Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Övriga släktnamn   >   Springer   >   Springer   >  
Springer [äldre inlägg]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12461) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 14 augusti 2012 kl. 21.36
Jag lyfter över en fråga från Anbytarforum postat måndagen den 13 augusti 2012 - 20:19

I hope it is ok for me to write my question in English.

Per, in response to your message of: Postat måndagen 14 juni 2010 - 06:42

Magnus Wilhelm Springer is my fourth great grandfather. My mm ff fm. His daughter, Maria Brita Wilhelmina Springer had an illegitimate son, Bror Carl Sprnger, who emmigrated to the US. Maria died young, about age 42.

You said that there are descendents of Magnus Wilhelm Springer still in Harnosand? I would love to meet them or talk to them. Perhaps someone has a story about that situation.

Thank you very much and sorry I have no Swedish.

- Kimberly


Kimberly Maher - kimberly.bucher.maher(a)gmail.com

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12462) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 14 augusti 2012 kl. 22.00
Den efterfrågade Magnus Wilhelm Springer torde vara ättling till Christoffer Springer (1704-1788) och hans hustru Christina Tottie (1707-1766) och då genom sonen Wolter. Vi kanske skulle kunna hjälpas åt att reda ut hur det förhåller sig med ättlingar till Magnus Wilhelm?

Christoffer Springer, urn:sbl:20016, Svenskt biografiskt lexikon (art av Maria Cavallin)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 14 augusti 2012 kl. 23.41.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12463) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 15 augusti 2012 kl. 08.06
Magnus William Springer was born 1803-09-26 in Härnösand [Härnösands domkyrkoförsamling CI:2 (1788-1833) Bild 85 / sid 157] His parents were Wolter Springer and Regina Maria Wallman.

Wolter Springer was born in Stockholm 1742-11-05 [Storkyrkoförsamlingen CA:9 1742] and he died in Härnösand 1803-02-07 [Härnösands domkyrkoförsamling EI:1 (1815-1861) Bild 100 / sid 14] before Magnus William was born. Wolters parents were Christoffer Springer (1704-1788) and his wife Christina Tottie (1707-1766) mentioned above.

I have invited Kimberly to this discussion.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 15 augusti 2012 kl. 08.48.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14097) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 01 september 2013 kl. 15.27
Jag lyfter över en fråga från ett annat forum:
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=576&post=1281389#POST1281389

Söndagen 01 september 2013 - 04:17
Hej!

I have gone back over my records and can't find Wolter Springer's birth record. So I searched on arkivdigital, and found an added note to the register. Can someone please help me with translating it? Storkyrkoförsamlingen CIa1:9 (1739-51) image 97/page 183a.

Tack,
Darren

[1742] Uti herr Handelsmannen Springers Bibel findes följande annotation: År 1742 den 5 november blef Wolter Springer född om natten kl 11. Den 7de dito Christnades. Faddrarna woro: Hr Audit. Hans Bruse, Madame Arwidsson, Lorentz Springer och madame Elisabeth Totti, Noter. Johan Amnelius och jungfru Greta Salberg. Att detta är rätteligen instruerat d 18 aug 1766 intygar Sv: Sandmark. Adj. Past Prim

Storkyrkoförsamlingen CIa1:9 (1739-1751) Bild 97 / sid 183a (AID: v90672.b97.s183a, NAD: SE/SSA/0016)

[1742] In a Bible of Merchant Springer is a note: In 1742 November 5th Wolter Springer was born at 11 o´clock p.m. November 7th he was baptized. Sponsorns Mr Audit. Hans Bruse, Madame Arwidsson, Lorenz Springer and Madame Elisabeth Tottie. Clerk Johan Amnelius and Maiden Breta Salberg. All of this is correctly declared August 18th 1766 certified by : Sv: Sandmark. Adj. Past Prim [pastor]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16407) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Torsdag den 10 mars 2016 kl. 08.13
http://klaura.se/springer.htm
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18122) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 21 maj 2019 kl. 18.57
SPRINGER HOAX

   Hoax betyder bluff och det var den här bluffen som fick mig att börja släktforska för för många år sedan. Bluffen lever vidare och har fått ett nytt liv på internet i olika skepnader. Och nu i svensk public service. Forskning med hjälp av dna-analys öppnar nya dörrar.

   Vi tar det från början etter rättare sagt vi börjar i detta nu och går bakåt i tiden:

   Jag brukar alltid stanna till hos min faster Iris när jag har vägarna förbi Uppvidinge. Kaffe och flera sorters kakor och ett par timmars skvaller. Min faster är 96 år fyllda men man kan inte tro att hon är en dag över 69.

   Senast jag var där så sa hon att hon hört ett program på P1 om släkten men hon hade inte fått det att stämma riktigt. Jag frågade om programmet var Släktband och det trodde hon att det var så det hette.

   Nu är det så vist ordnat att man kan lyssna på radioprogram i efterhand på nätet. Där fanns programmet: ’Vägarna korsades för bortrövade Karl och kolonisatören Rambo’ Jag lyssnade och spelade in det för framtida bruk:

    https://sverigesradio.se/avsnitt/1212717

   Jag ska försöka reda ut hur det ligger till.
tavla1

   NANCY f. 1940 är Nancy Svensson som medverkar i programmet och BENGT f. 1933 är min syssling Bengt Carlsson. Att jag har valt Bengt och inte mig själv har två orsaker. Den ena är att han är barnbarn till nedan nämnde Johan Emanuel Karlsson. Den andra återkommer jag till.

   Karl Emanuel Springer (1754-1810) var född i Stockholm. Hans ättlingar i uppställningen är med ett undantag födda i östra Blekinge.

   Det här stod att läsa i Blekinge Läns Tidning 5 mars 1937:


   Torpare med tretton barn pretendenten till 100 miljoner. Kanske en miljonär i skogstorp vid Lösensjön.

   Hur skulle ni svara, om någon frågade er, vad ni tänkte göra med 100 miljoner?

   Frågan kanske skulle förfalla en smula absurd. Men för 54-årige torparen Johan Emanuel Karlsson i Stubbetorp, Lösen, far till 13 barn mellan 34 och 6 år, är den inte alls någon överraskning. Han är nämligen huvudman för den Springerska avkomman i Blekinge och anser sig i rätt nedstigande led härstamma från den Christoffer Springer, vilken i slutet av 1600-talet kom över till Nya Sverige och där grundlade den jätteförmögenhet, som det nu är frågan om.

