|
Av Laila Falk - Lördag den 15 oktober 2016 kl. 10.15
|
I Sveriges Befolkning 1900 hittar jag Gustaf Teodor Tobison med hustrun Anna, född Engström och sönerna Fritiof Gustaf, född 1892 och Ernst Robert, född 1893. Enligt utdraget i SvB. skall de finnas på en plats som heter Skogsdala. Jag kan inte hitta Skogsdala i Västra Tunhem. Jag fann också en bild som visar huset där Gustaf drev en lanthandel och där står det Rånnum eller Rönnum. Jag vill se familjen i husförhöret och om fler barn föds. Längre fram så finns familjen i Göteborg och mor, far och sönerna ligger begravde på Östra kyrkogården i Göteborg.Sönerna avlider i Stockholm. När flyttar de till Göteborg och varifrån i Västra Tunhem flyttar de?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 15 oktober 2016 kl. 11.54
|
Västra Tunhems husförhörslängd 1881-1901 är uppdelad i två volymer. Skogsdala under Rånnum finns på uppslag 448 i AI:9. Och församlingsboken 1901-1920 har tre volymer. Där finns de på uppslag 560 i AIIa:2. På det sistnämnda stället står att de flyttar till Göteborgs Domkyrkoförsamling 1902.
|
|
|
Av Laila Falk - Lördag den 15 oktober 2016 kl. 12.25
|
Tack så mycket Jörgen. Har nu kunnat följa dem i Domkyrkoförsamling en bra bit men sen så tar det stopp. Jag befinner mig i 14R 51 och i högermarginalen står det n.b. 1909. Hur hittar jag den sidan, eller är det inte sidnummer utan år. HJÄLP!!! vILL SÅ GÄRNA VETA VAR I gÖTEBORG DE BODDE.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 15 oktober 2016 kl. 12.44
|
1909 är året som de överfördes till den nya boken. Det nya sidnumret står skrivet med rött över deras namn i den gamla boken: 7213b, som finns i AIIa:39.
|
|
|
Av Laila Falk - Lördag den 15 oktober 2016 kl. 13.07
|
Tack igen Jörgen. det är lite knepigt att hitta när också nya församlingar bildas och man inte riktigt vet vart de tar väg.
|
|
|
|
|