Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Torhamn   >   Kerstin Nilsdotter, omkr. 1721-1773   >  
Kerstin Nilsdotter, omkr. 1721-1773 [äldre inlägg 1]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5342) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 22 november 2009 kl. 17.54
Jag har fått lov av Christer Ljung att lyfta över en fråga han ställde i Anbytarforum. Min tanke är att vi tillsammans med Christer ska försöka komma ytterligare ett steg bakåt när det gäller Kerstin:

Torhamn C-3 sida 70.jpg


Christer fick merparten av dödsnotisen tolkad i Anbytarforum. Men hur ska man komma vidare? Det finns inga husförhörslänger för Torhamn vid den tiden. Det tycks inte finnas någon bouppteckning som kan ge någon ledtråd. Det går inte att hoppa direkt ned till 1721 och välja första bästa Kerstin Nilsdotter. Åldersuppgiften i dödboken är ungfärlig och det finns ingenting som säger att hon är född just i Torhamns socken.

Kerstin var gift med en båtsman och det finns en del uppgifter om henne i registret: Båtsmän i Torhamn.

Kerstin Nilsdotter
Född: omkring 1721 1)
Död: 1773 se, Blekinge, Torhamn fs, Konungshamn 1)
Begravd: 1773-08-22 se, Blekinge, Torhamn fs 1) Dom 11 p Tr Begrofs Båtsm Börje Walbergs hustru Kierstin från Konungshamn 52 åhr gl död av Rödsoth
Bouppteckning: 1774-01-08 se, Blekinge, Torhamn fs, Konungshamn 2) År 1774 den 8 januari hölls Laga Bouppteckning och skifte efter nu avlidna båtsmanshustrun Kerstin Nilsdotter uti Konungshamn hos dess efterlevande man Börje Persson Wahlberg och dess sammanavlade barn nämligen sonen båtsmannen Per Börjesson Ståbi myndig, Mårten Börjesson 15 år, Elin Börjesdotter 26 år, Botill Börjesdotter 23 år, Anna Börjesdotter 20 år, Gertrud Börjesdotter 12 år och kommer nu att uppteckna som följer nämligen: Närvarande tillsyningsman Per Månsson Lustig
--------------------------------------------------------------------------------
Familj med BB-G2-0098-1748 --- Börje Persson BRÖMS\WALBERG (1723 - 1802)
Barn:
Elin Börjesdotter (1746 - )
BB-G2-0093-1790 Peter Börjesson STÅBI\BREDBERG (1748 - 1796)
Botil Börjesdotter (1750 - )
Anna Börjesdotter (1754 - 1800)
Mårten Börjesson (1757 - )
Gertrud Börjesdotter (1761 - 1831)
--------------------------------------------------------------------------------
Källor
1) Torhamn CI:3 1773
2) Östra härad VT 1774 nr 4 (ej numrerad) (B-Å Petersson)
--------------------------------------------------------------------------------
2009-11-15 Blekinge och Södra Möre båtsmän © http://klaura.se/bmregister/ batsman@klaura.se


Mitt förslag till Christer är att han letar upp Börje och Kerstins barn i födelseboken och skriver av notiserna. Att studera vittnena är nog enda möjligheten att komma vidare. Börje och Kerstins vigsel är också intressant. Och läshjälp finns att få här i forumet ;-)

På köpet blir det ju kompletterande uppgifter till båtsmansregistret med bättre källor än de andrahandsuppgifter som finns i dag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5344) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 22 november 2009 kl. 20.16
Vid dottern Elins födelsenotis 1746 verkar det som om det finns många Nilsdöttrar bland faddrarna och alla kommer från Konungshamn. Karin Nilsdotter, bar henne till dopet, samt Ragnil, Maria och Botil Nilsdöttrar. Det kan ju vara något att undersöka närmare.

I sonen Pers notis 1748 finns Nils Nilsson i Konungshamn med.

1750 när Botil föds finns faddrarna Nils Nilsson i Konungshamn och ? Nilsdotter ibm.

1754 när Anna föds finns Nils Nilsson i Konungshamn och pigan Karin Nilsdotter ibm.