   - Jag skulle först köpa mitt torp fritt, säger han till Blekinge Läns Tidnings medarbetare, och sedan blir det väl alltid någon råd med det som blir över.
   
   Johan Emanuel Karlsson bebor ett torp långt inne i skogarna vid Lösens sjö. Det tar en god stunds promenad för att komma dit men man ångrar det inte, ty den nye miljonpretendenten bor i en så vacker trakt, att han inte kunde valt den bättre, om han redan haft pengarna till förfogande. Hans hus ligger i en glänta, där det trängs mellan en liten ladugård och en särskild lekstuga för barnen, nödvändig förr i tiden, då de flesta av dem voro små, men en smula förfallen nu, då det bara finns ett fåtal minderåriga kvar. Det märks i alla fall att det är en duktig karl, som är herre här. Johan Emanuel Karlsson är född på ett torp i närheten. Som ung gav han sig ut att tjäna - han var bara 13 år, när han var dräng på det torp, han nu innehar - men snart hade han samlat ihop tillräckligt med pengar för att slå sig ner på ett eget torp. Han arrenderade först sitt nuvarande, och sedan så småningom även det som varit hans föräldrars. Ty Johan Emanuel är släktkär, och hellre än att det skulle övergå i andras händer, tog han själv hand om det. Denna släktkärlek kostar ett dagsverke i veckan. För det torp, där han bor, betalar han 52 kr. om året i hyra. Stort är det just inte - huset rymmer inte mer än ett rum och kök- men Johan Emanuel Karlsson har aldrig klagat.

   Funderat har han däremot. - Jag har länge grunnat på den här arvshistorien, talar han om. Se, det är ju så för en fattig stackare, att kan man få något av alla de här pengarna, så vill en inte vara utan, men det kostar minsann slantar att vara med på ett hörn. Och var ska en annan ta dem ifrån? Att undersöka sånt här är inte billigt. Jag vet, vad jag talar om, ska jag säga. Två gånger förut har saken varit uppe. Första gången minns jag knappast, då var jag så liten, att jag inte börjat skolan. Den andra gången var 1909, då hela släkten i gemensam trupp försökte. Jag hade två kusiner och ett par fastrar i Skåne, som var särskilt ivriga på pengarna.

    - Och kan inte vi få ut pengarna, så kan inte fröken i Amerika, det kan man skriva upp. Jag vet, att jag härstammar i rakt nedstigande led från Carl Christoffer Springer, hela vår släkts tradition säger det, men jag kan dessvärre inte bevisa det. Och ändå tycker jag nästan, att miss Stidham är värre ute, ty hon kan ju inte visa, att det funnits någon med namnet Springer i hennes släkt.

   Miljonarvingen in spe berättar vidare, att hans släkt ursprungligen skulle varit adlig och mycket förmögen, ehuru den senare råkade i fattigdom. En släkting till honom skulle ha varit ägare till Rödebyholm. Johan Emanuel Karlssons far, Karl Emanuel Karlsson, levde mellan 1852-1915. Hans far hette Karl Springer och var träskomakare i Bromåla. Längre tillbaka har man emellertid inte kunnat få några säkra bevis för förfädernas existens. Johan förmodar att kyrkoböckerna blivit nedgrävda eller bränts upp. I varje fall är det tydligt att namnet Springer gått i arv till hans farfar, men att hans far efter gammalt bruk lade sonändelsen till farfaderns förnamn Karl.

   Även om man kunde anskaffa bevis, starka nog för att styrka härstamningen från Carl Christoffer Springer, är det dock därmed inte sagt, att man har de 100 miljonerna som i en liten ask. Carl Christoffer fick som bekant underteckna de handlingar, med vilka kyrkan mottog en donation på 500 acres jord, där sedan storstaden Wilmington växte upp. Det har sedan gjorts gällande, att Springer, vars namn ju stod på handlingarna skulle ha varit ägare till området i stället för kyrkan. Men någon klarhet härom har aldrig uppnåtts, och de amerikanska myndigheterna ha alltid hävdat att marken aldrig ägts av någon privatperson. Som man ser, blir det därför inte så lätt att få ut några pengar, även om man kan bevisa släktskapen och i övrigt ha den rätta tron.

   Åtminstone den senare av dessa ingredienser har miss Stidham, den arge konkurrenten i Baltimore, och det är naturligtvis torparfamiljen i Stubbetorp inte särskilt glad för. Men man tror inte att hon har så stora utsikter att lyckas. Om hon vill bevisa släktskapsförhållandena mellan sin anfader och Tymon Stidden och Springer - de påstås t.o.m. vara samma person - måste hon skaffa bevis från Sverige, och till den ändan har hon skrivit till statsministern själv om hjälp. Inte ens han har kunnat skaffa henne de önskade bevisen. Enligt miss Stidhams uppgifter skulle Tymon Stidden ha utvandrat från sundsvallstrakten, troligen byn Hammal, men ifrågavarande kyrkoböcker därifrån lär ha blivit nedgrävda och ha sedan aldrig återfunnits.

   Det är tydligen samma olycksöde som gör att också Johan Emanuel Karlsson står och stampar på samma punkt med sina efterforskningar. Både han och Per Albin få troligen lika svårt att komma vidare. Men de ha antagligen åtskilligt annat att tänka på, båda två. Man sköter inte två torp och mättar 13 barn genom att söka efter väl gömda kyrkoböcker. Arbetets evangelium har Johan Emanuel Karlsson fått lära sig i sina dar, och han har också lärt ut det till sina söner. Flera av dessa ha nu platser, där de få tillfälle att omsätta lärdomarna i praktiken. En annan, en 25-åring har återkommit från Amerika, där han vistats i fyra år, inte för att leta spår efter sin anfader utan för att arbeta.

   Den mystiske stamfadern och hans pengar ha dock alltid varit medelpunkten för släktens intresse. I det gamla torpstället finns och har länge funnits en bok, som åtminstone dokumenterar invånarnas intresse för frågan. Det är standardverket Svenskarna i Amerika och särskilt ha det ställe utmärkts, som handlar om stamfadern Carl Springer. - - - Brevet (en bön till Sverige om hjälp) hade formulerats av Carl Springer, som Acrelius benämnes som den skickligaste i att läsa och skriva och som blev förordnad till domare bland svenskarna i Kristina. Det var undertecknat av 30 personer och bad om präster och följande tryckalster: 12 biblar, 3 band predikotexter, 42 handböcker o.s.v.

