|
Av Rose-Marie Johansén (Rosemarie) - Söndag den 25 april 2010 kl. 21.15
|
Undrar om det är någon som känner till en Anna Greta Nordberg som skall vara född 1760 i Klostret (Varnhem). Anna Greta Nordberg gift Mellin bodde senare i Gräfsnäs och senare i Malma. Har försökt att hitta henne men har bara hittat en Anna Greta, oäkta barn född 1755 i Klostret. Moder Lisa Boudrie. Jag är inte säker på att det är samma person.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 27 april 2010 kl. 15.58
|
Det troliga är väl att det är fel födelsesocken angiven där det står att hon var född i Klosters socken. Hon kanske bodde där en tid, och efter en flytt har den socknen felaktigt angivits som födelsesocken. Kyrkoböckerna är dessvärre fulla med liknande fel. Landsarkivet har register över alla släktnamn i kyrkoböckerna. För Skaraborgs län är det uppdelat i en del (i några fall två delar) per härad. Och varje volym innehåller flera olika register, ett per kyrkobokstyp. Jag hittar henne inte i Valle härad, dit Skarke/Varnhem/Klostret hör. Men det finns ju några härad till... (Observera att det alltså är Valle härad; Valla, med a på slutet, är inget härad, utan ett tingslag inom Vadsbo härad.) Registren finns hos Arkiv Digital. Välj Skaraborgs län, och register under arkivtyp.
|
|
|
Av Rose-Marie Johansén (Rosemarie) - Torsdag den 29 april 2010 kl. 12.59
|
Ja du har säkert rätt. Det kan mycket väl vara så att hon bara har bott där en tid. Men jag skall titta på registren med släktnamn. Tack så mycket för upplysningen.
|
|
|
|
|