Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Torhamn   >  
Båtsman Jon Persson Lund Björkman, död 1796
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5720) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Måndag den 14 december 2009 kl. 14.39
Hej!

Jon Persson Lund Björkman dör 17960309, då hans ålder ska vara 65 enl dödboken i Torhamn!
När hustrun Kierstin dör 18061015 är hon 80 år enl dödboken i Torhamn.
I hfl 1795-1810 första raden (År1795) står båda som 68 år gamla!
I så fall kan båda vara födda 1726!

Möjliga fäder i så fall:

17260214 föds en Jon, Fader: Båtsman Per Broman ( tycker jag att det står! )

17260109 föds Kierstin, Fader: Truls Persson (Tycker jag att det står!)

Vänliga hälsningar

Christer

PS: Var ändrar man rubriken! Årtalet är 1796! (Står 1769!)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 14 december 2009 kl. 15.25.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5723) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Måndag den 14 december 2009 kl. 17.24
Hej!

I Torhamns födelsebok 17480629 har jag hittat Jon Björkmans son Mons!

Mvh

Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5800) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Måndag den 21 december 2009 kl. 19.51
Hej!

Jon Persson Lund Björkman dör 17960309, då hans ålder ska vara 65 enl dödboken i Torhamn!
När hustrun Kierstin dör 18061015 är hon 80 år enl dödboken i Torhamn.
I hfl 1795-1810 första raden (År1795) står båda som 68 år gamla!
I så fall kan båda vara födda 1726!

Tänkbar far till Jon: Båtsman, Per Jonsson BROMAN.
Har hittat en änka: Karin Broman som dör långfredagen 1772 i Torhamn 86 år gammal!

Båtsman Per Broman får en son Jon 17260214!
F: Stina Caisa Karin ..dotter. Fadd: Eric Karin Christian och Gumme Lars....? i Torhamn.
Truls Börjesson ibm, Jan Stark, ibm. Olof Månsson i Sandhamn. Nils Falk ibm.
Anders Sven..? Erik L... Anders Getting, Börjes...? m.fl

17310804 föds Per Bromans dotter Inga? Inrid?
Bars till dopet av Ebba Maja Darin. Teft: Oluf M...? i Gullholma. Pär Lund i Attanäs.
Nils Falk ...? Lars Christiansson? Håkan Ols .... Jacobs. Erik Lång. Håkan Eriks. BM Geting.
Lena Olasdotter i Sandhamn. Hustru, Caisa Alm. Kirstin Nils?dotter. Samuel Börjesson.

17401106 föds Per Bromans son Ola.
Bars till dopet av Lena Olasdotter i Sandhamn. Faddrar: Ola Svensson, Lars ? . Nils Falk.
Lars Olsson. Karin Andersdotter, Kirstin ...?

Hälsningar
Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5817) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 23 december 2009 kl. 11.43
Hej Christer

Du måste gå metodiskt tillväga. Som vi har gjort med Kerstin Nilsdotter.

Du måste först och främst försöka hitta en vigsel mellan Jon Persson Lund Björkman och Kierstin. Det är ju inte säkert att det är Kierstin som är mor till alla barnen, kanske inte till något av dem.

Försök leta rätt på fler barn till Per Broman. Det bör rimligen finnas de som passar in mellan de tre som du har hittat. Leta i dödboken efter barnen. Det vore ju förargligt om Jon född 1726 dör som liten.

Har du hittat någon vigsel mellan Per Jonsson Broman och Karin?

Slutligen, det finns fler båtsmän än de som är med i registret.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5827) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Onsdag den 23 december 2009 kl. 20.53
Hej Christian!

Jag vet att jag måste gå metodiskt tillväga!
Jag har kollat i böckerna många gånger och varje gång hittar jag något jag missat!
Fortsätter att kolla!
Men när jag hittar något annat, även äldre saker som jag tror har relevans så lägger jag in det,
för då har jag det här, där jag kan gå in och titta men även så att andra får tillgång till det!

Jag vill önska dej och alla på arkivguiden en:

GOD JUL och ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

Vänliga hälsningar

Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5841) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Måndag den 28 december 2009 kl. 12.28
Hej!

Långfredagen 1772 begravs änkan Karin Broman Torhamns by, 86 år gammal!

Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5856) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Onsdag den 30 december 2009 kl. 19.56
Korrigering av inlägg 20091221!

Hej!

Jon Persson Lund Björkman dör 17960309, då hans ålder ska vara 65 enl dödboken i Torhamn!
När hustrun Kierstin dör 18061015 är hon 80 år enl dödboken i Torhamn.
I hfl 1795-1810 AI:1 Bild 23 / sid 39, vänstra sidan längst ner! (År1795) står båda som 68 år gamla!
I så fall kan båda vara födda 1726!

Möjliga fäder i så fall:

17260214 föds en Jon, Fader: Båtsman Per Broman ( tycker jag att det står! )

17260109 föds Kierstin, Fader: Truls Persson ( tycker jag att det står!)

Vänliga hälsningar

Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5910) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Måndag den 04 januari 2010 kl. 12.22
Hej!

Här kommer ett utdrag från Torhamns födelsebok 1726!

Jon06 Jan. 04 12.15
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5916) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Måndag den 04 januari 2010 kl. 19.29
Torhamn AI:1 Bild 23. hfl 1795-1810.

Jon07 Jan. 04
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5931) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Tisdag den 05 januari 2010 kl. 21.11
Per Bromans son Jon 1724! En son som dött ung?

Jon02
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7785) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Lördag den 23 oktober 2010 kl. 21.43
Hej!

Jon född 1726 dog troligen samma år, tycker det står Bromans barn!

Har hittat ett Bromans barn Jon född 17320105!
Källa: SE/LLA/13409 Torhamn C:2 (1721-1750) Bild 35 / sid 57
Om det är rätt Jon dör han 17960309!
Jon Lund Björkman dör 65 år gammal enligt dödboken!
Här ovan blir det 64+
Bara några månader fel.
Har sett i dödboken i början på 1700 där dom skrev blev (mellan 2 årtal som skilde 10 år) gammal.
I Båtsmansregistret står Jon som född omkring 1727, men då skulle han vara äldre än 65.
Per Jonsson Broman låter som ett bra alternativ, Pers far hette tyligen också Jon.
Kan Jon Persson Broman vara far till per?

Vänliga hälsningar
Christer Ljung
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7796) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Söndag den 24 oktober 2010 kl. 19.30
Här kommer en annan Båtsman Per Broman!

Se infogat!

Bengta Persdotter föds 17100912 och dör 17100917 i (Björkenäs)

Bengta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7797) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Söndag den 24 oktober 2010 kl. 19.32
Tänkbar mor till Bengta ovan!

Karin
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)