   - Tre är ju alla goda gånger, säger hundramiljonerstorparen och slår i denna släktens tröstebok, och den här gången tycker jag vi borde lyckas. Om bara någon ville hjälpa oss.
   



   Johan Emanuel Karlsson kallade vi för morbror Johan. Han var min fars morbror. Efter skriverierna i länstidningen blev den fattige torparen med de tretton barnen överöst med tiggarbrev och en hel del friarbrev. Dessvärre eldade han upp dem i vedspisen. De breven skulle jag gärna velat läsa. Men förhoppningarna skulle snart grusas. Det kom ett svar på en förfrågan ställd till utrikesdepartementet:


Stockholm den 1 april 1937.

   Till den Springerska släktföreningen, c/o Underofficeren Jarl Pettersson, Ugglas gränd 3, Karlskrona.

   Åberopande Eder skrivelse den 23 sistlidna månad, vilken denna kommit departementet tillhanda, har jag äran att meddela att frågan rörande eventuellt arv efter Carl Christoffer Springer varit föremål för undersökning vid flera tidigare tillfällen, men att såsom närmare framgår av härjämte i avskrift närslutna skrivelse från general konsulatet i New York den 29 juli 1912 inte som helst belägg kan finnas för att i Sverige boende arvingar skulle vara berättigade till arvet lika lite som detta överhuvud taget skall existera. Utrikesdepartementet anser därför att, de uppgifter om förefintligheten av det s. k. "Springerska" arvet sakna grund. För Eder kännedom närslutes dessutom den i generalkonsulatets nyss nämnda skrivelse omtalade, av myndighetspersoner i Wilmington utgivna "Statement regarding the so called Springer Claim", och jag har äran anhålla att Ni efter att hava tagit del av densammas innehåll benäget vill ställa publikationen till utrikesdepartementet.

               Enligt uppdrag   


   Tidningsurklippen och brevet var alltså det som gjorde att jag började intressera mig för släktforsning en gång i tiden.

   Nancy har säkert hört talas om den senaste versionen om springerarvet av sin far och farfar. Likaså har hon säkerligen fått veta det aldrig blev några pengar. Däremot tycks hon inte ha genomskådat bluffen att vi skulle härstamma från Charles Springer i Wilmington. En bluff i många versioner som har sitt ursprung i vad som kallas ’Springer Hoax’. Hur Nancy kan bevisa att Charles är hennes anfader med hjälp av dna-forskning begriper jag inte. Hennes forskning är sannolikt från långt innan släktforskning med hjälp av dna-analys ens var påtänkt.

   Är det inte så att man måste ha två linjer att gå på? Jag undrar hur den andra linjen ser ut. Att det går att fastställa släktskap betvivlar jag inte. Men går det att säkerställa att någon är ens anfader? I synnerhet som det inte stämmer.

   Att Nancy och jag har en gemensam anfader i Karl Emanuel Springer 1754-1810 är det ingen tvekan om. Jag har kartlagt hans ättlingar en bit in på 1900-talet.

   Vi härstammar också från Kristoffer Springer sannolikt född i Tyskland och död i Stockholm 1669. Den linjen har jag forskat fram med god hjälp - ingen nämnd och ingen glömd. Med hjälp av bouppteckningar och kyrkböcker. Kristoffer Springer [I] var häradshövding och hovmusiker - han spelade oboe.

   Kristoffer Springer var däremot inte baron! Det kan vara så att den uppgiften har sitt ursprung i det som kallas Springer Hoax. Det finns släktutredningar på nätet som går tillbaka till Karl den store. Till och med ned till gubben Noak och vidare till Adam och Eva. Betalar man bra så får man vad man vill ha.


SPRINGER HOAX (From Wikipedia, the free encyclopedia)

   The Springer Hoax was a scam starting in the mid 19th century, often using a phony genealogy in various ways to collect money based on the supposed multi-million dollar estate of prominent colonialist Carl Christopher/Christoffersson Springer and debts said to be owed to him by various government agencies of Wilmington, Delaware, USA and Stockholm, Sweden.[1] It is notable today primarily as the result of amateur genealogists' (and others'[2]) mistaken reliance on the various Springer genealogies going back to Adam and Eve via Emperor Charlemagne.

   Wilmington's supposed debt was related to land purportedly owned by Springer. The land actually had belonged to Old Swede's Church, Springer was merely a life trustee for the land. The tie to Sweden was based on a phony genealogy used to claim that Springer was part of the Swedish Aristocracy.[3]

   In one version of the scam from the 1850s, people claiming to be Springer heirs sold stock in the "Springer Heirs Corporation", supposedly to file court cases to prove their alleged ownership of large sections of real estate in the downtown area of Wilmington, Delaware or the royal jewels of Sweden. The corporation folded after a few minor court cases for several small, unclaimed estates.[4]

   A later version of the scam was started in 1913, targeting actual and possible descendants of Springer. Again, the estate was said to hold legitimate title to large sections of land in Wilmington. Victims were enticed into buying shares in the "Springer Heirs Corporation 1913 U.S. American and Canada".[5]

   When indicted for charges of larceny, several perpetrators of the scam claimed that their story was essentially true and the truth was being hidden by a conspiracy involving the courts, the government of Wilmington, and the Old Swede's Church.[6]

Notes

   1. Example of a spurious genealogy.
   2. House of Names
   3. "Haunted Delaware: Ghosts And Strange Phenomena of the First State". Patricia A. Martinelli, Stackpole Books, 2006. ISBN 0811732975.
   4. Genealogical History of Some Carsons, Johnsons, and Related Families, Chapter 24
   5. "Pitfalls in Genealogical Research". Milton Rubicam, Ancestry Publishing, 1987. ISBN 0916489280
   6. "The Fabulous Springer Estate: George W. Ponton Claims to be the Victim of a Hoax", New York Times, December 23, 1883.


tavla1

   Nancy har helt sonika bytt ut vår gemensamma ana Lorenz Springer mot dennes halvbror Charles Springer i Delaware! Lorenz som Nancy råkat glömma bort när hon refererar till brevet från 1693. Charles hälsar i brevet till sin bror Lorenz. Dessvärre var brodern död sedan tre år tillbaka.

