Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Rödeby   >  
Namn åt de döda
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7135) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 29 maj 2010 kl. 22.25
Hur skulle ni göra med Sven Emanuel? Han är struken både i husförhörslängden och dödboken!

Rödeby AI:25 fol. 366


Rödeby AI:25 fol. 366 - Bilden kommer från DigiArkiv

Fast egentligen får man väl inte diskutera lefvande personer i forumet
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7137) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 30 maj 2010 kl. 08.25
Jag tycker mig se att det står antecknat i kolumnen med anmärkningar: "Obs. Lefver!! Skratta ej."

Det är just de två sista orden som fick mig att dra på munnen något.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 30 maj 2010 kl. 08.25.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7139) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 30 maj 2010 kl. 11.45
Det står nog skatta ej Varför man skrev in det i husförslängden vet jag inte. Om jag inte har alldeles fel för mig hade man inte rösträtt om man inte skattade. Någon annan kanske vet bättre.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7142) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Hanne Berndtsson - Söndag den 30 maj 2010 kl. 12.13
Hej Christian,

källa: Statistiska Centralbyrån (SCB) - samlingspost, Utdrag ur födelse-, vigsel- och dödböcker 1860-1949, SE/RA/420401/01/H 1 AA/1698 (1912), bildid: A0030940_00634

Dödbok 1912, Rödeby

April 2 - Kristina Pettersson hustru till torp. Sven Emanuel Andersson, Inglatorp f. 19 juli 1847. Dödsorsak: Lunginflammation.

Då får man leta från 1912-1939 som SCB's register sträcker sig :-)
------------------------------------------------------------------------------------------

källa: Statistiska Centralbyrån (SCB) - samlingspost, Utdrag ur födelse-, vigsel- och dödböcker 1860-1949, SE/RA/420401/01/H 1 AA/2747 (1932), bildid: A0032586_00501

Dödbok 1932, Rödeby

Jan 7 - torpare Sven Emanuel Andersson, Ålderdomshemmet, f. 16 maj 1850. Dörsorsak: Dematiasenelis. Dödsort: Ålderdomshemmet, Karlskrona

(Ändrat av kontoinnehavaren den 30 maj 2010 kl. 12.26.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7145) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 30 maj 2010 kl. 13.57
Det kan nog stå "Skatta ej" i kolumnen men särskilda anteckningar. Men hör inte sådana uppgifter åt mantalslängden till egentligen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7146) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 30 maj 2010 kl. 13.59
Hej och tack Hanne.

Det var för väl att han fick sluta sina dagar. Jag tyckte det var lite komiskt med noteringen i husförhörslängden. I dödboken var ha bara struken utan någon förklaring.

Han verkar ha varit skriven på fattiggården i Rödeby när han dog. Fast fattiggården tycks ha bytt namn till ålderdomshemmet omkring 1930.

Sven Emanuel


Rödeby församlingsbok 1910-1930 uppslag 531

Jag hade nog hittat honom förr eller senare, jag har bara kommit till 1902 ;-)

Mvh Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7148) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 30 maj 2010 kl. 14.29
Jag vet inte Håkan. Kanske husförhörslängden var underlag för en vallista?

Men jag har ett riktigt knivigt problem.

In- och utflyttningsbok 1899


Rödeby In- och utflyttningsbok 1899

Dödbok 1899


Rödeby Dödbok 1899

De strukna uppgifterna tillhör en annan Anna Maria Johansdotter som avlider 2 april 1900.

Inte den ändrade numreringen, den beror på en viss Sven Emanuel Andersson ;-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 30 maj 2010 kl. 14.32.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11582) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 14 mars 2012 kl. 13.52
1906-08-26 avlider Folke Hjalmar Otto i Spjutsbygd [Rödeby FI:2 (1895-1925) sid 97]

I församlingsboken [Rödeby AIIa:2 (1900-1910) sid 611] anges han vara född 1825-04-27 i Augerums församling.

Det är han inte. Jag har förgäves letat i de omkringliggande församlingarna. Är det någon som har något uppslag?

Jag förmodar att Stålhammar är en adelsätt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11583) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 14 mars 2012 kl. 18.39
Hej Christian,
i Rödeby AI:25 sidan 431 finns han med, och där står också att han är född i Augerum.
Det finns en Stålhammar till i Spjutsbygd på sidan 428, Carl (Charles) Hjalte Fredrik född 1835-10-23 i Karlshamn. Han finns med i Karlshamn CI:5 bild 180, son till amiralitetskaptenen Lorens Henrik Stålhammar. Jag hittar dock inte Folke Hjalmar Otto i Karlshamns födelsebok, och hfl är alldeles för tjock för att försöka hitta L H Stålhammar.

