|
Av Christian Andersson - Lördag den 14 mars 2009 kl. 21.57
|
Kan någon hjälpa mig att få ordning på Jens Peder Jensen Post 385151 Jensen, Jens Peder f. 1865 i Alboga (Älvsborgs län, Västergötland) Gift man, far i familjen Dansk Härnäs Ringamåla (Blekinge län, Blekinge) Födelseort i källan: Alboga [Sveriges Befolkning 1900] Är han dansk borde han väl vara född i Danmark!
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 14 mars 2009 kl. 22.11
|
I SVAR:s motsvarande databas på nätet ("Folkräkningen" 1900) står det: Födelseort: Alboga Födelseland: Danmark Och så här ser det ut om man klickar på "Visa källa" (det vill säga SCB-utdraget): CD:n "Sveriges Befolkning" och SVAR:s "Folkräkning" är ju egentligen samma databas, men tydligen har man gjort ändringar/rättelser i nätdatabasen.
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 14 mars 2009 kl. 22.49
|
Tack Det var som jag misstänkte. Det är väl i och för sig bra att man rättar i databasen men det borde nog markeras på något sätt. Det är ju ogörligt att referera till en "källa" som är föränderlig. Jag hittade en feltolkning till men den är ju solklar och behöver kanappast kontrolleras mot "källan". Christian (Ändrat av kontoinnehavaren den 15 mars 2009 kl. 02.46.)
|
|
|
Av Mari-Ann Nyman - Söndag den 15 mars 2009 kl. 09.55
|
Hej! Jag måste få kommentera inlägget om Peder Jensen. Hans hustru Botilla Månsson måste ju vara min farmors (Inga Månsson) syster! "Min" Botilla är född 1872 i Öljehult och flyttade 1898-04-09 till Ringamåla. Därefter har jag inga uppgifter om henne. Det stämmer ju bra, eller hur? Jättekul att få veta lite mera! Var ligger Ringamåla? Hälsningar Mari-Ann Nyman
|
|
|
Av Lotta Nordin - Söndag den 15 mars 2009 kl. 14.43
|
Hej Mari-Ann Jens Peder Jensen finns på samma sida i hfl som Botilla och hennes familj (Öljehult AI:6 1886-1899 sid 32). Där står han som "Inh."=inhyses. Han kommer inflyttande från 9/4 -98 och flyttar ut till Ringamåla 9/4 -98. Han flyttar alltså in och ut samma dag, åtminstone enligt hfl. Jens Peder och Botilla (rad 5) har samma nummer på utflyttningsattesten, nr 10. Dom gifte sig 23/1 -98 och fick sin första son i maj -98. Snabba ryck i Blekinge tydligen. Ringamåla är grannförsamling till Öljehult. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Mari-Ann Nyman - Söndag den 15 mars 2009 kl. 15.13
|
Lotta! Detta hade jag inte uppmärksammat i hfl. Får väl börja läsa mera noggrant. Jag skyller på att jag inte är så "varm i kläderna" än! /Mari-Ann
|
|
|
Av Lotta Nordin - Söndag den 15 mars 2009 kl. 16.43
|
Jag hade inte heller upptäckt honom förrän jag tittade på sidan en gång till, efter att ha sett dina inlägg om Botilla här ovan. Jag tänkte kontrollera vad som stod om henne, och då - helt plötsligt - fick jag syn på Jens Peder också. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 15 mars 2009 kl. 17.48
|
Hej Mari-Ann Ringamåla hittar du här och Öljehult hittar du här. Båda församlingarna är tämligen nya, Ringamåla bröts ut ur Asarum 1872 och Öljehult bröts ut ur (Bräkne-)Hoby 1859. Det gäller att tänka på detta när man letar i Sveriges Befolkning 1890 och 1900. Samma sak när man läser i husförhörslängder och församlingsböcker. Christian
|
|
|
Av Mari-Ann Nyman - Söndag den 15 mars 2009 kl. 20.06
|
Tack för värdefulla tips, Christian! Var finns församlingsböckerna, kan man köpa eller ....? /Mari-Ann
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 15 mars 2009 kl. 21.06
|