   Charles Springer hade 11 barn. Tiotusentals efterkommande i främst i USA kan räkna honom som anfader. Men det kan inte Nancy Svensson långt borta i Sverige!

   Jag är förvånad över bristen på källkritik hos dem som gör programmet Släktband för Sveriges Radio P1. Kan det bero på att Nancy Svensson ger sken av att vara expert när det gäller släktforskning med stöd av dna-analyser? Och varför ska man kontrollera en bra historia. Det kan ju visa sig att den inte stämmer.

   Brevet från 1693 som nämns i programmet förvaras på Riksarkivet. Det visades för allmänheten i en utställning 1988. I en glasmonter. Där fanns också avfotograferingar på mikrokort av 'husförhörslängder' som fördes efter att Charles Springer kommit till den förutvarande svenska kolonin. Jag vet inte var de originalen finns. Det finns inga avfotograferingar på nätet så vitt jag känner till. Nya Sveriges handlingar vore något för Arkiv Digital att ta tag i.

   Att jag visar min syssling Bengt och inte mig själv i släkttavlan beror på att jag för ganska länge sedan fick en förfrågan från ’The Springer DNA Project’. Det var ättlingar borta i Amerika som ville få sin linje ned till Charles Springer i Nya Sverige och vidare till dennes far Kristoffer Springer [I] i Stockholm bekräftad. Det skulle gå att fastställa med hjälp av dna-analys. Förutsättningen var att det var raka fädernelinjer på båda sidor Atlanten. Bengt ställde upp och testet utföll till belåtenhet såvitt jag vet.

   För att återknyta till min faster Iris. Hon brukar berätta om hur det var när hon var barn. I byn där hon växte upp fanns det en nyhetsförmedlare av rang. Hon hette Emma men kallades för Träskoposten. Vid ett tillfälle berättade min far en otrolig historia för Emma om en av sina systrar. Jag vill inte gå in på detaljer. Det var ’fake news’ och Emma fick gå runt i stugorna i flera dagar och dementera. Min far fick säkert bassning av sin mor. Farmor var en rekorderlig kvinna som inte tålde lögner och inte tyckte hon om skvaller. Hon var en rättrådig springerättling efter vad har hört. Hon gick dessvärre ur tiden långt innan jag föddes.

      Christian Andersson - 2019-05-21


Referenser:

Släktband: Vägarna korsades för bortrövade Karl och kolonisatören Rambo:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1212717
https://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/srse/6768137.mp3

Peter Stebbins Craig: The 1693 Census of the Swedes on the Delaware: ISBN 0-9616105-1-4
Helmer Linderholm: Nya Sveriges historia : vårt stora indianäventyr ISBN 91-550-2077-1
Baldwin Maull: Charles Springer's Family in Swedish History

Helmer Linderholm: Kommer aldrig mitt skepp?: ISBN 91-7448-050-2   (roman)

Artiklar från Blekinge Läns Tidning - det finns fler än den från 5 mars 1937


  


Rättelse: Karl Emanuel Springer i släkttavlan föddes 1754 (Jakob och Johannes (A, AB) CIa:15 (1751-1759) Bild 161 / sid 158) och dog 1810 (Rödeby (K) EI:1 (1771-1846) Bild 1140 / sid 219). Ingenting annat.



(Ändrat av kontoinnehavaren den 22 maj 2019 kl. 06.55.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18123) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 21 maj 2019 kl. 23.40
"Som släktforskare rör man sig på många olika geografiska platser, i många sekler och stöter på otroligt många personer. Och i detta nystan med alla olika trådar händer det att man upptäcker osannolika kopplingar som för ihop nutid och dåtid."

Så börjar SR:s beskrivning av detta Släktbands-avsnitt. Nu är det ju så att det som verkar för bra för att vara sant oftast heller inte är sant...

Jag har också hört detta avsnitt av Släktband, och det förvånar mig att man inte ställde de två självklara frågorna till den påstådda ättlingen till Springer i Amerika:

· Hur kan hon med hjälp av ett DNA-test visa att hon är ättling till en person som levde för 300 år sedan och (av uppenbara skäl :-)) inte själv är DNA-testad?

· Har hon också via arkivforskning (d.v.s. vanlig hederlig släktforskning) kommit fram till samma resultat?

Det är ju så att för att med hjälp av DNA kunna säga att person A är släkt med person B, så måste man DNA-testa båda. Två nu levande personer kan alltså jämföra sina testresultat för att se om man har eller inte har någon gemensam ana, men för att sedan avgöra vem den gemensamma anan är, så får man använda vanliga släktforskningskällor.

Och enligt utredningen här ovan borde den påstådda ättlingen till Amerika-Springer få träff om hon jämför sitt test med amerikanska Springer-ättlingar som också testat sig (och jag förmodar att det är det som har hänt, även det inte sägs något om det i programmet). Men det är alltså Carl/Charles Springers far som är den gemensamma anan...

Om det sedan ska kallas bluff eller inte beror ju på om "ättlingen" har förstått detta. Men om man åker runt på turné och håller föredrag om släktforskning och DNA, så är man väl - förhoppningsvis :-) - inte helt okunnig om ämnet...

Men det allra märkligaste i den här historien är faktiskt inte Släktbands tveksamma insats (för att uttrycka det diplomatiskt), utan att man över huvud taget inte får diskutera saken i Sveriges Släktforskarförbunds forum Anbytarforum! Gör man det, så försvinner inläggen lika spårlöst som oliktänkande i en bananrepublik. Inte minsta lilla förklaring till varför censursaxen kom fram; det är som om inläggen aldrig har funnits.

Nu är det ju inte första gången som sådant sker i det forumet, inte andra heller, eller ens tredje - men jag inbillade mig att man hade bättrat sig på senare år. Men där misstog jag mig alltså. Men så abonnerar jag heller inte längre på alla inlägg - det är helt enkelt inte möjligt i den nya "moderna" versionen av forumet - och kan därför inte följa med lika noga som förr om åren.

Tidigare var det dock framför allt kritik av förbundsledningen som censurerades. Falska baroner och andra skojerier har det gått bra att diskutera och avslöja. Så då frågar man sig vem det är som har ryckt i trådarna och fått Springer-inläggen bortplockade - och varför. Är det "ättlingen" själv? Eller är det de ansvariga för Släktband som har goda kontakter i Släktforskarförbundet? Eller är det kanske den släktforskarförening i Östergötland som stått värd för "ättlingens" olika föredrag?

