Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Övriga släktnamn   >   Uhr   >  
Uhr
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3455) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Stig-Ove Wisberg (Stigove_wisberg) - Fredag den 13 mars 2009 kl. 19.22
Den 25 april 1725 flyttar en Pehr Uhr från Malmbäck med sin hustru. Det står i flyttlängden (Malmbäck BI:2 sidan 229) "Bekom Pehr Uhr med sin hustru attest från församl bigifande sig neder åt Calmare sidan sin hemvist at söka".
Är det någon som stött på denne Pehr Uhr. Var i Kalmar län hamnade han? Vem var hans hustru?

Stig-Ove
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3470) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 14 mars 2009 kl. 19.34
Hej Stig-Ove,
det är inte lätt att hitta Per Uhr i Malmbäck, inte. :)
Men, 1705-04-16 får han sonen Sven (utan moderns namn eller bostad), och 1708-11-18 får han sonen Karl i Holma (utan moderns namn). Om det nu är rätt Per Uhr? Troligen är han eller har varit soldat/ryttare.
Jag tittade i några mantalslängder men hittade inte någon Uhr, däremot många Per. Så lätt är det inte, som sagt. :)

Om jag skulle söka honom efter hans flytt, så skulle jag nog satsa på Kalmar först och främst, lands- respektive stadsförsamlingen. Att inte veta hur gamla han och hans fru är underlättar ju inte heller. Någon kanske har PLF:s CD-register, där det väl bör vara lite lättare att snabbt söka igenom många församlingar?

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3509) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Stig-Ove Wisberg (Stigove_wisberg) - Söndag den 15 mars 2009 kl. 19.21
Nej, lätt är det inte. Kan inte hitta honom i vigselboken heller. Den Per Petter Uhr jag utgår ifrån är gift med Anna Barbro Hiertstedt, de gifter sig enligt PLF:s skiva den 2/3 1739 i Frödinge. Det hävdas att denne Petter Uhr kommer från Växjö och det är troligen rätt, men när det finns en Uhr i Malmbäck vid samma tidpunkt som flyttar åt Kalmarsidan, så vore det intressant att veta fortsättningen. 1694 föds en son Per till Per i Holmen, längre fram kallas Per i Holmen eller Holma för Uhr. Vem av dessa två Per, fadern eller sonen, är det som flyttar 1725? Samtidigt kan man konstatera att det finns en hel del som heter Hiertstedt runt Jönköpingstrakten. Det blir en del frågetecken att räta ut, men det är ju det som forskningen handlar om.

Mvh
Stig-Ove
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3512) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 15 mars 2009 kl. 19.59
Nu kanske jag har rätat ut ett frågetecken, men jag är inte säker på att du blir nöjd. :) Det innebär nämligen att Per/Petter Uhr som är gift med Hiertstedtskan inte kan vara samma Per Uhr som kommer från Malmbäck.

Jag "googlade" lite och hittade familjen Hiertstedt på följande sida:
Hiertstedt

Där står att Anna Barbro dog 1758 i Frödinge, och det stämmer bra med dödboken. I dödboken står inte att hon är änka, och det stämmer i sin tur med uppgiften på nämnda sida att Per Uhr dog 1778. Han finns i Frödinge dödbok CI:2 sid 282: 1778 i februari Inspektoren Hr. Petter Uhr i Rössle av bröstfeber 78 år gammal. Han bör alltså vara född ca 1700, och då kan han ju inte ha fått barn i Malmbäck 1705, och ev. 1694.

Varifrån vigseldatumet och vigselförsamling kommer det vet jag inte, för Frödinge vigselböcker börjar inte förrän 1749.

Namnet Uhr förekommer vid Tveta häradsting 1655 27 juli och 29 oktober då en korpral Sven Persson Uhr i Rickarp står inför rätta för enfalt hor. Om det är Rickarp i Bankeryd eller Järsnäs vet jag inte, men det är ju inte så långt ifrån Malmbäck. Han kanske har en son Per som "behåller" namnet Uhr? :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3514) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 15 mars 2009 kl. 20.41
Skam den som ger sig. :)

Pehr Svensson Uhr gifte sig 1700-10-28 i Ödestugu med Kerstin Larsdotter i Hablarp, B:1 sid 231.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3515) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 15 mars 2009 kl. 20.47
Och dom fick en dotter, Karin, i Svenshult, Ödestugu 1700-10-27, B:1 sid 41. Jag undrar om prästen skrivit fel eller om hon verkligen födde barn dagen före bröllopet. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3517) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Stig-Ove Wisberg (Stigove_wisberg) - Söndag den 15 mars 2009 kl. 21.27
Tack Lotta. Då kan jag släppa honom. Det löste du snabbt!

Mvh
Stig-Ove
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)