En annan som kan vara intressant att undersöka är båtsman Per Ståbi i Bredäng som är med vid alla ovanstående dop som fadder. Är det för att han är båtsman eller för att han är släkt?
Det där var lite att klura på... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5348) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 22 november 2009 kl. 21.36
Per Ståbis patronymikon är Nilsson ;-) Det framgår inte av kyrkoböckerna men finns med i rullan. Men jag tycker vi ska låta Christer leta lite själv i kyrkböckerna, dopvittnena får ju också barn. Och det måste ju finnas en notis i vigselboken när Börje och Kerstin gifter sig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5376) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Måndag den 23 november 2009 kl. 16.01
Hej på er alla som hjälper till!

På Börje Persson Bröms Vahlberg hittar jag ingen bouppteckning!

Vigselnotisen har jag hittat, dom vigs 1745 Dom 26 ..?
Börje dör 18020410. Kerstin dör Die.11.P.Tr:

I födelseboken 1721-1749 bild 15. Gid: 1778.16.86400 finns en Per Börjesson som fader,
ser inte sedan riktigt vad som står där!!?

Jag söker vidare!

Vänliga hälsningar
Christer

(Ändrat av kontoinnehavaren den 23 november 2009 kl. 16.11.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5380) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 23 november 2009 kl. 17.14
Hej Christer

Börje Bröms - Kerstin Nilsdotter


26 söndagen efter trefaldighet finns inte med i vare sig i Bosveds Nordiska kalender eller i Min Släkts kalender. Är den söndagen samma som 1:a advent det året så var det den 1 december (1745). Kan du tyda platsen som finns med i vigselnotisen?

När det gäller uppgiften från födelseboken så är det bra om du anger vilket år det rör sig om. Jag använder varken AD Online eller Genline. Att behöva leta igenom 1721 till 1849 känns lite onödigt. Kan du dessutom bifoga en bild är det naturligtvis ännu bättre.

Christian

(Ändrat av kontoinnehavaren den 23 november 2009 kl. 17.18.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5388) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Måndag den 23 november 2009 kl. 19.52
Hej Christian!

Årtalet där Per Börjeson får en son är 1723 i Torhamn!
Källa: födelseboken

Finns på bild 15 eller 17, finns 2 alt. alltså!

Tyvärr fattar jag ej hur jag lägger in en bild!

Vänliga hälsningar
Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5390) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 23 november 2009 kl. 21.18
Hej Christer

Denna notisen är väl en av de två?

Torhamn C:2 uppslag 17 födde 1823 [DigiArkiv]


Den är inte lätt att läsa. Min tolkning är att det rör sig om en son till ? Börjesson i Thorhamn som kallades Jon. Där kanske någon annan kan hjälpa till? Börje var inget vanligt namn i Torhamn så där finns troligen ett samband.

Den andra notisen hittar jag inte på din beskrivning.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5391) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 23 november 2009 kl. 21.45
Jag tror att det står Truls Börjesson. Och som sagt, han heter Jon.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5397) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Tisdag den 24 november 2009 kl. 12.16
Hej Christian och Lotta!

Det är bara en notis! Genline har en och en är vanlig sida!

Truls är kanske bror med Per Börjesson!

Det är bara att leta vidare!

Tack så mycket för er värdefulla hjälp!

Vänliga hälsningar

Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5400) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Tisdag den 24 november 2009 kl. 15.58
Hej igen!

I födelseboken 1719 i Torhamn, 3:e notisen från slutet på året föds en som jag tyder till Kerstin.
Fadern heter Nils Jonsson och är Båtsman. Födelsedatum kan jag ej tyda, men det är väl December!!?

PS: Vigsel mellan Börje och Kerstin sker (Tror jag.) när dom bor i Konungshamn, Torhamn. Ds.

Vänliga hälsningar

Christer Ljung

(Ändrat av kontoinnehavaren den 24 november 2009 kl. 16.12.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5402) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Tisdag den 24 november 2009 kl. 19.01
Hej!

Jag har hittat en Kerstin Nilsdotter i Rödeby född i början på 1721, 3:e födelsenotisen.
Fadern heter Nils Persson.

Mvh
Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5403) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 24 november 2009 kl. 20.24
Hej Christer

Födelsenotisen från 1719 verkar vara något att spinna vidare på. Båtsmanssöner brukar bli båtsmän och båtsmansdöttrar blir båtsmanshustrur som i sin tur föder nya båtsmän ;-)

Torhamn C:1 uppslag 90 födde 1719 [DigiArkiv]


Dom 3 adventis Christ. Båtsm: Nils Fors barn i Svanhalla som föddes 4 Xbris kallades Kierstin ....

