 3, sidan 196 f."

I Warholm, Skara stifts herdaminne, del 2 sidan 166 står att Magnus föräldrar var guldsmeden och rådmannen Sven Månsson och Elin Svenske. I övrigt ungefär samma uppgifter som ovan.
Under rektorer i Mariestads skola, del 2, sidan 689 står att Magnus var rektor 1640-1646, efterträdde Laurentius Billichius som var rektor 1635-1640.

Jacobus Svenonis
I Warholm, Skara stifts herdaminne, del 2 sidan 308, står att han var född i Mariestad där fadern Sven Månsson var rådman, stadsskrivare och guldsmed. J. hade varit kollega i Mariestads skola i 12 år när han blev utnämnd till kh i Berg, där han dog 2 november(!) samma år.
Han var gift med Ingrid Joachimsdotter Denckert, änka efter Joh. Melartopaeus, kollega i Mariestad. Hon fick 2ne efterträdare i Berg. Barn: Johannes Berg, pastor i Rångedala. Jacob Berg, landskamrer i Falun, död 1686. Margareta, gift med komminister Bengt i Rudskoga i Värmland.
Ingrid Joachimsdotter gifte om sig med efterträdaren Nicolaus Laurentii, född i Hasslerör och dog 1653 i Berg. Deras barn: Jacob och Lars, som "kommo till Värmland".
Tredje giftet för Ingrid var med ytterligare en efterträdare Jonas Amberni, vars första hustru var Brita Svensdotter, syster till Jacobus Svenonis.
I en fotnot vid Jacobus står att en broder var Magnus Sv. Mariestadius, pastor i Fryksdalen, en annan Isacus Sv. Mariestadius var pastor i Nucko i Estland.
Under Mariestads skolas kollegor, del 2 sidan 693 står att Jac. Svenonis var kollega 1632-1644.

Laurentius Billichius
I Warholm, Skara stifts herdaminne, del 2 sidan 82 står att han var född 3 februari 1597. Hans far Thol i Långsäter, död 1631. L. blev student i Uppsala 1621, prästvigd samma år till hovpredikant hos riksrådet och ståthållaren i Värmland Bo Ribbing på Säby, vilken antog honom till krigspräst vid Värmlands knektar 1624; komminister i Berg 1625; överreste till Pommern 1629 och besökte flera tyska akademier; tjänstgjorde en tid som krigspräst vid svenska arméen och fick av k. Gustaf Adolf icke allenast tillstånd att resa till universitetet i Leyden, utan ock ett stipendium att där uppehålla sig med; magister i Leyden 1633; återvände till Sverige s. å. och blev hovpredikant hos drottning Maria Eleonora; rektor vid Mariestads skola 1634; riksdagsman 1638 och 1647; kh i Filipstad 1639 tillträdde 1640; kontraktsprost över östra Värmland 1646; utnämnd till kh i Fryksdalen 1647, men fick utbyta det mot Mariestad, vartill honom kunglig fullmakt meddelades 1649; preses vid prästmötet i Skara 1663; biskop i Göteborg 1671; tillträdde 1672; höll prästmöte därstädes 1674, varvid han själv presiderade, och dog i fattigt tillstånd den 1 januari 1678. Hans lik fördes till Mariestad och nedsattes i hans murade grav.
Gift 1:o med Catrina Månsdotter, som dog i Mariestad; 2:o med Anna Faggelia, änka efter Lars Trogelius, kollega i Göteborg. Hon dog i Göteborg 1697. Barn: Jonas, pedagog i Mariestad.

Jonas Laurentius Billichius
I Warholm, Skara stifts herdaminne, del 2 sidan 693 står att han var kollega 1648-1659.
På sidan 690 står under rektorer att J. var son av biskopen i Götebort Laur. B., blev kollega 1648 och pedagog 1659. Död 1660 och efterlämnade änka.

Att Billichius första hustru var syster till Lars och Daniel Månssöner Maville är väl i princip säkerställt, men var hon (och dom) släkt med Magnus och Jacob Svenoniusar?
Det är synd att domboken för Mariestads rådhusrätt från 1622 till 1643 är så kortfattad, men det kanske kan vara lönt att lusläsa den en gång till.

Dags för en liten paus :)
Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13654) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Torsdag den 28 februari 2013 kl. 21.14
Hej Lotta, tack för allt arbete du lagt ner på att skriva och hitta fram allt detta. En del hade jag redan och en del var nytt för mig. Vad man i allafall kan säga, är att de flesta skriftliga källor i stort sett säger samma.

