|
|
Av Hans Philip (Hansph) - Onsdag den 11 maj 2011 kl. 12.49
|
Hej, Jag arbetar för en bekants räkning med släkten de la Rosée. En medlem av den släkten hette Carl Christoffer de la Rosée (ibland Delarosée) och verkade 1807 som Carduansmakare i Köpings stadsförsamling enligt hfl AI:13a, sid 388. Samma källa anger att han föddes i Sjogestad i Västergötland år 1768. I Sjogerstad födelsebok C:4, sid 230 kan jag visserligen se en Christopher men föräldrarnas efternamn är inte nämnt så jag vågar inte tro att det är rätt person. Finns det någon som har någon pusselbit? (Carl Christopher hade en son med samma namn, född 1813) Hälsningar Hans Philip
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 11 maj 2011 kl. 15.48
|
Hej Hans, har du följt honom bakåt genom längderna? I den hfl du nämner står att han kommer från Sala 1807, och i Sala AI:13a finns han på sidan 212b(AD). Där står att han kom från Gävle 1805. I Gävle finns tyvärr inte utflyttningslängder för det året. När det gäller Christopher som är född 1768-02-13 i Sjogerstad så heter hans far Petter Christophersson och modern Annika Svensdotter. Om Petter kallat sig De la Rose vet jag inte, men familjen finns i Sjogerstad AI:1 sid. 55, även Christopher finns med. Det kan vara han som flyttar till Vänersborg 1782 enligt Sjogerstad B:1 sid. 40, fast han där fått födelseår 1769. Men tyvärr finns inga inflyttningslängder för Vänersborg för den aktuella tiden, och inga hfl heller. Petter och Annika gifte sig 1754-12-29 i Sjogerstad (C:4 sid. 339). Petter dog 1807-07-07, 76 år gammal av ålderdomsbräcklighet (C:5 sid. 72). Petter är född i Sjogerstad 1732-06-25 (C:3 sid 223/354). Enligt dödsnotisen heter hans föräldrar Christopher Andersson och Kirstin Jonsdotter(eller Jönsdotter). Annikas far heter Sven Ekberg enligt vigselnotisen. Om det är rätt Christopher så kan han ju ha tagit sitt efternamn från någon mästare han jobbat hos, eller bara "hittat på" det. Inte lätt att veta. Mvh// Lotta
|
|
|
|
|
|
|