|
Av Hanne Berndtsson (Kaprifol) - Lördag den 31 januari 2009 kl. 10.26
|
Hej, har Arkivdigital fotograferade kyrkböcker - Födsel - år 1819, Trollhättan? Om så är fallet vill jag gärna ha hjälp med att hitta en man vid namn Olle/Olof efternamn Nikolxxxxx född 1819, ortnamn kan vara Åkerström. Tack på förhand!
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 31 januari 2009 kl. 12.08
|
Trollhättan ingår i Gärdhem före 1860, och där kan jag bara hitta två tänkbara (jag har också kollat 1818 och 1820): 25/3 1819 Olof Peter, Trollhättan Far: Sågaren Nils Andersson Mor: Brita Olsdotter, 29 år 18/8 1819 Olof Peter, oäkta, Trollhättan Mor: Pigan Brita Andersdotter, 31 år De finns i Gärdhem C:5, sidorna 18 respektive 22 (maskinpaginering). (Ändrat av Jts den 31 januari 2009 kl. 12.11.)
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 31 januari 2009 kl. 12.37
|
Hej Hanne Om jag själv får halka in i detta en stund så undrar jag var du hittat uppgifterna till den person du söker? Tänkte in och kika där själv för att se vart jag kan komma. Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Hanne Berndtsson (Kaprifol) - Lördag den 31 januari 2009 kl. 18.23
|
Hej Håkan, tar tacksamt emot all hjälp jag kan få i frågan. Återigen är det en dansk släktforskare som söker sina svenska rötter. Det hon vet är han kommer till Danmark maj 1855 - uppgifterna har hon från som de kallar dem: Tilgangsliste, där är han angiven med åldern 36 år. Hon har senare fått uppgift om efternamnet Åkerström och att han ska härstamma från Trollhättan. Han gifter sig år 1863, avlider år 1865 i Gimsing, Hjerm Herred, Ringkøbing amt. Tack på förhand!
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 31 januari 2009 kl. 23.14
|
Hej igen Har kikat runt lite men har ännu inte hittat något konkret. En undran till. Du skriver att personen i fråga kommer till Danmark i maj 1855. Antar att det kan finnas en inflyttningslängd eller något motsvarande i Danmark också. Står det i denna varifrån hon flyttade i Sverige när hon kom till Danmark? Har tittat i Gärdhems utflyttningslängd vid denna tid men har inte hittat någon Åkerström. Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Hanne Berndtsson (Kaprifol) - Söndag den 01 februari 2009 kl. 10.54
|
Hej Håkan, Tilgangsliste (danska) är samma som inflyttningslängd. Det framgår tyvärr inget mer än att han kommer från Sverige och är angiven med åldern 36. Namn Olof/Olle Nikolajsen Åkerström/Okkerstrom. Vigsel finns även på www.familysearch.org men där framgår inget om födelseort.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 01 februari 2009 kl. 17.26
|
Känns som att det blir svårt att hitta detta när maninte har så mycket att gå på.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 01 februari 2009 kl. 18.33
|
Jag har i varje fall hittat Åkerström. Det ligger i Naglums socken, på andra sidan älven, räknat från det egentliga Trollhättan. Se Lantmäteriets kartsök. Naglums socken sammanslogs med Vassända till Vassända-Naglum 1888. 1945 överfördes en del av Vassända-Naglum (bland annat Åkerström) till Trollhättan. Så i dag hör Åkerström till Trollhättan - men då var det bara nästan Trollhättan. Naglums kyrkoböcker ingår i Vassända-Naglums arkiv, men en del böcker finns under Vänersborg. Se landsarkivets förteckning.
|
|
|
Av Hanne Berndtsson (Kaprifol) - Fredag den 28 maj 2010 kl. 21.40
|
Hej, har fått lite nya uppgifter från DK gällande Olle/Olof född 1819. Innan han kom till Trollhättan var han enl.uppgift: ------------------------------------------------------------------------------ De nye oplysninger er at, Olle Nicoliasen, født ca. 1819 & emigreret til DK i mai 1855, skulle have været "sognsdommer" i Motala,ôstergötland län. ----------------------------------------------------------------------------- Vigseln från familysearch: Husband OLE NICOLAISEN OKKERSTRUM Birth: Christening: Marriage: 26 JUL 1863 Gimsing, Ringkobing, Denmark Death: Burial: Wife KIRSTEN MARIE NIELSDR Birth: Christening: Marriage: 26 JUL 1863 Gimsing, Ringkobing, Denmark Death: Burial: ------------------------------------------------------------------ Tack på förhand!
|
|
|
|
|