Jag har haft svårt att tyda levnadsbeteckning om Jacobus, trodde att samme man skrivit även föregående sidan, Berg C:1 sid. 231. Skulle som sagt vara märkligt om Magnus inte skulle veta vem modern var till Jacobus. Möjligheten finns förstås att Magnus och Jacobus var halvbröder. Magnus mor var Elin Pedersdotter Svenske och Jacobs mor Elin Månsdotter. Eller så är det helt enkelt en felskrivning, han kanske inte själv höll i pennan.

Verkar som att Halvås blivit förenad med Ryda sn och att tidigare tillhört Skaraborgs län.

Jacobs bror Isacus har jag aldrig hört om förut. Den kan man alltid kolla lite närmare. Kanske framkommer det mer om familjeförhållanden där. Tackar, tackar.

Jacobs dotter Margareta Jacobsdotter Berg född beräknat 1624, död 1718, 94
år gammal (Visnum-C-1-1689-1711-Bild-104-sid-201)gift 1656
(Berg-C-1-1642-1695-Bild-46-sid-105) med Jonas Larsson Billing (Lauretius Billichius son), Jonas död omkring
1660. Jonas och Margareta fick dottern Anna Billing. Margareta gifte sig sedemera med komminister Bengt i Rudskoga. Här har jag läget under kontroll, alltid något ;).
Även Laurentius har jag full koll på. Att Catharina Månsdotter var g.m Laurentius och att Måns Guldsmed vi tillfälle skrivs som Laurentius svärfader det har jag funnit. Så det är för mig klarlagt. Catharina, Lars och Daniel var syskon. Frågan är om de hade kusinerna Jacob och Magnus Svenonius?
Japp om dessa är släkt skulle jag gärna vilja få reda på.
Har lusläst sidorna igen, fortfarande ingen lycka. Men jag ska tamejtusan ta reda på detta. Kolla Barne hd domböcker. Har börjat lite med detta, men hujamej vilken svår text. Det är inte bara att "skumma" igenom sidorna efter bekanta namn.

Dags att snart knyta sig. Nya tag imorgon, hoppas jag. Hälsningar Sari
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13658) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 01 mars 2013 kl. 12.29
Ett litet försök att tolka Jacobus levnadsteckning i Berg C:1, med lite moderniserad stavning:

"Anno 1644 den 2 decembris middagstid avsomnade i herranom, Dns Jacobus Suenonis Mariestadius, pastor i Berg, vilken hade varit
till studier hållen, först hemma i Mariestad /:där han av Sven Stadsskrivare och Elin Månsdotter uti ett ärligt äktenskap födder var :/ sedan gått i skola i Vadstena, där ifrån han efter ett år reste upp till Örebro, där han i några år var, sedan begav han sig till Collegium i Strängnäs, och var där en tid; Sist begav han sig till Academien i Uppsala, och när han hade där en tid studerat, blev han lagligen fordrat hem till Collegium i Mariestad, den han på tolfte året förestod 1 in classe intermedia, sedan in suprema och i meller tid förestod han ock skrivare tavlan(?). Uti de år han Collega var hade han en lång tid ottesångsprediknigarna, uti vilka han predikade catechesen; Sedan aftonsångspredikningarna en tid, då predikade han episcolas d--cales, sist efter Dus superintendentens Mariestadiensis A-?- Dns M. Jonas Nicolai Oriensulanus, var av ålderdoms svagheter och andre tillfallande orsaker så svag bliven att han icke alltid förmåtte själv predika, hade han högmässepredikningarna en tid /: med vad flit han de ombetrodde ämbeten(?) förrättade, visste de, som på den tiden dem hörde att berätta:/ de funnes ock på den tiden till som visste huru mång trött stund, huru mång nattvaka han där över hade:/. Tiden på vilken han pastoraten hade, var ifrån Philippi Jacobi tid 1644, till ovantecknade tid.
Detta skrev, manu tremula animos m-?- frater ijus(?) germano M. Magnus Suenonis Mariestadiensis, Sch. Mariestadiensis p. et. ? Rektor, när han 2 dagar efter detta fallet, hit kom att beställa om hans sal. lik, det söndagen där efter nedersattes uti Mariestads kyrka uti vår sal. faders grav, den vi själva betalt hade något litet(?) till förne, Gud giver honom och allom Christe(?) en fröjd--"

Latin är absolut inte min starka sida, men att Magnus skrev brevet med "darrande händer" ser jag. Jag har försökt hitta tolkning på det där "frater - germano" också, och i Runeberg står att det betyder "köttslig broder". http://runeberg.org/swelatin/1/0122.html

Från Strängnäs och Uppsala domkapitel finns en del hos SVAR som är skannat. Kanske kan det finnas något där?

