Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Öljehult   >  
Måns Svensson med familj - AI:6 (1886-1899), sidan 32
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3445) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Fredag den 13 mars 2009 kl. 10.01
Hej!
Rubriken blev fel. Gäller hela familjen Måns Svensson

Öljehult AI:6 Husförhör 1886-1899, sid 32.
Behöver översättning av all text ute i Frägd-kolumnen

Hälsningar
Mari-Ann Nyman

(Ändrat av kontoinnehavaren den 13 mars 2009 kl. 10.12.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3447) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 13 mars 2009 kl. 10.35
Hej Mari-Ann,
Jag lägger in en bild för säkerhets skull, det är lite svårläst "myrskrift" på vissa ställen. :)

månsson

Rad 2: Gäller modern Elin Eriksdotter, i utflyttningskolumnen står "N L 36", nya längden sidan 36, alltså nästa hfl.
Rad 3: Gäller sonen August Månsson, f -65. Under "Frejd.." står att han fått betyg (datum-år) för mönstring i -?-. Övriga anteckningar tror jag också att dom rör det militära. Flyttar till Tingsås 13-11 -91. Han finns ju också på samma sida lite längre ner med fru och barn.
Rad 5: Gäller "någon" eller flera av alla dom prästen lyckats trycka in på samma rad. :) "Arb. 5/6 -92" bör gälla ett arbetsbetyg. Sedan "Lysning nr 1 -98", bör alltså finnas i vigselboken. Flyttar till Ringemåla 9/4 -98.
Rad 6: Gäller sonen Johan Gottfrid, f -74. Han får arbetsbetyg vid två tillfällen, "Inskr. nr 42 19/1895" gäller det militära. Flyttar till Kyrkhult 25/5 1900. Över alla spalterna till vänster om frejdkolumnen står "Hinderslöshetsbet(yg) till Gustafs församl. i Malmö län 7/2 1900".
Rad 8: Gäller sonen Sven Olof, f -79, "52 19/1900" gäller också det militära.

Fick jag med allt nu? :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3448) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Fredag den 13 mars 2009 kl. 11.24
Lotta!
Vad gjorde jag utan dig?????
Nu har jag något att "bita i"!
Hälsningar
Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3461) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Lördag den 14 mars 2009 kl. 15.18
Rad 3: Jag tror att det står mönstring i Levide.
/Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3462) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 14 mars 2009 kl. 15.37
Hej

Jag vet inte om det kan ge något mera om man tittar i nästkommande bok för Öljehult. Den finns på AD Online

Får jag bara lite mer data att gå på kan jag nog leta reda på dem. Hur många i familjen som nu var kvar. Flertalet verkar ju ha flyttat.

Levide verkar långsökt men allt är ju möjligt.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3463) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Lördag den 14 mars 2009 kl. 15.46
Fel av mig!
Jag håller på med min släkt på Gotland också, så därför råkade jag skriva Levide.
/Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3464) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 14 mars 2009 kl. 15.59
Hej Mari-Ann.

Jag har tittat i nästa bok och mycket riktigt funnit Elin Eriksdotter på sidan 36. Med ett antal barn. Elin gifter om sig och flyttar till sidan 35.

Om du kan försöka struturera familjen med de data du redan har så kan jag kanske hjälpa dig att fylla på med uppgifter från den nya längden.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3465) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Lördag den 14 mars 2009 kl. 16.00
Hyggligt, Christian, om du vill göra dig besväret.
Här är hela familjen:

Fadern Måns Svensson f 1837-02-28
Modern Elin Eriksdotter f 1846-10-01
August Månsson f 1865-03-11
INGA MÅNSSON f 1870-05-04 (min farmor)
Botilla Månsson f 1872-07-28
Johan Gottfrid Månsson f 1874-10-14
Johanna Månsson f 1877-05-04
Sven-Olof Månsson f 1879-09-27
Viktor Månsson f 1882-06-19
Edvard Månsson f 1885-10-18

Hälsningar
Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3466) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Lördag den 14 mars 2009 kl. 16.14
Christian!
Vilka uppgifter behöver du?
/Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3472) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 14 mars 2009 kl. 19.52
Hej

Det räcker så bra med uppgifterna jag har fått. Men du får ge dig till tåls tills jag får låna den andra datorn. Min dator är alldeles för seg för AD Online

Har du observerat att DDSS har avskrifter av födde-vigde-döde 1860-1894 för Öljehult?

