Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Övriga släktnamn   >   Köhler   >  
Brita Andersdotter Köhler, 1728-1793
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8870) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine (Siv_laine) - Måndag den 07 mars 2011 kl. 12.32
Brita Andersdotter Köhler f 1728 och död 1793-08-08 i Tjällmo, Östergötland är min mf mm mm. Jag har inte lyckats hitta någon Köhler som skulle kunna vara hennes far, varför jag har anledning misstänka att det inte är riktigt riktigt! Fadern lär dock vara hammarsmed. Brita var gift med mjölnaren Johan Johansson Molin i Tjällmo f 1725-01-23 och död där, i Öbokvarn, 1801-02-07. De fick Eva Lotta Johansdotter Mollin 1770-04-16 (Tjällmo C:3, kan inte läsa allt som står där). Hon är alltså min mf mm mor. Varför Johan Johansson hette Molin också är ännu en gåta. Dennes far var Johan Holstensson (?), också han mjölnare vid Öbokvarn i Tjällmo f 1677 och död 1760-03-22. Han hette ju inte Molin eller Mollin...Om det nu är riktigt att det var Johan Holstensson...
Men för att återgå till Brita Andersdotter Köhler: kanske hade hon en far som hette Anders Fransson, hammarsmed om vilken jag inte vet något annat. I födde Hällestad C:4 1728-09-15 kan jag med svårighet utläsa Anders Fransson och Margareta Petersdotter Ohrling som föräldrar till henne. Det står en massa för mig fullständigt oläsligt i den födelsenotisen, bl a om faddrarna. Skulle behöva hjälp med tydningen! Så jag kan alltså inte utläsa ett dugg om eventuella släktskapsförhållanden. Anders Fransson dog 1731-12-09 (Yxnerum CI:2 bild 80) och där står att han föddes 1676, men också andra saker som jag skulle behöva veta vad de betyder...
Nu kommer jag inte längre och om det här är fel så är det ju kört i varje fall!
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)