Fast det gäller att hitta fler barn till Nils och ... som passar in på de dopvittnen som Lotta plockade fram [Söndag den 22 november 2009 kl. 20.16]

(Ändrat av kontoinnehavaren den 24 november 2009 kl. 20.48.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5405) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Tisdag den 24 november 2009 kl. 20.33
Hej Christian!

Tack för ditt engagemang!

Börje hittar jag ej, har sökt i Ramdala, Lösen, Sturkö och Torhamn!

Det är bara att söka vidare på dopvittnen m. m.

Hälsningar
Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5407) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Tisdag den 24 november 2009 kl. 21.12
Hej Christian!

Har du tagit del av rtf.filerna över mina Båtsmän som jag skickade?

Mvh
Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5414) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 25 november 2009 kl. 12.35
Hej Christer

Nu måste vi nog koncentrera oss på Kerstin, hennes föräldrar och eventuella syskon. Så här långt är det egentligen en ren gissning att hon är dotter till Nils Fors. Du måste hitta fler barn till Nils Fors och se om de passar ihop med vittnena när Kerstin och Börjes barn döps. Nils Fors vigsel vore inte så dumt att han. Men det är möjligt att han gifter sig innan han blir båtsman.

Det gäller att vända på varje sten. Det finns en båtsman Mårten Nilsson Dahlkarl i Bredäng. Han dör i slutet av 1756. Kerstin och Börje får en son 1757 som de döper till Mårten. Namn valde man inte av en slump. Vad finns det för vittnen när barnen till Mårten Dahlkarl och hans hustru Maria döps? Du kanske kan hitta dopnotisen för den äldste(?) sonen Sven? Han är nämnd i sin mors bouppteckning.

Christian

[Ändrat 1856 till 1756 - tack för påpekandet]

(Ändrat av kontoinnehavaren den 25 november 2009 kl. 18.23.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 25 november 2009 kl. 23.45.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5422) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Linda Simonsson - Onsdag den 25 november 2009 kl. 16.50
Christian nu är du 100 år fel i vad du skriver ;) fast rätt med folket

Mårtens som blev ju dessutom båtsman Henrik Walberg...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5424) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Linda Simonsson - Onsdag den 25 november 2009 kl. 17.00
Inne på DISBYT är det någon som satt Nils Brandt som far till Kerstin född 1721 i Torhamn (man ska ju dock alltid vara försiktigt med DISBYT då man inte vet hur personen kommit fram till detta)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5430) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Onsdag den 25 november 2009 kl. 18.49
Hej på er alla engagerade!

Detta hittade jag tidigare i Ramdala födelsebok 17221216!
En Sven föds då, fader Pähr B..... ser ut som Borje.... någonting!

Annars forskar jag vidare!

Har en allmän släktfråga! Vem är närmast släkt?
Systerdotter eller kusin?

Vänliga hälsningar

Christer Ljung

(Ändrat av kontoinnehavaren den 25 november 2009 kl. 18.56.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5431) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 25 november 2009 kl. 19.03
Hej

Nils Fors är bara en kvalificerad gissning så här långt. Det hoppas jag har framgått.

Finns det födelse/dopdatum och födelseplats angivet för Kerstin Nilsdotter i DISBYT? Eller fler barn till denne Nils Brandt? Jag hittar inte Kerstin i någon av dopböckerna. Men de hör ju inte de lättlästa så det må vara förlåtet.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5446) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 25 november 2009 kl. 22.40
Är man inte medlem får man bara se ytan av vad som döljer sig i DISBYT.

Det är tydligen fem DISBYT-medlemmar som forskar på Börje Persson Bröms\Wahlberg. Vi får inte se några års angivelser för födelse eller död. En anger att han skulle ha dött på 1700-talet (?).

FörnamnEfternamnSockenLänPeriodInfo omNr
Börje Persson-Wahlberg BrömsTorhamnBlekinge län17xx
Börje Persson-Wahlberg Tidigare BrömsTorhamnBlekinge län17xx-d 18xx
Börje Persson Bröms WalbergTorhamnBlekinge län17xx-d 18xx
Börje Persson Bröms WahlbergTorhamnBlekinge län17xx-17xx
Börje Persson BRÖMSTorhamnBlekinge länd 18xx
Nils BrandtTorhamnBlekinge län17xx


En forskar på Nils Brandt, men inte någon på Nils Bröms.

