Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar T-Ö)   >   Värsås   >  
Maria Joansdotter, död 1798
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12164) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 24 juni 2012 kl. 21.55
Maria längst upp till höger. Egentligen är detta min gamla skolfrökens fråga klarar det inte. Arkiv digital C:1 bild 55 sid 83, vad heter modern ? Och vad sjutton dör hon av ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12165) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 24 juni 2012 kl. 21.58
Kanske tillagt att jag misstänker modern hette Ingehl.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12166) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 24 juni 2012 kl. 23.08
Dödsorsaken anges så vitt jag kan se till "gångbar sjukdom". Moderns namn blir jag inte riktigt klok på.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12167) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Måndag den 25 juni 2012 kl. 04.39
Enligt min tolkning anges bara förnamnen. Det blir då fadern Joan och modern Ingiel. På undantag i ......... Ålder 79.10.23

Hon dog 1798-11-23.

Värsås C:1 (1772-1799) Bild 55 / sid 83

Har även kikat i ortregistret här: Värsås AI:1 (1782-1811) Bild 4. Kom dock inte på något som passade så jag skickar stafettpinnen vidare.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12168) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 25 juni 2012 kl. 09.51
Tack, för detta Ingiel trodde jag ju själv på. "gångbar" sjukdom Håkan ? Vad kan det vara.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12169) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 25 juni 2012 kl. 10.02
Moderns namn får jag till Igiel. Något n kan jag alltså inte se i namnet - men därmed inte sagt att det inte borde vara ett n där... :-)

Dödsdatum är ändrat från den 23 november till vad som ser ut som den 13 (om det inte är en annan månad som är ditklottrad ovanför siffrorna?). I husförhörslängden anges dock dödsdatum till den 3/11, vilket också stämmer med åldern i dödboken (d.v.s. med antalet år och dagar, månaderna borde dock vara 0 i stället för 10). Hon dog i varje fall (förhoppningsvis :-)) före den 18, eftersom hon begravdes då.

Maria bor på undantag i Lillegården (Leleg.) Värsås, och finns på sidan 225 i AI:1, hustru till Carl Carlsson. Där anges hon vara född i Värsås den 11/10 1719.

Och i 1719 års födelsebok (som ingår i Varola C:2) finns det en Maria Johansdotter den 11 oktober på sidan 368. Förmodligen är det dopdatum som anges; där finns i varje fall bara ett datum, samtidigt som dopvittnena är noterade. Hur som helst är bara faderns namn utsatt.

"Gångbar sjukdom" är väl något som gick där då... :-)

(Ändrat av Jts den 25 juni 2012 kl. 10.18.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12170) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 25 juni 2012 kl. 11.07
I födelseboken 1719 står Maria som Johans dotter i Ödegärdet. Maria och maken Carl finns också på Ödegärdet i AI:1, sidan 207, med hänvisning till sidan 225.

Det finns en bouppteckning från den 1 april 1761 efter Johan Anderssons hustru Ingiähl Törkelsdotter på Ödegärdet, död den 13 mars. Arvingar är sonen Elias Johansson och dottern Maria Johansdotter. Maria är gift med Carl Carlsson "i samma gård". Bouppteckningen finns i Kåkinds häradsrätt FII:5, sidan 515.

I dödboken (Varola C:2, sidan 583) finns rusthållarhustrun Ingierd i Ödegärdet den 17/3 1761, 72 år gammal. Föräldrarna sägs där vara Thorkil Jönsson och Elin Jonsdotter.

(Ändrat av Jts den 25 juni 2012 kl. 11.08.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12171) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 25 juni 2012 kl. 13.06
Tackar så mycket för denna hjälp
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)