Något måste det i varje fall vara som gör den här historien så känslig att Släktforskarförbundet medverkar till att lägga locket på. Men jag blir lika full i skratt nu som på den "gamla goda tiden" när man tror att Anbytarforum är hela släktforskarvärlden och att det som inte syns där inte finns - men internet är något större än så... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18127) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 27 maj 2019 kl. 21.04
Mitt inlägg blev struket flera gånger. Tredje gången blev jag utstruken för gott verkar det som. Märkligt släktforskarsamfund som censurerar seriös forskning och samtidigt håller bluffmakare om ryggen.

Nancy Svensson visar prov att hon inte behärskar vanlig hederlig släktforskning. Hon visar också att hon inte har förstått hur man använder DNA-tester i släktforskningssammanhang. De fakta hon för fram i programmet är inget hon har forskat fram själv. De finns att läsa i tryckt form, bland annat i de böcker jag refererar till i ett tidigare inlägg.

Jag har skrivit till redaktionen för Släktband och bett om en kommentar. Utan att att få något svar. Det rimmar dåligt med Sveriges Radios motto: Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet

Sedan jag senast skrev har min syssling Bengt lämnat jordelivet. Och därmed bröts den grenen Springer Karlsson.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18128) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 29 maj 2019 kl. 17.35
Jag har rättat några fel i släkttavlan och uppdaterat den på ett par punkter:

uppdaterad 2019-05-29


Jag har skrivit flera gånger till redaktionen för Släktband utan att få något svar. Jag har också skrivit till släktforskarförbundets ordförande. Det återstår att se vad det kan leda till. Några rader i det här forumet vore inte helt fel.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18129) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 30 maj 2019 kl. 03.13
Uppriktigt sagt så tror jag inte att Nancy har tittat i några 1600-talskällor:

Richtigh Inventarium på alla the ägodelar både i löst och fast, som finnes efter min nu saligha hoos Gudhi Kära hustru, ehreborna hustru Karin Larsdotter; hwaraf Wåra Barn, Nembl 2 söner, Börge och Lars, sampt 4 döttrar, Annika, Helena, Maria och Brita bör afwittras sitt Möderne, såsom fölgier:

Huusen

1) Först sielfwe gården eller Tompten, som är een Fri Tompt, en dess längd och bredd, såsom Magistratens der å gifne bref widare beskrifwer. Deruppå är bygdt, först ett Stenhuus af 2 wåhningar högt, och behörig windh ofwan oppå, med sine källare in under huset. Källarne är alldeles färdige, Undantagandes Jerndörrarne, med thess beslagh och låås, som ännu fattas. Första Måhlningen är och heel färdigh, Allenast fattas derinne ännu Måhlning, Huusporten med låås. Andra wåhningen är dels färdigh, och dels ännu ofärdigh, i synnerhet fattas ther ännu golfwet, några fönster och beslagh, sampt dörrar, låås, och Måhlning. Winden är intet mehra förfärdigat, än sielfwe trapporne, och den öfwersta båttnen, men allt annat står ännu ogjordt.

2) Till thet Andra är uppsatt på Tompten en träbyggning af 2 wåhningar högt, hwilken är alldeles färdigh, undantagandes 2 Carmar medh fönster i den första Farstufwan, isom Måhlningen som ännu ther fattas: Dock är här Goos till vistandes?, att denna byggning står långt in undher jorden, för gatmurs kylnings skuld, så måste den upphöjas, och till dess reparering något påkostas.

3) Till thet Tredie finnes dher bygd tenn Borgarestufwa med Baatkahr uti?

4) Till thet Fierde ähr dher och en Trädgård, ther inne fattas ännu stolpar och Lester?, sampt staket omkring sielfwa Trädgården på den norra sidan som kretsar in i gården. Der till jordh må … så bor…. omkring hela gården förhöjas, så frampt det skall blifwa wäl förwahrat, som sig bör.

5) Brunnens belangande som ther finnes, så ähr thess samma alldeles igenfallen, och måste derföre repareras och ånyo bebyggias.

Att thesse faste ägodelar tillkommer Barnen odisputerlig och halfpart

---------------------

Stockholm den 11 juli 1645
Christoff Springer


Källa: Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning (A, AB) F1A:1 (1598-1649) Bild 4000 / sid 357a (AID: v161577.b4000.s357a, NAD: SE/SSA/0145a)


Anno 1669 d 9 juni woro förmyndare Collegii förordnade Rådmännen Hr Petrus Carlingh, och M… Gustaf Mattsson, med Not Johan Nilsson, att inventera skifta och dehla Inspectorens uti det Kongl Commers Collegii Archivo Ehreb: och Wälb: nu mehra Sahl. Christopher Springers qwarlåtenskap, emellan Enkan Gudfrugtiga och dygdesamma Matrona Hust: Beata Salina, och Sahl. Mannens Barn af första kullen, Bokhållaren H Laurentius Springer, af andra kullen Hust: Christina Springer, Bokhållaren Johan Jakobssons hust: nu wistandes uti Riga, och af den tredie kullen medh förberörda densamma hustru aflade 5 Barn, Jungfru Elizabeth Springer om 14 åhr, Carl Springer om 11 åhr, Christopher om 8 åhr, Baltzar 5 åhr och Jakob Springer om 1 åhrs ålder, När- och öfwerwarande på Enkans och Barnens wägnar Hr Rådmannen Doct: Zacharias Watrangh, Not: uti den Högl. Kongl. Hofrätten, Hr Lars Mörling, och hennes Broder, Herr Baltzar Salinus, såsom och på Bookhållaren Hr Johan Jacobssons wägnar hans Fader Organisten Mr Jakob Olusson. Och befanns som följer, Nembligen:

Källa: Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning (A, AB) F1A:5 (1665-1699) Bild 1040 / sid 96 (AID: v161549.b1040.s96, NAD: SE/SSA/0145a)


Det kan tilläggas att det för 15-20 år sedan fanns en utredning på nättidningen Rötter där min (och därmed också Nancys) släktskap med Charles Springer framgick. Alltså den Carl Springer som hamnade i nuvarande Delaware på 1600-talet. Den utredningen finns inte kvar på Rötter.





(Ändrat av kontoinnehavaren den 30 maj 2019 kl. 11.39.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18130) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 30 maj 2019 kl. 04.35
Jag skulle tycka att det vore intressant om Nancy ville använda sina kunskaper i DNA-analys för att fastställa sitt släktskap med nedanstående. Själv är jag inte insatt i forskning av det slaget men jag kan bidraga med arkivforskningen.