Hej Församlingsböckerna (från 1900 och framåt) finns förvarade på respektive landsarkiv och när det gäller Skåne och Blekinge är de inte tillgängliga på nätet. Men få undantag, Öljehults första församlingsbok finns ju hos AD Online. När det gäller Gotland är alla böcker inlämnade och skannade men de kan bara "läsas" på landsarkivet i Visby. Ännu så länge. I Skåne och Blekinge har emellertid inte alla församlingar lämnat in sina böcker ännu, men det har skett en hel del förtida inlämningar. Vilka församlingar som har lämnat in sina böcker framgår av landsarkivets lista. Folkbokföringshandlingar 1895-1991 i Landsarkivet i Lund Listan behöver nog uppdateras, jag saknar en del församlingar. En del kyrkoarkiv förvaras i Malmö Stadsarkiv Så vitt jag vet så kostar det inget att få enstaka uppgifter från landsarkiven, men ska de behöva leta i böckerna kan det kosta en slant. Efter vad jag kan se så har inte Ringamåla lämnat in sina böcker ännu. Du hittar en länk till pastorsämbetet på vår Ringamåla-sida. Du kan köpa följande volymer från Arkiv Digital, de levereras på CD: Öljehult AIIa:1 1900 - 1917 155 SEK Församlingsbok. Uppslag 1-250. Askaremåla - Hunnamåla. Öljehult B:2 1895 - 1933 60 SEK In- och utflyttningslängd. Inflyttningslängd 1895-1933. Utflyttningslängd 1895-1915. Öljehult B:3 1916 - 1946 60 SEK Utflyttningslängd. T. o. m. 1946-11-25. Öljehult B:4 1934 - 1947 40 SEK Inflyttningslängd. T. o. m. 1947-08-26. Öljehult C:3 1895 - 1930 114 SEK Födelse- och dopbok. Öljehult C:4 1931 - 1937 37 SEK Födelse- och dopbok. Boken går till 1991 men ej fotograferad efter 1937. Öljehult E:3 1895 - 1949 61 SEK Lysnings- och vigselbok. Öljehult E:4 1950 - 1969 36 SEK Lysnings- och vigselbok. Öljehult F:2 1895 - 1936 80 SEK Död- och begravningsbok. Volymen går till 1944 men ej fotograferad efter 1936. Christian (Ändrat av kontoinnehavaren den 15 mars 2009 kl. 21.31.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 15 mars 2009 kl. 22.42
|
Nu blev jag konfunderad när det gäller Öljehults församlingsböcker. Enligt Nationella Arkivdatabasen finns det två volymer för 1900-1917: Öljehults kyrkoarkiv SE/LLA/13504/A II/1 Uppslag 1-250. Askaremåla - Hunnamåla. Öljehults kyrkoarkiv SE/LLA/13504/A II/2 Uppslag 251-500. Hunnamåla - Öljehult samt på församlingen skrivna. På AD Online finns det en volym A II/1 som omfattar uppslag 1-500. Boken verkar ombunden, man har skurit bort delar av pagineringen Vad är det då Arkiv Digital säljer enligt ovan? Det kanske bara är de själva som kan svara på.
|
|
|
Av Annika Otfors - Måndag den 16 mars 2009 kl. 20.05
|
Christian, du kan kolla det där med Öljehults första församlingsbok/böcker när ni kommer till Kallinge. Det var vi som en gång i tiden beställde filmning av dessa volymer.
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 16 mars 2009 kl. 22.30
|
Hej Annika Har ni böckerna på CD från Arkiv Digital (DigiArkiv) så går det naturligtvis att se vad som finns med. Men frågan är dels om det är två volymer, dels vad som ingår i Arkiv Digitals utbud på CD. Den första frågan kan landsarkivet säkerligen svara på. Den andra är det nog bara Arkiv Digital som kan svara på. Nu väntar vi bara på att Arkiv Digital ska bli klara med resten av Blekinge. Christian
|
|
|
Av Annika Otfors - Tisdag den 17 mars 2009 kl. 09.11
|
Ja det verkar vara jättekonstigt faktiskt. Nu har jag tittat i CD:n och någon sida 250 finns inte i volymen AIIa: 1! Så här är det, sid 249 finns och 251 finns osv. Enligt SVAR:s kyrkoarkivsförteckning verkar ju det som det är två volymer, men det finns ingen som helst antydan i boken att den skulle vara delad med nytt försättsblad osv efter sid 249. Så som jag ser det har ArkivDigital (DigiArkiv) rätt vad det gäller volymnummer för det är bara en bok! Rörigt? Det tycker jag med!
