Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Övriga släktnamn   >   Ståhl / Ståhle   >  
Staale/Ståle/Ståhle i Rebbelberga, Skåne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10629) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Onsdag den 02 november 2011 kl. 14.16
Hej!

Jag har hittat troliga anfäder i släkten Ståhle i Rebbelberga.

Den tidigaste Ståhle som jag hittat är Nils Ståhle (mantal 1584), men det kan ju finnas fler i tidigare källor.

Hans son bör vara Per Ståhle som nämns första gången 1596 (mantal) och nämns som salig i mantal 1618.

Han son i sin tur bör vara Per Persson Ståhle, mantal 1622-1652? När han blir äldre nämns han endast som Per Persson. Nämns även i sonen Pers bou.
Barn: Anders Persson Ståhle död före 1707 i Rebbelberga
Tyre Persdotter död före 1707
Per Persson Ståhle gift med Sissa Jönsdotter, död före 1707 i Rebbelberga
Ingar Persdotter gift med Mickel Skräddare i Ängelholm
Lucia Persdotter gift med skräddaren Joen Svensson i Ängelholm
Kiersti Persdotter gift med Per Jönsson Ståhle i Rebbelberga
Uppgifterna har jag fått från en bouppteckning i Bjäre Häradsrätt FII:a 1 sid 232. Där görs det en delning av boet.

Per Persson Ståhle och Sissa Jönsdotter får dessa barn:
Per Persson född omkr 1693 (bou)
Mickel Persson född 1695-05-29 (födelseboken och bou)
Sissa Persdotter född omkr 1699 (bou)

Denna Sissa tror jag är gift med min anfader Hindrich Nilsson 1717-06-23 (vigselboken).De har Sissas troliga syskon Per Persson och Mickel Persson, med som dopvittnen.

Det finns en Jöns Ståhle som får ett barn 1694-11-04 (födelseboken), som jag inte har placerat, men jag misstänker att han är son till Per Jönsson Ståhle och Kiersti Persdotter. Men vem är Per Jönsson Ståhle?

Jag har inte sett att namnet Ståhle har använts efter dessa här ovan. Men gården Stålagården finns kvar än idag. Jag är osäker på om det är nummer 4 Rebbelberga eller nummer 5, men det kan också ha ändrats genom tiderna.

Är det någon som vet mer om den här släkten? Vad kan det ha varit för sorts släkt? Det var väl inte vanligt att vanliga bönder tog sig ett extra namn?

mvh Lisbeth Markoff

(Ändrat av Lisbethmarkoff den 02 november 2011 kl. 14.25.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10641) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Lördag den 05 november 2011 kl. 14.08
Har nu hittat en tidigare Ståhle i Rebbelberga i Danska Regenskaper 1433-1559 36C sid 39. Bengt Ståhle (Biintt Stolli)
mvh Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10643) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg (Zzz) - Lördag den 05 november 2011 kl. 21.33
Det finns en hattmakare Per Ståhle i närbelägna Ängelholm, död 55 år gammal 1741 27/2. Kanske han tillhör samma släkt?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10646) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Söndag den 06 november 2011 kl. 14.39
Hej Anders!
Ja, det är mycket möjligt. Rebbelberga är ju idag praktiskt taget en del av Ängelholm. Flera av syskonen ovan har gift sig till Ängelholm. Det kanske de har gjort i tidigare generationer också. Jag har hittat två Ståhle till i Ängelholm, CI:1 1690 Christopher Ståhle + hustru, dräng Sven och piga Margareta tar nattvarden. CI:1 1708 sid 43 Hans Ståhle.
Jag funderar även på vilka barn Per Jönsson Ståhle hade. Kanske några av dem flyttade in/gifte sig i Ängelholm. Verkar vara en stor släkt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10707) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Fredag den 11 november 2011 kl. 22.26
Hattmakare Petter Ståhles bouppteckning finns på bild 590 i AD i FIIb:1. Han var gift med Anna Maria Dreyer (Anna Maja). De hade barnen Axel Ståhle, Andreas Ståhle, Petter Ståhle och Ingri Ståhle. Bouppteckningen är underskriven 1741 den 7/3.
Axel Ståhle gifter sig i Ängelholm 23/3 1741 med Sidzelia Andersdotter Mobeck. (DDSS)

Jag har sneglat lite på Helsingborg. Där finns det en gammal Ståhle-släkt. De är hantverkare och handelsmän. Där finns en handelsman Hans Ståhle som var gift med Anna Niklas/Nicolausdotter. De får barnen: Jannike, Pet(t)er, Annika, Nicolaus, Lucia, Anna Maria? och Anna Beata?. Senare ser man en hattmakare mäster Petter/Per Ståhle som får barnen: Daniel, Axel, Andreas och Inger(DDSS). Det måste vara denne Petter som flyttar till Ängelholm med sin familj. Jag tror att Hans är hans far. Hans är troligen och hälsar på sin son Petter i Ängelholm eller är uppe och säljer eller köper någonting, då går han till kyrkan och skänker Stånd penningar. En ändring i förra inlägget: Hans Ståhle står i CI:1 1710 sid 43.

