|
Av Hanne Berndtsson (Kaprifol) - Onsdag den 22 oktober 2008 kl. 21.03
|
Hej, Genline har inte Födelseböcker för år 1853 Södra Ving. Hoppas någon har tid och lust att kolla upp om det föds en pojke den 3 november 1853 i Södra Ving som får namnet Per (Peter) Johan. Önskar uppgift om föräldrarnas namn och födelsedata. Tack på förhand!
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 22 oktober 2008 kl. 21.37
|
I Södra Vings socken blir det inget napp - men däremot i Södra Vings pastorat. Dit hör också socknarna Härna, Fänneslunda och Grovare. Och så här ser det ut den 3 november 1853 i Grovare (C:3): Vänstersidan av uppslaget: Och högersidan: (Bilderna från Arkiv Digital.)
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 17 januari 2009 kl. 19.00
|
Är frågan inte längre aktuell? Det finns hur som helst ett svar klart om du ångrar dig igen?
|
|
|
Av Hanne Berndtsson (Kaprifol) - Lördag den 17 januari 2009 kl. 21.05
|
Hej Jörgen, jag hittade Pehr Johan inflyttad i Södra Ving 1873 där han flyttar omkring lite grann innan han år 1877 flyttar till Obestämd ort. Min förhoppning var att kunna hitta honom som utflyttad till Danmark. Gid.nr: 1949.19.67100, [Älvsborg] Södra Ving, AI.9, Husförhör, 1871 - 1880, 562-0, Bild 83 av 101 Arbetskarl Pehr Johan Josefsson f. 3 nov. 1853 flyttar till – Obestämd ort – jan. 1877. Har du hittat mer om honom? mvh Hanne
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 18 januari 2009 kl. 01.21
|
Nej, det var det jag hade hittat också... Förra gången skrev du bara att han flyttade in till Södra Ving 1873, så det var där jag började, och följde honom när han flyttade till en ny gård varje år, och slutligen till obestämd ort 1877. Han finns också i utflyttningslängden (B:3) 1877, men där står det också bara obestämd ort. Men att han står med där betyder i varje fall att han fick ut en flyttattest, som han ju behövde visa upp i den nya församlingen - men han hade tydligen inte klart för sig vart han skulle, eller så tyckte han inte att det angick prästen... Men detta med en flyttattest till "obestämd ort" är inget unikt; det stöter man på lite då och då, och inte sällan slutar det med emigration. Södra Ving ligger mellan Ulricehamn och Borås. Det är väl inte omöjligt att han drog till Göteborg. Eller kanske ned till Halland; det finns ju gamla och goda kontakter mellan den delen av Västergötland via Viska- och Ätradalarna till Varberg och Falkenberg, och därifrån är det ju nära till Danmark - ja, egentligen är det ju Danmark...
|
|
|
|
|