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 17 mars 2009 kl. 09.33
|
Hej Jag skrev till Arkiv Digital och har fått svar. Jag har också skrivit till landsarkivet men har inte fått något svar ännu. Jag avvaktar med att skriva mera här tills landsarkivet har hört av sig. Annars är det risk för att jag virrar till det ännu mera. Christian
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 18 mars 2009 kl. 13.17
|
Hej Jag har inte fått något svar från landskrivet ännu så jag lägger ut Arkiv Digitals syn på saken: Det ska vara två volymer och de kommer att splitta upp dem. Det kommer att ta några veckor innan detta är löst i AD Online. Att uppslag fattas ska bero på att dessa är blanka. Avfotograferingen gjordes på DigiArkivs tid och skedde tydligen efter önskemål från SVAR i Kallinge. Arkiv Digital har en annan policy när det gäller blanka sidor. De fotograferar allt inklusive bokrygg, pärmar och försättsblad. Med enstaka undantag. Blanka sidor i lång följd kan hoppas över, men i så fall markeras detta. Det finns ju böcker där endast några få sidor i början har används. Nu är det bara att hoppas att landsarkivet samma uppfattning när de gäller Öljehults kyrkoarkiv. Christian
|
|
|
Av Niklas Hertzman - Onsdag den 18 mars 2009 kl. 14.39
|
Hej Christian, Annika och alla andra ! Ett litet förtydligande. När DigiArkiv fotograferade handlingar från Skåne, Blekinge och Halland hoppades alla tomma sidor över. Anledningen till detta var att DigiArkiv enbart sålde volymerna på CD-skivor och priset per volym var baserad på antalet bilder. Att då ta betalt för en massa "tomma" sidor (bilder) blir ingen glad för, så därför valde vi att göra så då. Efter sammangående med Arkiv Digital och möjligheten till AD OnLine, finns detta behovet inte längre. Nu fotograferar vi alltså alla sidor som finns i volymen för att man skall veta att inget är missat. Missar kommer det alltid att finnas, men vi skall försöka minimera dessa. Tittar man noga på bilderna i Öljehult så ser man att det är två volymer. Man ser pärmen till höger på en bild och på nästa bild syns en pärm till vänster och det bör vara två olika volymer. Varför den är ihopslagen till en volym hos oss vet jag inte. Men vi kommer att dela upp dessa bilder till två olika volymer så att det stämmer överens med uppgifterna i NAD. Hälsningar Niklas Hertzman Arkiv Digital
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 18 mars 2009 kl. 15.15
|
Hej Niklas Nu var det inte min mening att "klanka" på DigiArkiv, tvärtom. Missar kan alla göra. När vi har upptäckt att en sida saknats på en av era volymer så har ni omgående kompletterat med den felande sidan och skickat en ny skiva. Det kallar jag service. Kvaliten på era CD-bilder är om möjligt snäppet vassare än de som finns på AD Online. Kan det ha med komprimeringen att göra? Christian
|
|
|
Av Niklas Hertzman - Onsdag den 18 mars 2009 kl. 15.45
|
Hej igen Christian ! Jag tog det inte som "klank", tänkte bara att det var bra med ett litet förtydligande om varför det har fotograferats på olika sätt under åren. Bilderna på CD kommer nog alltid att vara bättre då de inte komprimeras lika hårt som de i AD OnLine. Hälsningar igen. Niklas PS. Vi är nu framme på Förkärla och jobbar för fullt med Blekinge (allt är dock inte ute ännu)
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 20 mars 2009 kl. 13.12
|
Hej Jag har fått följande svar från landsarkivet: Öljehults församlings församlingsböcker för 1900-1917 består av två volymer: 1900-1917 (vol. AII:1, uppslag 1-250) och 1900-1917 (vol. AII:2, uppslag 251-500). Den ursprungliga volymen har delats. Det kan ju förklara en del. Då är det frågan när delningen har skett. Men det är nog inget att forska i. Enda fallet med delning av volymer som jag har sett tidigare är Augerum C:1. Augerums kyrkoarkiv SE/LLA/13014/C/1 Utgör efter konservering två volymer. Här har två volymer fått samma volymbeteckning. Jag har sett beteckningarna Augerum C:1a och Augerum C:1b förekomma, men det är tydligen högst inofficiella beteckningar. DigiArkiv har lagt ihop dessa två "volymer" från Augerum till en enda "volym". Med tanke på beteckningen är det nog det enda rätta. Det verkar vara samma sak på AD Online. Det här med ändrade volymbeteckningar ställer naturligtvis till det, inte minst för AD Online. I och med att Arkiv Digital fotograferar såväl bokrygg som pärmar så framgår ju volymbeteckningen som den var vid fotograferingstillfället. Kan man utläsa fotograferings-år/datum när det gäller AD Onlines bilder. På en CD från DigiArkiv kan man ju se på datum för de olika filerna. En idé kunde ju vara att ha en bild med dagens datum i slutet av varje volym. Genline verkar inte bry sig över huvud taget.
|
|
|
|
|