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3492) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 15 mars 2009 kl. 01.58
Hej

Det här har jag lyckats knåpa ihop med hjälp av församlingsboken och dina uppgifter och lite annat

Personakt

Elin Eriksdotter

Mor Ingeborg Persdotter. Född 1). Död .

Född 1846-10-01 se, Blekinge, Åryd fs, Öjasjömåla 1).
Bosatt 1900 se, Blekinge, Öljehult fs, Belganet 2).
Död

Familj med ?

Son August Månsson. Född 1865-03-11 se, Blekinge, Åryd fs, Bökemåla 10). Död .

Familj med Måns Svensson

Make Måns Svensson. Född 1837-02-28 se, Blekinge, Hoby fs, Belganet 3). Död 1898-05-17 se, Blekinge, Öljehult fs, Belganet 4).

Vigsel 1767-07-05 se, Blekinge, Åryd fs 5).
Han hemmansägare från Belganet
Hon torparedotter i Öjasjömåla

Son Johan Olof Månsson. Född 1868-07-29 se, Blekinge, Öljehult fs, Belganet 6). Död 1869-05-24 se, Blekinge, Öljehult fs, Belganet 7).

Dotter Inga Månsdotter. Född 1870-05-04 se, Blekinge, Öljehult fs, Belganet 6). Död 1947-01-29 se, Gotland, Visby 8).

Dotter Botilla Månsdotter. Född 1872-07-28 se, Blekinge, Öljehult fs, Belganet 6). Död .

Son Johan Gottfrid Månsson. Född 1874-10-14 se, Blekinge, Öljehult fs, Belganet 6). Död .

Dotter Johanna Månsdotter. Född 1877-05-04 se, Blekinge, Öljehult fs, Belganet 6). Död 1957-03-15 se, Skåne, Fosie fs 8).

Son Sven Olof Månsson. Född 1879-09-27 se, Blekinge, Öljehult fs, Belganet 6). Död 1971-03-11 se, Småland, Tingsås fs 8).

Son Viktor Månsson. Född 1882-06-19 se, Blekinge, Öljehult fs, Belganet 9). Död .

Son Edvard Månsson. Född 1885-10-18 se, Blekinge, Öljehult fs, Belganet 9). Död 1959-07-23 se, Skåne, Loshult fs 8).

Familj med Frans Gustaf Gustafsson

Make Frans Gustaf Gustafsson. Född 1840-02-23 se, Småland, Linneryd fs 4). Död .

Vigsel 1910-10-09 4).

Källor

1) Åryd CI:5 1846
2) Sveriges Befolkning 1900
3) Hoby C:10 1837
4) Öljehult AIIa:1
5) Åryd CI:6 1867
6) Öljehults kyrkoarkiv C:1 (DDSS)
7) Öljehults kyrkoarkiv F:1 (DDSS)
8) Sveriges dödbok 1947-2006
9) Öljehults kyrkoarkiv C:2 (DDSS)
10) Åryd CI:6 1865

August Månsson var född två år före äktenskapet.

Jag antar att det här är din farmor i Sveriges Befolkning 1900. Hon ska ju vara född i Öljehult.

Post 803136
Månsson, Inga
Piga
f. 1870 i Älghult (Kronobergs län, Småland)
Ogift kvinna, ensam i familjen
Tärnö gård
Gärdslöv (Malmöhus län, Skåne)
Födelseort i källan: Älghult Kronobergs län

Jag skickar över lite "nyare" uppgifter med epost. Som är lite för nytt för att lägga ut här.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3493) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Söndag den 15 mars 2009 kl. 09.25
Christian!
Tack för tipset om DDSS. Tack för alla uppgifter om Elin och Måns.

Den Inga Månsson som du skriver om här ovanför är inte min farmor. Min farmor var född i Öljehult i Blekinge.

