Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar T-Ö)   >   Vänersborg   >  
Läshjälp - dödsorsak 1791
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5334) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Lördag den 21 november 2009 kl. 22.58
Jag undrar om någon kan tyda dödsorsaken på Sven Runströms lilla dotter i bilden?
Kan bara läsa ......sjuka

run
Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5335) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 21 november 2009 kl. 23.54
Jag tror att det står "okänd sjuka".

Det som ser ut som ett "b" i början är då alltså ett o; stapeln i "b" hör då till raden ovanför. "Mån." är förkortat så på andra ställen.

Och "p" i mitten av det första ordet är ett n som flyter ihop med h:et i "håll och st." på raden under. Det finns väldigt hög h på andra ställen.

Och krumeluren över ä i okänd flyter ihop med e:et i "feber" på raden över.

Och det ser ut som ett knappt synligt d framför s:et i sjuka.

Jag lägger in en förstoring på just det stället, så får andra också göra ett försök.

Sjuka
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5336) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Söndag den 22 november 2009 kl. 01.02
Du tror inte det kan vara 2 år och 6 mån (ej utskrivet mån.) och trånsjuka?
Ringen över å på raden över är likadan.
Han hade en dotter som dog året innan som var 1 år och 7 mån. Ingen dödsorsak och ingen moder nämns.
Egentligen är det hans bror, som är min ana rakt upp från farmor och det var hans dödsdatum jag letade efter eftersom det står i HFL att han dog 1791. Så såg jag detta då jag letade i Vänersborg. Han skall ha flyttat ner dit från Hjerpås.
Jag skall kolla lite i Hfl i Vänersborg denna tiden också.
Tack för svaret.
Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5337) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 22 november 2009 kl. 14.16
Man ska inte göra det märkvärdigare än det är... :)

Nog står det trånsjuka.

Det var "bokstaven" 6 som ställde till det. Men jag hade i varje fall rätt på n... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5338) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Söndag den 22 november 2009 kl. 14.31
Roligt att man kan ha rätt någon gång :)
Till råga på allt så kommer denna linjen upp till Magnus Barfot och Gorm m.flera, enligt flera antavlor.
Mycket på vägen är från Elgenstjerna men frågar är var man drar ett streck för sant eller falskt.

Trånsjuka var ju utmärglning - ofta TBC - ifall någon inte känner till det..
Vanligt bland barn på den tiden.
Hälsn. Eivor (i novemberregnet)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5339) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 22 november 2009 kl. 14.51
Gränsen mellan sant och falskt - eller åtminstone mellan sådant som kommer med och sådant som inte kommer med i antavlan - skulle man ju kunna dra mellan sådant som går och sådant som inte går att bekräfta i trovärdiga källor. Men det är naturligtvis valfritt - och det är ju också en aning glest mellan sådana källor när man kommer ned till vikingatiden... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5340) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 22 november 2009 kl. 15.01
Jag tittade lite "bakåt" för att försöka hitta den lilla dottern, men... :)
Jag hittade iallafall en dotter, Johanna, som döps 1789-05-18 i Vänersborg (Genline C:2 sid 52)och där står att modern hette Inger(?) Borman(?). Om det är den "lilla dotter" som begravs 1791-01-25 eller inte, det vet jag däremot inte. Det kan ju vara den Johanna Carolina som dör året före (om det nu är året före, eftersom dödboken verkar vara lite märkligt förd 1790).
Sven och Inger(?) får också en son Emanuel 1791-08-30 i Vänersborg (Genline C:2 sid 86).

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5341) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Söndag den 22 november 2009 kl. 15.11
Hej Lotta,
Jag satt precis på AD-online och följde samma spår.
Det måste vara samma flicka som är införd i dödboken 1790 och -91 -annars stämmer inte datumen. Och det var inte tvillingar.
Tack för detta, Lotta.

Jörgen, Jag har nog "anförluster" där på många håll även norska kungar fanns med i anträdet :)
Hälsn. Eivor
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)