|
|
Av Rose-Marie Johansén (Rosemarie) - Fredag den 23 april 2010 kl. 12.22
|
Hej, Jag har släkt som har bott på Torpa säteri i Södra Kedum. Det var Lars Mellin född 1748 med hustru Anna Greta Nordberg född 1760 och deras son Jonas Mellin född 1780 i Stora Mellby. Lars Mellin dog på Torpa säteri år 1800. Jag har tyvärr inte hittat var Lars Mellin är född. Är det någon som känner till den här familjen. En annan fråga är om Torpa säteri fortfarande finns kvar?
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Fredag den 23 april 2010 kl. 17.35
|
Hej, Är det Torpa stenhus, du menar, så finns det kvar och är en turistattraktion med spöken och allt. Jag såg på födde stora Mellby 1780 och hittade ingen Jonas där. ? I Hfl. på Torpa fanns familjen men där står inte var Lars var född. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 23 april 2010 kl. 19.53
|
Bouppteckning från den 11/11 1800 efter frälsekamreren Lars Mellén, Torpa säteri, finns i Barne häradsrätt FII:7, sidan 53. Där sägs att sonen Jonas rätt vid bouppteckningen bevakades av farbrodern Johan Mellen. Dessvärre framgår det inte var han bodde. Sonen Jonas var född på Högen i Erska socken den 18/6 1780, alltså inte i Stora Mellby socken. Erska hör till Stora Mellby pastorat, och födelseboken är gemensam för hela pastoratet, så det är ju lätt hänt att det blir fel. Jonas födelsenotis finns i Stora Mellby C:3, sidan 176. Enligt mantalslängden är Högen ett torp under Gräfsnäs säteri, men där är någon annan skriven. Men direkt under Gräfsnäs finns gårdsfogden Mellen med hustru i 1782 års längd (daterad i december 1781). 1781 års längd saknas, och 1780 är där en annan gårdsfogde. (Jag har använt Kammarkollegiets exemplar, som finns hos SVAR.) Men i Erska första husförhörslängd (AI:1, som omfattar åren 1785-1797) finns inspektor Lars Meléen med hustru och son på Högen (sidan 27), som där sägs vara "säteriets ladugård" (ladugård då i betydelsen en gård som används till säteriets underhåll). Vet du var och när Lars och Anna Greta gifte sig? Jag hittar dem inte i Stora Mellby C:3, som innehåller vigselbok för hela pastoratet.
|
|
|
Av Rose-Marie Johansén (Rosemarie) - Fredag den 23 april 2010 kl. 21.58
|
|
Tack för all upplysning. Jag visste inte att Erska tillhörde Stora Mellby pastorat. Nej tyvärr så vet jag inte när och var Lars och Anna Greta gifte sig. Jag har också försökt att hitta Anna Gretas födelsenotis. 1809 flyttar Anna Greta och hennes son Jonas till Malma. Där står det att hon skall ha varit född i Klostret, vilket skall vara Varnhem, men där har jag bara hittat en Anna Greta född 1755, oäkta dotter till Lisa Boudrie. Så jag vet inte om det är hon. Men jag skall titta lite mer på gårdsfogden Mellen och se om det finns nåt samband där.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 23 april 2010 kl. 23.54
|
Gräfsnäs gårdsfogde Mellen är 'din' Lars. Förnamnet står utsatt i 1785 års mantalslängd, och 1786 stavas efternamnet Mellin. Vilken variant av namnet som är den riktiga kan vi väl inte veta säkert; förr berodde ju stavningen på vem som höll i pennan. Men jag skulle nog sätta en slant på Mellén. Dels stavas ju namnet i kyrkoböckerna med två e på slutet, vilket tyder på ett uttal med långt e, dels stavas det Mellén också i bouppteckningen.
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Lördag den 24 april 2010 kl. 00.29
|
Det är nog inte Torpa stenhus det gäller. (Gårdarna runt sjön) Jag sökte på Googles och det ligger inte där i Kedum. Det finns många Torpa säteri och då vet jag inte om det finns kvar. Det finns en gård som heter Torpa där i S. Kedum med bild på Västergötlands museum. Eivor
|
|
|
|
|
Av Rose-Marie Johansén (Rosemarie) - Söndag den 25 april 2010 kl. 10.07
|
|
Tack för alla upplysningar. Då skall jag se om jag hittar något mer på Lars Mellén och så ska jag söka vidare och se om jag hittar Anna Greta var hon kommer ifrån.
|
|
|
|
|
|
|