Se Sveriges Dödbok 1947-2003:

Nilsson f. Månsson, Inga
Stg 1239

Död 29/1 1947.
Kyrkobokförd i Visby (Gotlands län, Gotland).
Född 4/5 1870 i Öljehult (Blekinge län, Blekinge).
Gift person (14/12 1901).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Visby domkyrkoförs, Gotlands kn (Gotlands län, Gotland)

Födelseförsamling i källan:
Öljehult (Blekinge län)
Källor:
DB, FS

Farmor var gift med Hans Nilsson, f 1877-11-14 i Gärdslöv. Det är lite konstigt med "din" Inga, hon har ju också bott på Tärnö Gård, där min farfar också har bott!?!

Uppgifter som jag saknar är när farmor och farfar flyttade till Gotland. Det måste har varit ca 1914, för pappa lär ha varit ca sex år då. Det kanske du kan få fram också!
Ser fram emot ditt e-mail!
Hälsningar
Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3495) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 15 mars 2009 kl. 13.47
Hej Mari-Ann

Jag uttryckte mig nog lite oklart när det gällde uppgiften från Sveriges Befolkning 1900. Jag är övertygad om att det handlar om din farmor fast hennes födelseförsamling har blivit förvanskad någonstans "på vägen". Det vill säga att Öljehult har tolkats som Älghult. Var felet har uppstått kan jag inte säga, eftersom jag inte har tillgång till vare sig SCB-utdrag eller aktuell församlingsbok.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3497) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Söndag den 15 mars 2009 kl. 14.26
Christian
Ja, det verkade ju konstigt att två stycken Inga Månsson födda 1870, skulle bo på Tärnö gård samtidigt, tycker jag. Så det är nog min farmor.
/Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3498) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Söndag den 15 mars 2009 kl. 14.36
Christian!
Glömde fråga om du sett någonstans att flickorna hette Månsdotter? Farmor Inga hette i alla fall Månsson.
Så har du väl skrivit fel på Vigsel mellan Måns och Elin - det var väl 1867 som de gifte sig!
/Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3500) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 15 mars 2009 kl. 15.02
Visst är det din farmor!

I SVAR:s databas "Folkräkningen" 1900 (som motsvarar CD:n "Sveriges Befolkning") står det också att hon var född i Älghult, Kronobergs län. Men klickar man på "Visa källa", så får man upp en bild av det SCB-utdrag som ligger till grund för databasen:

Gärdslöv SCB 1900

Här står det ju hur tydligt som helst "Öljehult, Blek. l.". Hur man har kunnat få det till Älghult, Kronobergs län, vid registreringen är en gåta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3503) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 15 mars 2009 kl. 16.16
Hej

Du har naturligtvis rätt. Måns och Elin gifte sig 1867-07-05 enligt vigselboken för Åryd. Elins son August föddes alltså två år innan giftermålet. Det finns ingen fader angiven i födelseboken. Men han hette ju förstås Månsson.

Månsson eller Månsdotter är väl egentligen en "smaksak". Det är ju fråga om patronymikon och det var vanligt vid den här tiden att -dotter förvandlades till -son längre fram i livet. Men du har säkerligen rätt, det verkar som det förekom tidigare på vissa håll än på andra. Din farmor står utan patronymikon i Öljehults församlingsbok och i utflyttningslängden 1900 står hon som Inga Månsson. Vad det står i födelseböckerna när hennes döttrar Ida Matilda Petersson (1896-08-14 Öljehult) och Rut Agnes Ingeborg (1900-01-26 Gärdslöv) föds kan jag inte kontrollera. Men egentligen har det inte så stor betydelse.

Ibland kan det vara så att en syster kallar sig Månsson medan en annan kallar sig Månsdotter och en tredje tar sin fars patronymikon som efternamn. I uppgifterna jag har skickat till dig finns en Amanda Gustafsson född 1880, dotter till August Gustafsson.

Christian

(Ändrat av kontoinnehavaren den 15 mars 2009 kl. 16.36.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 15 mars 2009 kl. 17.55.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)