Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Karlskrona   >  
Korvetten Carlskronas förlisning utanför Havanna 30 april 1846
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3573) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 22 mars 2009 kl. 16.28
"30 april 1846 inträffade en av de större katastroferna inom den svenska örlogsflottan. Korvetten Carlskrona råkade strax norr om Kuba ut för en plötslig orkanby som var så kraftig att fartyget på några sekunder kantrade och hamnade på sidan med segel och tackel i vattnet. Vattnet forsade in genom de öppna luckorna och inom några minuter sjönk fartyget. 114 man drunknade och 17 klarade sig."

Relaterad länk: Klicka här!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3583) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson - Måndag den 23 mars 2009 kl. 16.35
Hej Christian!

Intressant material, kul att ni har lyckats spåra så många besättningsmän, men vem var passageraren? Hedström är inte ett så vanlig namn.

Hälsningar
Anneli
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3584) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eva Cumner - Måndag den 23 mars 2009 kl. 17.18
Hej Anneli!

Det enda vi vet om denne man är det som sägs i Jungman Steinbachs berättelse:

"däribland var en civil Timmerman hemma i Götheborgstrakten. Denne Timmerman var Botbyggare. Kapten Oxhufvud solde Briggen i Bonuserus och Besättningen tillfrågad om de ville stanna kvar, i annat fall skulle han ombesörja att de kommo hem till Sverige. Den enda som stannade kvar var Timmermannen och byggde Båtar och förtjänade mycket penningar. Denne Timmerman fick löfte att få medfölja Corvetten till Sverige. Han medtog allt hvad han ägde om bord på Corvetten. När vi kom till Bartillemy, så låg där en Svensk Skonare som hade varit ute för storm och gjort hafveri på detta Fartyg kom han ombord och arbetade så länge vi låg med Corvetten i Bartellemy och blef tillbjuden att få lön om bord och medfölja till Sverige, men han tyckte att han for säkrare på Örlogsfartyget och nekade till anbudet, hvarför han blef en som undkom med de undkomna af Besättningen."

Mvh, Eva
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3585) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson - Måndag den 23 mars 2009 kl. 19.25
Hej Eva!

Hedström hade tur i alla fall för han var väl den 17:e personen som klarade sig. Om han tidigare var timmerman i Göteborgstrakten går det kanske att hitta honom i hfl, fast det är ju en del böcker att leta igenom.

Hälsningar
Anneli

(Ändrat av kontoinnehavaren den 23 mars 2009 kl. 19.29.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3586) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eva Cumner - Måndag den 23 mars 2009 kl. 19.32
Nej, Steinbach menar med "de undkomna" de som drunknade vid olyckan, så han kom aldrig hem till fäderneslandet.

Mvh, Eva
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19406) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 15 februari 2021 kl. 08.05
Ett tillägg till diskussionen i Anbtarforum:

Rött streck i Hfl: https://forum.rotter.se/index.php?topic=176231.msg1576159

I mönsterrullan för H.M. Corvett Carlskrona från år 1845 https://www.klaura.se/carlskrona/rulla/index.html har det tillkommit noteringar med skrivna med annan hand och med annan penna. Det givetvis svårt att veta när dessa noteringar har kommit till. Men en sak är säker. Det är många forskare som har bläddrat i den rullan före mig.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)