I Mariestads kyrkoarkiv, "Visitationshandlingar samt inventarie- och arkivförteckningar", volymen N:3 ska det tydligen finnas lite som kan vara "matnyttigt". Mariestads superintendenter och kyrkoherdar 1593-1845, domkapitlets i Mariestad protokoll 1636-1653 och lite annat.

När jag tittade i dom renoverade domböckerna från 1622 så framgår det att det har förekommit en del mål som inte finns med där. Kanske kan det finnas mer i Mariestads rådhusrätt AIa:1 1622-1654, som tydligen finns att låna/köpa hos SVAR?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13665) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Söndag den 03 mars 2013 kl. 08.52
Hej Lotta, ska kolla upp alla källor du beskriver, tack. Får se om jag kan få tag i något jag kan gå vidare på. O tusen tack för översättningen. Nog verkar han ha skrivit med darrande hand.
Tycker att om Magnus skrivit detta skulle han veta moderns patronymikon. Var kommer då alla dessa uppgifter på att hon skulle vara Elin Persdotter Svenske? Några reflektioner om detta.

Magnus och Jacobus är bröder men är det halvbröder. Han skriver köttslig broder, om de vore halvbröder borde han väl skrivit detta. Vi har dock inte kunnat tolka orden före och mellan frater-germano. Kanske kan någon annan på forumet göra det? Lägger en förfrågan här.

Sven var gift med två Elin, en som hette Elin Månsdotter som fick åtminstonne sönerna Jacob och Magnus. Även gift med Elin Persdotter Svenske (före eller efter)?

Magnus skrev inte själv texten (fast det tror jag nu). Någon har tolkat fel när de skrivit ner i boken?

Hälsningar Sari
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13666) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Söndag den 03 mars 2013 kl. 09.15
Tror kanske inte jag behöver läshjälp. Funderar på om inte ordet före Frater är ordet mortuus = Avlidne?

Så här blir det då; Detta skrev med darrande hand avlidnes köttsliga broder Magnus Svenonis Mariestadius.

Hälsningar Sari
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13667) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 03 mars 2013 kl. 11.59
borttaget

(Ändrat av Lotta den 03 mars 2013 kl. 12.00.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13668) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 03 mars 2013 kl. 11.59
Hej Sari,
jag tror inte det står mortuus. Möjligen är det någon variant av manu propria, med egen hand. Kanske manuscripto?

mano
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13680) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Måndag den 04 mars 2013 kl. 17.38
Hej Lotta, det var väl lite långsökt från min sida. Vad jag funnit, verkar inte halvbroder platsa iallafall.

Har nu abonnemang på både SVAR och AD online.

Försökt hitta något matnyttigt angående Måns Jönsson Guldsmed och Sven Månssons familjer.
Hittade en Måns Svensson i Halfås, Barne hd, Skaraborgs l.

I Landskapshandlingar, Barne hd. 1603 (Landskapshandlingar Västergötlands handlingar, 1603, 12.sid 148). I samma hittade jag en Sven Månsson även han i Halfås.
Hittade honom även i Barne hd domböcker
1616 (Göta-Hovrätt-Advokatfiskalen-Skaraborgs-län-EVIIAAAA-2-1611-1623-Bild-380-sid-141,1616-11-06),
1618 (Göta-Hovrätt-Advokatfiskalen-Skaraborgs-län-EVIIAAAA-2-1611-1623-Bild-428,1618)
1619 (Göta-Hovrätt-Advokatfiskalen-Skaraborgs-län-EVIIAAAA-2-1611-1623-Bild-438,1619)
1624 (Göta-Hovrätt-Advokatfiskalen-Skaraborgs-län-EVIIAAAA-4-1624-1627-Bild-74,1624)
Observera att denne Måns heter Svensson. Inte Måns Jönsson Guldsmed. Han har ingen titel och styckena där han figurerar i domboken ger inget annat nyttigt som kan vara till hjälp. Annat än att jag misstänker att Måns Svensson i Halfås och Måns Jönsson Guldsmed i Mariestad icke är densamme.