Jag är nyfiken på vad som finns mera om Nils Brandt och hans dotter Kerstin i DISBYTs databas.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5448) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 26 november 2009 kl. 01.10
Vi kan nog lämna DISBYT-spåret för gott! Vi ska ju inte låta oss lockas till att göra samma misstag en gång till, eller var säger du Christer ;-) Misstag

Det är bara att leta efter fler barn till Nils Fors. Se Lottas inlägg Söndag den 22 november 2009 kl. 20.16 Hennes ? får jag till Giertru

Som jag skrev tidigare gav man inte sina barn namn hur som helst. Mårten Nilsson DALKARL och Per Nilsson STÅBI hade varsin son som hette Henrik. Varför fick de heta så? Det tycks inte finnas någon Lars i barnaskarorna. Det borde det göra.

Det finns mycket man kan fundera över.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 26 november 2009 kl. 11.18.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5451) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Torsdag den 26 november 2009 kl. 10.51
Hej Christian!

Ja, Disbyt kan vi lämna!

I husförhör 1795-1797 sidan 25 finns en Nils Börjesson 30 år 1795!
På sidan 19 i samma husförhör finns en Mons Dalkarl!
Mons finns under Anders Andersson och Elin, som är min släkt!
Deras dotter Karin för vidare släkten!

Vi hörs!

Vänliga hälsningar

Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5458) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Torsdag den 26 november 2009 kl. 15.15
Hej Christian!

Mårten döptes i Konungshamn 17570328. Hustrufadder: Kirstin Jonsdotter i Bredäng. ..:fadder Nils Nilsson i Konungshamn.
Jonas ...son i Långnabben. G....fad Botil ..... i .... Pigafad: Elin Månsdotter i Långnabben.
Återkommer senare!

Mvh
Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5459) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 26 november 2009 kl. 16.07
Hej Christer

Detta har jag hittat i Torhamns kyrkoböcker:

1716 [1716-11-18] Dom 25 p Trin Copulerades Nils Larsson Fors och Kirstin Hendriksdotter i Svanhalla 5)

Barn till Nils Fors. Moderns namn finns inte omnämnt i notiserna.

Per, född 1717-09-29 i Svanhalla 6)
Kerstin, född 1719-12-04 i Svanhalla 7)
Botil, född 1721-11-21 i Svanhalla 9)
Henrik, född 1724-01-28 i Svanhalla 10)
Mårten, född 1727-07-27 i Bredäng 11)

5) SE/LLA/13409 Torhamn C:1 (1701-1721) Bild 106
6) SE/LLA/13409 Torhamn C:1 (1701-1721) Bild 91
7) SE/LLA/13409 Torhamn C:1 (1701-1721) Bild 98
9) SE/LLA/13409 Torhamn C:2 (1721-1750) Bild 9 / sid 5
10) SE/LLA/13409 Torhamn C:2 (1721-1750) Bild 15 / sid 17
11) Torhamn C:2 1727

Och det här i Björn-Åke Peterssons bouppteckningsingresser:

ST 1767 nr 4 (ej numrerad)

År 1767 den 7 februari hölls arvskifte efter nu avlidna Nils Nilssons hustru Karin Andersdotter i Konungshamn som sig efterlämnat trenne döttrar som lever nämligen Maria Nilsdotter, Gertrud Nilsdotter och Karin Nilsdotter och tvenne döttrar döda, Bengta Nilsdotter som efter sig lämnat 7 barn och dottern Sissa Nilsdotter död och lämnat efter sig en dotter Maria och var alla arvingarna därvid tillstädes och befanns som följer nämligen:
Undertecknat av änkemannen Nils Nilsson, Carl Jönsson och Jöran Jönsson, Petter Bengtsson och Nils Bengtsson samt änkan Maria Svensdotter

Bouppteckningsingresser Östra Härad 1737-1840

Men hur hänger allt ihop?

Christian

(Ändrat av kontoinnehavaren den 26 november 2009 kl. 16.27.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5460) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Torsdag den 26 november 2009 kl. 16.26
Hej!

Botel Börjesdotter föddes 17500905 i Konungshamn. Hustrufadder: Maria Jonasdotter. ggnabba! Långnabben?
Mifi? Nils Nilsson i Konungshamn. Båtm Pär Råbö.. Bredäng. Båttz Pers...? .....änning.
Jon Pärsson IBM. ...... ... Ingrid Nilsdotter Konungshamn.

Botel gifter sej med Båtsman Peter Jonsson Svensk f. 17520220.
Dom får en son i Torhamn 17851026 som heter Jöns Petersson.
Jöns Petersson är min mf mm f.

Mvh
Christer
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)