Per Henrik Ling 1776-1839
Alfred Nobel 1833-1896
Vivica Lindfors 1920-1995
Rikard Wolff 1958-2017


Ett problem är naturligtvis att de fyra är avlidna.

Suzanne Reuter född 1952

En välkänd släktforskningsexpert avfärdade lite väl lättvindigt en möjlig anfader till Suzanne i ett TV-program för ett antal år sedan.

Karl Oskar Springer 1879-1972
Hilma Viktoria Springer 1888-1975


Karl och Hilma är dessvärre döda. Båda var ogifta och barnlösa. http://www.finngraven.se/(S(pkxulnzbop5vhilb2pqslmzm))/DisplayInfo.aspx?id=672277

En välkänd sångare född 1961 och bosatt i Karlskrona. Han påstår att vi är släkt.

Emma Eliasson 1873-1960

Emma är nämnd i ett inlägg längre upp i den här diskussionen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18131) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 31 maj 2019 kl. 15.18
En skärmdump från FamilySearch med 451 träffar. Långt mer än hälften innehåller felaktiga uppgifter. Hur det är på Ancestry, My Heritage, Geni och liknande ställen vågar jag inte bara tänka på. Det är beklagligt att Nancy Svensson ska få tillföra sina falsarier med hjälp av Släktband och försvarad av Sveriges Släktforskarförbund. Läsare och lyssnare kan ju tro att det de läser och det de hör är sant. När det gäller Sveriges Släktforskarförbund är det mer än beklagligt. Deras beteende är minst sagt ynkligt. Hur står det till med kvalitén i släktforskningen? Vart har den tagit vägen?

skärmdump
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18136) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 01 juni 2019 kl. 00.20
Bouppteckning efter Carl Julius Springer 1768-11-17

Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning (A, AB) F1A:223 (1772) Bild 530 / sid 45 (AID: v222820.b530.s45, NAD: SE/SSA/0145a)

ovissafordringar


Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning (A, AB) F1A:223 (1772) Bild 610 / sid 53 (AID: v222820.b610.s53, NAD: SE/SSA/0145a)

Är det någon som kan säga vad 'Ovissa fordringar i Springerska sterbhuset' innebär?

96111 är en ansenlig summa. Vad var det för 'valuta'? Vad kan summan motsvar i dagens penningvärde?

Jag har en känsla av att familjen var rejält på obestånd.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18137) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 01 juni 2019 kl. 08.44
Ovissa fordringar lär väl vara detsamma som osäkra fordringar.

Skulderna är ungefär dubbelt så stora som tillgångarna - om man inte räknar med de ovissa fordringarna. Men man behöver inte ens driva in en tiondel av dem för att stå på plus.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18139) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 02 juni 2019 kl. 23.22
Jag tvivlar på att arvingarna fick in särskilt mycket av de ovissa fordringarna. Jag citerar från ett tidigare inlägg:

"Miljonarvingen in spe berättar vidare, att hans släkt ursprungligen skulle varit adlig och mycket förmögen, ehuru den senare råkade i fattigdom. En släkting till honom skulle ha varit ägare till Rödebyholm. Johan Emanuel Karlssons far, Karl Emanuel Karlsson, levde mellan 1852-1915. Hans far hette Karl Springer och var träskomakare i Bromåla. Längre tillbaka har man emellertid inte kunnat få några säkra bevis för förfädernas existens. Johan förmodar att kyrkoböckerna blivit nedgrävda eller bränts upp. I varje fall är det tydligt att namnet Springer gått i arv till hans farfar, men att hans far efter gammalt bruk lade sonändelsen till farfaderns förnamn Karl."

Änkan Anna Charlotta Winecker flyttade med de yngsta barnen till Rödeby i Blekinge. Varför gjorde hon det? Jag har mina teorier. Gården hette Skrape - senare Rödebyholm - och var ingalunda ett adelsgods.

Anna Charlotta Winecker bouppteckning


Östra häradsrätt (K) FIIa:5 (1776-1779) Bild 2360 / sid 435 (AID: v157401.b2360.s435, NAD: SE/LLA/10081)

Efter moderns död försökte Carl Emanuel Springer dra ned på omkostnaderna för att rädda gården. Han gifte bort sin fjortonåriga syster och själv så gifte han sig med pigan:

Vigda 1777


Rödeby (K) EI:1 (1771-1846) Bild 80 / sid 7 (AID: v96724a.b80.s7, NAD: SE/LLA/13323)

Men det gick inte vägen. Gården gick honom ur händerna och sonen Peter Emanuel Springer - min farmors farfars far - slutade sina dagar som en av allra fattigaste torparna i Rödeby socken.

Nog om detta elände.

Carl Julius farmors morfar hette Erik Larsson von der Linde. Han lär ha varit Sveriges rikaste karl på sin tid. Kanske inte den allra rikaste. Han är med andra ord också min - och Nancys - anfader. Han hade en son vid namn Lorenz von der Linde.

Lorenz von der Linde är ju inte vår anfader men ganska intressant ändå. Han var ute i trettioåriga kriget och härjade tillsammans med Carl Gustaf av Pfalz-Zweibrücken - den blivande kung Carl X Gustaf. Om Lorenz hette det att han hellre umgicks de smutsiga kvinnorna som följde trossen än de fina damerna vid hovet. Det finns all anledning att tro att han spred sitt DNA över stora delar av norra Europa. Huruvida Carl Gustaf var av samma skrot och korn vill jag låta vara osagt - jag vill inte bli anklagad för majestätsbrott. Den saken får framtida forskning utvisa. Vem vet vad man kan få fram med DNA-analyser framöver.

Jag undrar mest över vart alla försvunna förmögenheter har tagit vägen. Ett eländes elände.

Tänk på att allt som finns att läsa på Wikipedia inte nödvändigtvis måste vara sant:

Erik Larsson von der Linde,
Lorenz Eriksson von der Linde
Carl X Gustaf
Emanuel Swedenborg
Peter Murbeck

Det är min farmor som har dessa nobla anor. Plus torpare, backstusittare, pigor och drängar, båtsmän och ett och annat fattighjon. På min mormor och morfars sida är det bönder och åter bönder. Inga okända fäder inte ens en oäkting. På farfars sida är det desto fler faderslösa. Jag vet inte om mina 'fina anor' är något att yvas över. Men med en så spännande bakgrund som jag och Nancy har så finns det ingen anledning att varken ljuga eller överdriva.

