Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Övriga släktnamn   >   Gädda   >  
Gädda i Falutrakten, 1800-talet
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15210) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Margareta Björkman (Lillevi) - Onsdag den 24 september 2014 kl. 15.26
Hej,
Jag vet att det i slutet av 1700-talet fanns tre eller fyra familjer Gädda som alla arbetade i gruvan iFalun.
Undrar om någon vet något om deras släktingar på1800-talet?
Söker en Brita Cattarina Gädda, troligen född 4/7 1849. Hon lär ha vistats en tid i Mjölnarvallen vid sjön Logärden i Falu kommun.

Med vänlig hälsning, Margareta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15211) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 24 september 2014 kl. 19.14
Var (i vilka källor; församlingar, volymer, sidor) har du hittat Brita Catarina och hennes troliga födelsedatum och vistelseort? Det är enklare om man har en trådända att börja nysta i... :-)

Och i vilken socken ligger Mjölnarvallen? Falu kommun är ett modernt påfund med många församlingar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15213) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Margareta Björkman (Lillevi) - Fredag den 26 september 2014 kl. 19.13
Mjölnarvallen tillhör Sundborns Församling.
Min källa består av att jag 8år gammal 1950 hittade i ett ödehus en bok, helig skrift med hennes namn och datum. Datumet kan ju vara födelsedatum, men även betyda att det var en konfirmationsgåva och då är födelsedatumet ca 13 år tidigare.
Att det har funnits släkter Gädda i Falun har jag sett på Anbytarforum.
Jag är bara så nyfiken på hur boken kom dit och vem hon var..jag har sommarstuga där i Mjölnarvallen och har sparat boken i alla år. Så tacksam om någon har en ledtråd.
Margareta
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)