Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar T-Ö)   >   Västra Tunhem   >  
Läshjälp - utflyttning 1845
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10280) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Söndag den 28 augusti 2011 kl. 10.24
Jag skulle behöva lite läshjälp när det gäller nr. 86 i flyttlängden - Cajsa Andersdotter.
Västra Tunhem B 2 - 1808-1848 sid. 347 från Arkiv Digital.

cajsa


Tack på förhand

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10281) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Söndag den 28 augusti 2011 kl. 10.29
PS

Det skall vara Läshjälp i rubriken, kunde inte ändra ...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10285) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 28 augusti 2011 kl. 13.22
Hon flyttar till Vassenda. Och jag får det till att hon flyttar från Kalfhagen u.... någonting, som väl är en förkortning för gården.

Jag skulle tro att det är Kalvhagen under Dromsered i Väne-Åsaka socken. (Flyttlängden omfattar hela pastoratet.)

I Väne-Åsaka AI:4, sidan 345, finns en Cajsa Andersdotter, född 1819, som flyttar till Vassända 1845. Hon har flyttat fram och tillbaka många gånger, och finns på flera rader.

Hon kommer tillbaka 1847 från Vänersborgs landsförsamling, som var det inofficiella gemensamma namnet på Vassända, Naglum och Väne-Ryr. Då har hon titeln piga, tidigare var hon dotter...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10286) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 28 augusti 2011 kl. 13.30
Hon finns med ytterligare en gång till några rader längre ned, ser jag nu - som hustru till Anders Larsson.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10287) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Söndag den 28 augusti 2011 kl. 13.45
Hej Jörgen och tack för svaret.
Jag tror det blivit någon sammanblandning i kyrkoböckerna.
Det är den enda "bromsklotsen" jag har så tidigt i antavlorna.
Cajsa Andersdotter född 1819 utan angiven dag, flyttade in till Lerum MG i Väne Åsaka 1845 och gifte sig med soldaten Jacob Magnusson Dahlin i maj 1845.
Därefter har jag följt henne till hennes död. Men ingenstans finns hennes födelsedatum.
Hälsn. Eivor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10295) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Söndag den 28 augusti 2011 kl. 20.38
Hej igen,

Jag kollade och det är fel Cajsa under Dromsered. Hennes mor hette Karin Pehrsdotter och min Cajsas mor hette Catharina Andersdotter enl. vigseln där hon var änka och giftoman.( Det är samma Cajsa vi diskuterade för längesedan och jag har inte blivit klokare:)
Irriterande när man inte kommer vidare bara.

Cajsa skall vara född i Tunhem och inte Åsaka enl. alla källor.

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10323) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson (Kenneth) - Söndag den 04 september 2011 kl. 17.59
Eivor

Enligt lysningsboken så var modern änkan "Catharina Andersdr vid Hohl" (Västra Tunhem E:1 sid.9)

Enligt Väne-Åsaka AI:4 sid.422 så kom Kajsa Andersdotter från sid.409 1845 (Lerum Vg.)
På sid 409 står det att hon kom från Smedsgården 1843.
Där hittar men henne på sid.113 och där står det att hon kom från Malöga 1838.

Så du får söka i Västra Tunhem.

Kenneth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10326) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Söndag den 04 september 2011 kl. 21.16
Hej Kenneth och tack för att Du letat.

I Malöga fanns först en Cajsa Andersdotter född 1805, så henne kan vi utesluta.
Sedan följde jag en Cajsa A född 1819 och hennes mor hette Karin Bengtsdotter och hon själv hamnade som änka i Fattigstugan efter 1838.

Cajsa på Smedsgården var född 1818 och skulle ju kunna stämma men henne har jag följt och hon gifte sig med en annan.
En Cajsa A född 1819 som kom från Malöga till Lerum hade passat perfekt men det var samma som änkan i fattigstugan. Om man följer sidonumren.
Däremot fanns det en lämplig CAJSA CARLSDOTTER född 1819, men då är det skrivfel.
Tyvärr är det många som kan blandas samman.

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10328) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson (Kenneth) - Söndag den 04 september 2011 kl. 23.03
Eivor

Nu är jag inte med i vad du menar.
Den Kajsa som gifte sig med Jakob Dahlin 1845 är samma person som
finns på Smedsgården (sid.113) och även där noterad som född 1819.
Den Kajsa född 1818 som du pratar om finns på andra sidan (sid.112)

Kenneth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10329) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Söndag den 04 september 2011 kl. 23.56
Hej igen,

Det stämmer säkert, Kenneth, men det står att hon kom från Malöga till Smedsgården och den enda med det namnet är från Dromsered och gifte sig med en Anders och hennes mor hade annat namn.
I V.Tunhem 1819 finns bara en Cajsa Carlsdotter i föd.boken. Och i Väne Åsaka bara Cajsa från Dromsered.
1818 finns det 2 st. med fäder som hette Anders och dem har jag följt också, men mödrarnas namn stämmer inte där heller så jag undrar om det inte står fel namn på modern i vigselboken?

Hälsn. Eivor
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)