Jag blev avstängd på Anbytarforum på livstid för att en nu levande person kände sig kränkt. Men det var inte min fråga till förbundsordföranden. Jag frågade varför mitt inlägg censurerades och det flera gånger om. Det fick jag inget svar på. Han skrev att han inte skulle överpröva min avstängning. Visst, det vore bättre att han rannsakade sig själv.

Klart slut för nu.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18142) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 04 juni 2019 kl. 12.32
"Jag tycker det ser ut som en intressant och balanserad artikel. Kritiken framförs på ett vettigt sätt."

Vem som skrev så avslöjar jag inte. Ni kan ju gissa
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18168) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 10 juni 2019 kl. 14.01
Jag hittade det här släktträdet för Caroline och Jennifer Örtholm på nätet:

http://www.ortholm.se/slakt/slakt_0.html

Av trädet kan man utläsa att Berit f Månsson (1942-) och därmed hennes syster Nancy f Månsson (1940-) härstammar från Lorenz Springer (~1635-1690) och inte från Lorenz halvbror Charles Springer i Delaware (1658-1738).

http://www.ortholm.se/slakt/slakt_fm_ff_fm_mf.html

Trädet går bakåt till Karl den store och ytterligare ett antal generationer.

http://www.ortholm.se/slakt/slakt_fm_ff_fm_mf_ff_ff_ff_ff_ff_ff_ff_ff_ff_ff_ff_ff_ff_ff.html

Trädet är märkt © Örtholm 2012 men det är framforskat av Caroline och Jennifers farmors syster Nancy Svensson född Månsson.

http://ortholm.se/slakt/slakt.html

"Här är det Nancy Svensson, syster till Carolines och Jennifers farmor Berit, som gjort ett jättejobb för att kartlägga släkten bakåt i tiden från sina föräldrar Annie och Mante. Genom att följa de blåa pilarna kan du, via Karl den Store och andra kungar, komma 48 generationer tillbaka, ända till 300-talet."

Är Nancy en seriös släktforskare? Forskar hon överhuvudtaget? Använder hon DNA-test för att hitta sina anfäder från 300-talet?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 10 juni 2019 kl. 23.40.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18171) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 12 juni 2019 kl. 00.02
Denna antavla är alltså daterad 2012. Avsnittet av Släktband sändes i januari i år. När det spelades in, så visste alltså den påstådda ättlingen till Carl Springer om att det var hans bror Lorenz som var hennes ana, inte Carl själv.

Och vad ett DNA-test kunde ge för nya upplysningar begriper jag inte. Att hon var en Springer-ättling visste hon ju redan...

Jag har nu lyssnat på programmet igen. "Nancys berättelse handlar om hennes förfader Karl Springer", säger programledaren, och så står det också i texten på programmets sida. Detta skulle ha kunnat vara ett missförstånd av redaktionen - om hon bara hade talat om en släkting. Men det gör hon inte. "Min ana Karl Springer", säger hon uttryckligen. Och ana är inte bara en släkting; det är en förfader.

Hon säger alltså rakt ut i etern något som hon vet inte är sant - och om man avslöjar det, så blir man avstängd på livstid från Anbytarforum för att ha "kränkt" den som far med osanning i radion...

Att hon är en "nu levande person" kan ju inte betyda att hon inte får nämnas vid namn. När man offentliggör sin forskning - och det gör man i högsta grad när man går ut med den i radio - så får man finna sig i att få kommentarer. Det är ju elementärt i all forskning att resultat som publiceras kommenteras av andra forskare som har synpunkter. Och när man kommenterar forskningen, så måste man självklart få nämna forskarens namn. Tål man inte sådan kritik utan att bli "kränkt" och ropa på censur, så får man hålla sin forskning för sig själv.

Inläggen försvann ju från Anbytarforum utan kommentar i forumet, men fick du inte ens något mejl från anbytarvärden med en motivering? Och var det först när du kontaktade förbundsordföranden som du fick veta att du var avstängd? Fick du inget besked om det heller från anbytarvärden?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18193) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 22 juni 2019 kl. 10.13
Vad jag har sparat och inte behåller jag helst för mig själv tills vidare. Jag tror det är många som läser här men ingen som törs skriva. Jag funderar på om och hur jag ska gå vidare.

Den här historien blir värre än jag trodde från början. Jag har skrivit om Springer Hoax i den här diskussionen i mitt långa inlägg från tisdagen den 21 maj 2019 kl. 18.57. Nancy har förmodligen hittat en släktutredning på nätet. En släktutredning som bygger på den bluffen. Forskningen ifråga är beställningsjobb. Ju mer man betalade desto finare anor fick man. Just den här bluffen lär ha varit mycket omtalad borta i Amerika på sin tid.

Här ser ni resultatet av jättejobbet Nancy Svensson har gjort för att kartlägga släkten ända till 300-talet! Utan att ange en enda källa:

http://ortholm.se/slakt/slakt.html
http://www.ortholm.se/slakt/slakt_0.html

Så har skriver Baldwin Maull om vår anfader Kristoffer Springer d. 1669 i sin bok 'Charles Springer's Family in Swedish History' Jag läser ut att han inte tror att vi har så fina som många vill göra gällande. Nanvy Svensson är en av de många.

1626 September 2. The Swedish Treasury authorized a payment to one "Gabrielska", and on the next day the payment was made to Christoff Springer for the account of "Anna Marie Geborne Kosselin". There is no power of attorney from her to Springer in the record and no explanation of the relationship between Gabrielska and Springer. Possibly her name was Anna Maria and she was born at Kosel or Gosel, a town on the River Oder near Breslau in East Germany. This is the earliest reference to Christopher in Sweden and, with the following references to his life in Stockholm, makes ft clear that Christopher was not (as alleged in M.C. Springer's book) the son of Christoph Christlief Christian Springer of Lamstedt, Hanover, who lived in Lamstedt and in Berlin and is said to have come to Sweden in 1648. Cf Also "The Springer's of Christiana and Related Families", William Hamilton Hannum, Ohio Genealogical Quarterly, January 1944.

