|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Onsdag den 17 mars 2010 kl. 13.48
|
Jag kollade i socknarna som Kaj föreslog och där fanns hon inte. Tack Jörgen, Jag skar ut så jag inte såg det. Jag lämnar henne nu, hon får Vila i Frid. Eivor
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Onsdag den 17 mars 2010 kl. 14.00
|
Tack för kartan också. Den kom samtidigt som jag skrev. Jättebra att få lite överblick av platserna där. Ha det bra - Eivor
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Torsdag den 18 mars 2010 kl. 15.00
|
Bara en fråga till Kan någon se vad det står i anteckningen längst till höger efter pig. Cajsa Andersdotter? Inte diplomat , eller
|
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 18 mars 2010 kl. 16.01
|
Står det inte att hon heter Carlsdotter? Till vänster alltså!
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Torsdag den 18 mars 2010 kl. 16.28
|
Ja det kan nog vara vilket som. Titta på det här husförhöret ! Samma Cajsa Andersdotter född 1819 24/3 införd 5 gånger. Prästen måste ha tullat på nattvardsvinet Nej, nu gör jag blankt över hennes data. Tack för hjälpen. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 18 mars 2010 kl. 17.02
|
Hon flyttade och kom tillbaka, och flyttade och kom tillbka, och... Och varje gång skrevs hon in på nytt.
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 18 mars 2010 kl. 17.09
|
Det som står efter Cajsa Carlsdotter i den första bilden är "deflorata", d. v. s. (enligt Jojjes latinlexikon) ej längre oskuld, utan mödom, kränkt mö, icke jungfrulig. Välj det som passar bäst.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 18 mars 2010 kl. 17.13
|
Hur nu prästen kunde veta det... Noga kontroll över sina församlingsbor hade han i varje fall...
|
|
|
Av Eva Persson (Evap) - Torsdag den 18 mars 2010 kl. 17.46
|
Hej Eivor Har tagit del i dina vedermödor i sökandet efter Cajsa. Jag blev lite nyfiken eftersom jag bor i närheten, så jag tog mig före att försöka spåra henne. Jag kom inte så långt men en bit på vägen kanske det är. När hon gifte sig bodde hon mycket riktigt i Lerum Västergården. Dit hade hon flyttat från Smedsgården (sid 113 i samma husförhörslängd) och till Smedsgården kom hon från Malöga 1838. Nu är det ganska många sidor att leta i när det gäller Malöga och dessutom två husförhörslängder för Västra Tunhem - en som börjar 1838 och en som slutar samma år. Hoppas på framgång för dig i ditt fortsatta letande. Till Jörgen: Prästen visste om hennes "tillstånd" eftersom hon hade fött ett utomäktenskapligt barn. Hälsningar Eva P
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Torsdag den 18 mars 2010 kl. 18.32
|
Tack Eva, det var snällt av dig. Jag har varit och tittat på smedsgården men jag följer en gång till. Inte riktigt samma sak med deflorerad eller diplomat, men att det skrevs in, ? en dubbelmarkering om att hon fött en oä son .. Jörgen, vem vet, ingenting förvånar mig längre... Hälsn. Eivor
|
|
|
|
|