Lite funderingar: Bengt Ståhle fanns i Rebbelberga på mitten av 1500-talet. Rebbelberga ligger nära Ängelholm. (Stålagården ligger idag vid industriområdet i Ängelholm.)En son/svärson tar över gården och flera av syskonen söker sig till den närbelägna staden Ängelholm och gifter sig där. Några av deras barn i sin tur, vill prova vingarna någon annanstans och söker sig därför till den närmaste större staden. Alltså Helsingborg.??????? Tyvärr har jag bara äldre mantalslängder från Bjäre, så jag kan inte se hur det såg ut i Ängelholm och Helsingborg under 1600-talet.

Jag har också kommit på att det finns två stycken Per Persson Ståhle samtidigt i Rebbelberga. "Min" benämns som den gamle, i sonen Mickels dopnotis. Den andre Per Persson Ståhle verkar vara far till åtminstone dessa flickor: dottern Hanna född omkring 1693 (Kat 1712) och Ingar döpt 26/1 1696 (födelseboken). Kan den yngre Per Persson Ståhle och Jöns Ståhle (som får ett barn som döps 22 p.Trin. 1694 ), vara syskon och i sin tur vara söner till Per Jönsson Ståhle? Per Jönsson Ståhle har en dotter Kjersti i mantal 1709.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10709) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg (Zzz) - Lördag den 12 november 2011 kl. 10.48
Hans Ståhle i Helsingborg ska i sin tur vara son till en stadsvaktmästare Pe(de)r Olsson Ståhle, död 1690 17/6 i Helsingborg. Gift med Lucia Nilsdotter. Detta enligt Helsingborgs historia (del VI:1), med personhistoriska noteringar av Margit Rooth.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10752) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Tisdag den 15 november 2011 kl. 22.54
Ja, det står i vigselboken i Helsingborgs stad 1689 när Hans Ståhle gifter sig: 7 Jüniüs Bleffer Pär Stååhles sohn ved napn Hans Pärs: Stååhle och hans kierista som ähr Nicolai Möllers dotter ved napn Anna Nicolaidotter Lebens, Viedo? ock Copulerade i vor fru kircko.

I Jordrevningsprotokollet i Rebbelberga, på nr 5 år 1670 står det: Per Persson med son Per Persson ibidm. ähro 2ne på gården och een gårdman som ähr hans fader, men ingen w˙dare. Alltså bodde det tre generationer på gården år 1670.

Jag tror mig nu veta vem Jöns Ståhle är. I mantalslängden 1676 står det att Anders Ståhle har en son Jöns Andersson. Detta är nog Jöns Ståhle och hans son i sin tur måste nog vara Per Jönsson Ståhle. Detta stämmer bättre med när de dyker upp i längderna. Men var ska man sätta Per Persson Ståhle den yngre och är Anders Ståhle ev. farbror till Per Persson Ståhle den gamle? Jag letar vidare.
I mantalslängden 1676 står det på de båda gårdarna: Per Ståhle, Per Persson och Jep Persson och den andra gården Anders Ståhle med 1 son Jöns Andersson och Nils Andersson. Kan Per Ståhle vara far till både Per och Jep och kan Anders Ståhle vara far till både Jöns och Nils?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10808) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Lördag den 26 november 2011 kl. 16.54
Hej igen! Nu har jag lusläst Barkåkra (+Rebbelberga)CI:1

1703 30/8 begravs Anders Ståhles hustru
1703 1/11 begravs gamle Per Ståhle
1703 15/3 begravs unge Per Ståhles son Per
1709 21/2 begravs Anders Ståhle
1710 12/6 begravs Nils Ståhles hustru
1712 19/10 begravs Nils Ståhle

Jag har också tittat på dopvittnen och vittnen vid vigsel:
1703 22/2 Nils Andersson Ståhle
1703 17/7 Per Nilsson Ståhle
1708 19/4 Per Ståhles hustru Gunnela?

Döpta:
1694 22 p. Trin Jöns Ståhles barn
1696 26/1 Per Ståhles dotter Inger
1700 2:a sön efter Påsk Per Ståhles dotter Inger

Det finns också en dopnotis om ett oäkta barn: 1718 3 advent Tomma Nilssons dotters oäkta dotter Johanna Christina. Fadern sades vara Per Ståhle i hatta.....? i Helsingborg. (Kan dottern arbetat hos en avlägsen släkting? Tomma kan ev. vara son till Nils Ståhle)

Anders Ståhle som dör 1709 kan inte vara gamle Per Persson Ståhles bror, eftersom det står i Pers bouppteckning 1707 att han varit död sedan länge. Möjligtvis kan Pers bror Anders vara den Anders Persson som begravs 1690 9/4 samtidigt med sin hustru Anna Skods?(kan någon ev. titta på detta, osäker på om det står Skods)

Jag är ganska säker på att Anders Ståhle har barnen Jöns Andersson Ståhle och Nils Andersson Ståhle. Se ovan. Jag tror också att Per Nilsson Ståhle ev. är son till Nils Ståhle.
Efter 1712 när Nils Ståhle dör, nämns ingen mer med namnet Ståhle, utan alla i Ståhlesläkten har patronymikon.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)