Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Sturkö   >  
Karl August Björk och Karolina Cecilia Svensdotter
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5007) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Lördag den 03 oktober 2009 kl. 19.59
Hej! Jag söker upplysningar om Karl August Björk f 18620807 i Karlskrona och hustrun Karolina Cecilia Svensdotter f i Sturkö (Sanda?)18680624 och död i Sanda Sturkö 18990902. När och var dog Karl August? Vigda 18890423. Dom har 6 barn enl hfl 1884-1899!
Elna Amanda Serafia född 18890903 i Tockatorp, Sturkö. Amelie Charlotte född 18911224 i Sanda Sturkö. Anna Maria född 18931206 i Sanda nr 49 Sturkö. Signe Augusta Josefina född 18950425 i Sturkö. Karin Olivia född 18960220 i Sturkö. Hugo Valfrid född i Sturkö 18970712, Död: 18980109.
Fick dessa döttrar några barn? Och när och var dog dom?
Såg något om en CD-skiva "Begravda i Sverige"! Finns det någon sådan att köpa som täcker från slutet av 1800talet till 1947?
Källa: Arkiv Digital hfl 1884-1899 för Sturkö.

Skulle bli glad över ett positivt svar!

Med vänliga hälsningar
Christer Ljung
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5008) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 03 oktober 2009 kl. 21.17
Hej Christer

Jag har fått fram det här. Amelie Charlotta* Johansson (!) Björk 1891-12-24---1966-09-30 gift 1909-08-10 med Måns Viktor* Andersson 1883-03-19---1966-12-02, lantbrukare i Gisslevik, Torhamn. Tre söner födda 1909, 1911 och 1919. Det två äldsta dog som ogifta och vilar i samma grav som sina föräldrar. Eventuella ättlingar bör i så fall vara efter den yngste sonen. Karl August Björk kallas Karl Johansson i Sveriges Bebyggelse.

Charlottas syskon har jag inte hittat.

Källor: Sveriges Dödbok (cd), Begravda i Sverige (cd) och Sveriges Bebyggelse Blekinge län del V.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5011) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Söndag den 04 oktober 2009 kl. 09.57
Hej Christian!
Du är verkligen en engagerad och hjälpsam person!
Ett stort tack till dej!
Med vänliga hälsningar
Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5016) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 04 oktober 2009 kl. 15.20
Hej Christer

Lite mer hjälp på traven.

Med hjälp av boken Sveriges Bebyggelse Blekinge län del V sidan 707 (Gisslevik) har jag listat ut att Måns Viktors familj måste vara den här på cd:n Sveriges Befolkning 1900:

Steneryd, Torhamn socken

Jonasson, Ander Johan 1844 Far
Olsdotter, Karolina 1849 Mor
(Barn), Per Anton 1879 Barn
(Barn), Holger August 1881 Barn
(Barn), Måns Victor 1883 Barn
(Barn), Anna Math 1887 Barn


Anders Johan född i Ramdala, Karolina Olsdotter född i Kristianopel. Barnen födda i Torhamn. Det finns säkert äldre barn som är utflugna ur boet. Jag har inte tillgång till cdn Sveriges Befolkning 1890 så jag kan inte se efter. Men man får absolut inte lita på skivorna, man måste kontrollera i de riktiga källorna. När det gäller SvB 1890 så har prästen i Torhamn bara tagit med första namnet på de som hade dubbla förnamn. Bara som ett exempel.

Leta efter 1844-11-08 i Ramdalas födelsebok och 1844-01-05 i Kristianopels dito.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5017) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Söndag den 04 oktober 2009 kl. 15.57
Hej Christian!

Tack så hemskt mycket! Imponerande!
Vänliga hälsningar
Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5021) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 04 oktober 2009 kl. 17.52
Hej Christer

Jag ser nu att Karolina Olsdotter anges vara född 1849 på cd-skivan. 1844-01-05 i Kristianopel ska det vara. Men lita inte på mig heller, kontrollera själv ;-)

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5025) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Söndag den 04 oktober 2009 kl. 18.29
Hej Christian!
Tack för ditt påpekande!
Så sant: Man måste kolla själv!
Mvh. Christer
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)