Jag anser att Baldwin Maull är mycket trovärdig. Han har forskat djupt i de svenska arkiven. I boken 'Charles Springer's Family in Swedish History' har han kartlagt Charles Springers anor på mödernet ned i medeltiden. Inte alla anor förstås. Synd bara att Charles mor inte är min ana. Men det kanske är något Nancy Svensson kan rätta till.

Det kan vara så att det fanns två samtida Christoffer Springer som båda hade en son Lorenz. OBS! Detta är bara en fundering jag har. Som ni inte får sprida vidare som en slags sanning.

Jag har nog skrivit det tidigare men det förtjänar att upprepas. Nancy har med största sannolikhet inte forskat på Charles Springer. Det hon framför i programmet har hon läst sig till i litteraturen. Något litet har hon hittat på nätet.

Jag har sedan tidigare tipsat Arkiv Digital att fotografera arkivalier som rör Nya Sverige. Det vill bara veta var man hittar dem. Jag kunde in hjälp till med det. Är det någon här som kan? Jag har från säker källa fått veta var det omtalade brevet finns:

'Carl Springers brev från 1693 riktat till sin mor Beata Salina Springer bevaras på Riksarkivet i Riksdagsacta-serien, Ständernas plena och kanslier, Prästeståndet, Ecklesiastika vol. R 1100, akt 186'

Slutligen från ett brev från PJ Carlson i Minnesota till sin brorsdotter - min farmor - Anna Karlsdotter hemma i Sverige.

"Om det stora Springers arvet, som spökade i tidningarna för några år sedan. Jag såg det äfven här i tidningarna, att det var en man med namnet Christoffer Springer i Fellidelfia har avlidit för 90 år sedan, efterlemnande en stor förmögenhet icke i penningar utan i stora landområden. Jag fäste mig icke vid detta förrän min syster Charlott som trodde att hon ien hast skulle bliva millionärska skref till mig, att jag skulle ta reda på det. Jag gjorde så genom en tidningsredaktör i Sicago. Denne Christoffer Springer hade fått papper av staten d.v.s. regeringen på en stor del troligtvis då värdelöst land. När han sedan dog utan att någon gjorde anspråk på det, så kom det i glömska och ingen visste annat än att det var regeringsland. Under årens lopp fick de för sig att bygga en stad på det landet och då behövde de papper på det landet. Då vände de sig till Regeringen och då fann de gamla papper på att det var en Christoffer Springer som har ägt det. Han var Cattolik och död för många år sedan. Då begynte de att söka om hans arvingar, många med namnet Springer anmälde sig, men de kunde icke bevisa sin släktskap med honom, för de kunde icke finna hans födelseort. Sedan kom Cattolikerna och visade ett gammalt gåvobrev (kanhända det var förfalskat) att han hade skänkt landet till den Cattolska kyrkan. Landet var då värt många millioner dollar. Så var den arvshistorien slut."

Brevet är skrivet den 16 januari 1930. Springerarvet var på tapeten många gånger om. Ta för all del inte det Peter Johan skriver för sanning. Det är en skröna bland många andra.

Det finns många förfalskare i den här soppan. Och en hel del falskspelare. Någon borde ha mod nog att skriva här.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 22 juni 2019 kl. 16.46.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18320) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Fredag den 16 augusti 2019 kl. 20.07
Sju inlägg (den 26/6 kl. 8.22, 10.32, 12.56 och 23.46, 27/6 kl. 7.44, 2/7 kl. 13.13 och 16/8 kl. 8.56) har flyttats till Forskningsmetoder: Källkritik: Släktforskarförbundet och bluffmakare, så att diskussionen om följderna av avslöjandet om (den senaste) Springer-bluffen får en egen diskussion, och Springer-diskussionen därmed kan handla om själva släktforskningen om Springer.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18866) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 20 maj 2020 kl. 23.13
Så får du napp i tidningsdatabasen står att läsa i nättidningen Rötter: https://www.rotter.se/senaste-nytt/3314-sa-far-du-napp-i-tidningsdatabasen

Jag sökte och hittade det här:

Aftonbladet 19370312


På annat ställe i samma nättidning kan man läsa om fängelse och skadestånd för DNA-bluffmakare https://www.rotter.se/senaste-nytt/3306-fangelse-och-skadestand-for-dna-bluffmakare

Sveriges släktforskarförbund nämner inte med ett ord den DNA-bluffmakare man när vid sin egen barm.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18867) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 21 maj 2020 kl. 09.37
Det är mycket som står i de gamla tidningarna. Springer Hoax är ett av de mest omfattande falsarierna inom släktforskningen. Betydligt värre än Bureträtorna i Anbytarforum. Sverige släktforskarförbund blundar för fakta i sin iver att hålla en DNA-bluffmakare om ryggen. Hur ska jag hinna hämta hem allt innan 31 maj.

Men nu till tidningsartikeln i förra inlägget. Den är från Aftonbladet 1937-03-12. Källhänvisningen föll visst bort.

Förre hamnarbetaren E Reinholdssons hustru i andra giftet hette Bengta Jönsdotter född 1865-02-25 i Kåraboda i Jämshögs socken (ddss.nu) Hon var inte född Nordström som det påstås i Sveriges dödbok.

Förre åkaren G H Carlssons hustru hette Karolina Persdotter född 1873-06-16 i Farabol i Kyrkhult socken (ddss.nu)

Bengta och Karolina var kusiner och barnbarn till båtsman Måns Månsson Springare>Språng.

Så var det med den arvshistorien sa morbror Johan när han slängde tiggarbreven i vedspisen.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 21 maj 2020 kl. 09.41.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18871) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 21 maj 2020 kl. 14.58
Vem är det som har målat in sig i ett hörn?

Alingsås Tidning 1893-10-25

Alingsås Tidning 1893-10-25 (1)


Alingsås Tidning 1893-10-25 (2)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18874) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 21 maj 2020 kl. 18.37
Fyris 1895-07-12

Fyris 1895-07-12


Vem är den feta ankan? Det ät inte någon jag känner till.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18875) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 22 maj 2020 kl. 11.04
Det här blir bara bättre och bättre här är uppenbarligen den baron som nämns i avsnittet av Släktband som finns att lyssna på här i Sveriges Radios utsändning på internet:

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1212717?programid=2068

Nya Dagligt Allehanda 1880-02-26


Nya Dagligt Allehanda 1880-02-26

Här finns ju hela storyn i tryck och det för 140 år sedan. Hur överbevisar vi den som inte har rätta tron? Med DNA-analys?
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)