Folke Hjalmar Otto får en son i Forsheda 1869 och då finns familjen på Forsheda säteri, AI:7 sidan 137. Även där står att han är född i Augerum.
Han är inflyttad från Dannäs 1859, och finns på Dannäs säteri i Dannäs AI:9 sidan 70. Augerum är födelseplatsen även där. Inflyttad från Karlshamn 1859, men i utflyttningslängden för Karlshamn hittar jag honom inte.
Han gifter sig i Dannäs 1859-10-04, C:3 sidan 38, men där står inte något om födelseort.

Så där står jag och stampar för tillfället. :) Har du några idéer?

Ha de'!
Lotta

(Ändrat av kontoinnehavaren den 14 mars 2012 kl. 18.41.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11584) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 14 mars 2012 kl. 18.56
Nu har jag hittat honom i Karlskrona amiralitetsförsamling!
AI:12 (1825-1830) sidan 231 finns han med far, mor och syskon. Men jag hittar inte honom i födelseboken...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11585) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 14 mars 2012 kl. 22.26
Balzar Henrik Fritiof född 1830-11-07 i Karlskrona amiralitetsförsamling dör 1902-01-21 skriven i amiralitetfösamlingen [Rödeby FI:2 (1895-1925) sid. 59]
Folke Hjalmar Otto född 1825-04-27 (var?) dör 1906-08-26 i Spjutsbygd, Rödeby [Rödeby FI:2 (1895-1925) sid. 97]
Carl Hjalte Fredrik född 1835-10-23 i Karlshamn dör 1912-02-25 i Spjutsbygd, Rödeby [Rödeby FI:2 (1895-1925) sid. 145]

Nedanstående tabell är sammanställd med hjälp av DDSS

1819-08-11Annette Charlotte Henriette ConstanceLor. Henr. Stålhammar  Chr Charlotte StenströmKarlskrona Amiralitet
1821-05-15Fredric Victor HjalmarLorentz Stålhammar  Christ. Charl. StenströmKarlskrona Amiralitet
1822-08-03Fredric AugustLorents Henric Stålhammar  Christine Ch. StenströmKarlskrona Amiralitet
1823-12-29Carl HenricL. H. Stålhammar  Christina f. StenströmKarlskrona Amiralitet
1825-04-27Folke Hjalmar Otto      ???????
1826-09-20Claes Hampus ReinholdtG. L. Stålhammar  Christina f. StenströmKarlskrona Amiralitet
1828-07-24Hilda Theresia FredricaL. H. Stålhammar8 Qv. 23Christina Charl. StenströmKarlskrona Amiralitet
1830-11-07Baltzar Henrik FrithiofL. H. Ståhlhammar1 Q-vt N-o 27Christina CharlottaKarlskrona Amiralitet
1835-10-23Carl Hjalte FredrikLor. Henr. Stålhammar  Christina Charlotta StenströmKarlshamn

Det mest logiska är naturligtvis att Folke Hjalmar Otto är född i amiralitetsförsamlingen men blivit bortglömd i födelseboken. Augerum är inte orimligt med tanke på att en del höga officerare hade lantställen utom staden. Men han finns inte heller i Augerums födelsebok!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11612) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 19 mars 2012 kl. 23.01
Hur anger man födelseplats på lämpligaste sätt? Det gäller en man som står som född i Königsberg 1846 i husförhörslängden. I folkräkningen 1890 står det Ryssland, Kaliningrad.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11618) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 20 mars 2012 kl. 16.28
Man tar sig för pannan! "Ryssland, Kaliningrad"... Tala om historieförfalskning!

Var han född 1846, så ska man naturligtvis notera det som gällde då - inte i dag (efter att Ryssland/Sovjetunionen ockuperat Ostpreussen och fördrivit dess befolkning).

Königsberg, Ostpreussen, var han alltså född i.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11634) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 23 mars 2012 kl. 11.33
Tack

Det stämmer bra med mina tankegångar. Jag har tänkt mig att verifiera så många födelseuppgifter som möjligt i födelseböckerna, men när det gäller Köningsberg så får jag nog ge avkall på ambitionerna.

Det får bli husförhörslängdens uppgift som får gälla i det här fallet. Med hänvisning till den källan förstås.

Jag hat gott om utrymme för fritext. Där kan man ju skriva om Ryssland och Kaliningrad!
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)