1606 finns Måns Guldsmed i Mariestads mantal (Landskapshandlingar Västergötlands handlingar, SERA51215121.061606 20A, 320 ell.170).

Bara för att vara på den säkra sidan ber jag dig Lotta om en tjänst återigen. Jag har ju funnit att Måns Guldsmed hette Jönsson i Mariestads rådhusrätt. Men tänk om jag tolkat det hela fel??? Om du har möjlighet att läsa igenom texten och se om du har någon annan tolkning (Gud förbjude). Hoppas inte att jag begär för mycket. Här är sidan (Advokatfiskalen-Skaraborgs-län-EVIIBAA-4317-1644-1671-Bild-1070,1651). Kan jag inte hjälpa dig på något sätt? Vill ge igen lite.

MvH Sari
Jag fortsätter sökandet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13685) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 05 mars 2013 kl. 13.21
Hejsan,
jag har kollat domboken från Mariestads rådhusrätt, och det står Måns Jönsson. Men...:) Man ska nog vara lite försiktig när det gäller dom renoverade böckerna, det kan stå fel. Ibland skriver skrivarna fel namn, möjligen "inspirerade" av andra namn i samma mål. Försök att hitta Måns patronymikon på andra ställen också, för säkerhets skull.

Jag är tveksam till att det är samma Måns Svensson i Halvås som nämns i Barne härads dombok 1616-1624, som guldsmeden Måns Svensson som uppges "levde vid år 1570" hos Anrep och Elgenstierna. Jag har försökt många gånger att försöka få ihop Mariestadsborna, prästen och Mavillarna, åldersmässigt, men det är svårt. Det krävs nog lite tankearbete till.
Ärligt talat har jag lite svårt att förstå vad en guldsmed skulle göra i Halvås...:)

Du skrev ovan:
"Verkar som att Halvås blivit förenad med Ryda sn och att tidigare tillhört Skaraborgs län".
Både Ryda och Halvås ligger i Skaraborgs län. Däremot är det väl tveksamt om Skaraborgs län fanns på 1500-talet, det bildades väl först 1634, tror jag och likaså Älvsborgs län.

Jag tittade som hastigast i mantalslängder för Mariestad igår, men det saknas så många så det går inte att hitta dom mest intressanta personerna.

När det gäller Maville har jag stött på något, men jag har inte undersökt det närmare.
I Skara stifts herdaminne, under komministrar i Mariestad, del 2 sidan 95, finns en Mathias Mavillius, "gjorde sin sista predikan i Mariestads gamla kapell och kyrka d. 29 september 1602". Sorgligt nog står inga källhänvisningar i den boken.
I Landskapshandlingar (som jag bara skummade lite) för Marieholm, 1603:3B, bild 18, under "Andra utgifter" står "M. Ma(-?-) Mavli" som årligen får en oxe i kvicktionde från gården.
Vad han heter i förnamn är svårläst, kan vara både Måns och Mats.
Det kanske kan vara något att titta närmare på.

Det var lite grann så länge.
Du behöver inte "bjuda" igen, jag älskar domböcker och svåra problem. :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13686) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Tisdag den 05 mars 2013 kl. 15.01
Hej Lotta, om du visste va' glad jag är att du finns där till hjälp, någon som rättar mig och någon att bolla med. Tack för det.

Så helt säker kan jag inte vara på att Måns hette Jönsson, jag har inte hittat något patronymikon på honom på annat ställe.

Jag tycker också att det är lite märkligt att Måns Svensson Guldsmed finns i Halvås. Tänkte lite att han ägde delar i Halvås. Nä nu gör jag en lista på alla Månsarna och Svenarna. Vilka titlar som finns och vilka källor de kommer ifrån. Det börjar bli "rotmos" av min hjärna.

Böckerna för Halvås verkar ligga i Skaraborgs l. och de tidigare före 1630 i Västergötland. Så där har du rätt.

Mantal för Mariestad finns under Vadsbo härad på SVAR. Med början 1642. Under landskaps handlingar i Västergötland 1530-1630 hittade jag mantalslängder för Mariestad, om det finns för alla år tror jag inte.

Matthias Mavillius har jag också hört om. Men nästan avfört honom helt. Får återkomma av vilka anledningar.

Mvh Sari
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)