|
Av Christer Ljung - Torsdag den 04 november 2010 kl. 10.39
|
Hej! Tore Glasmästare får en son Jon 17230103 i Möckleryd! Det står Död, tycker jag i födelseboken! Undrar nu om det är en felskrivning, för jag har en Jonas Thorsson som dör 1785 i Långanabben 63 år gammal! Kan någon reda ut detta? Tore får även en son Per 17251018 i Möckleryd. Vänliga hälsningar Christer Ljung
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 04 november 2010 kl. 11.28
|
Jo, nog ser det ut som att det står död i marginalen (C:2, sidan 12). Har du försökt att hitta honom i dödboken? Det står inget datum, så det kan ju ha skrivits dit när som helst.
|
|
|
Av Christer Ljung - Torsdag den 04 november 2010 kl. 16.43
|
Hej! Hittar endast detta i dödboken fram t.o.m. 1730! Döda 17240422, (Kan ej tyda namnet! Ser som ett T i början!) Hälsningar Christer Ljung (Ändrat av kontoinnehavaren den 04 november 2010 kl. 19.14.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 04 november 2010 kl. 22.18
|
Ja, det var inte lätt att tyda. Jag tror att jag överlåter det hela till någon med lokalkännedom. Drunknande gjorde han i varje fall. Torhamn C:1, AD-bild 122: (Bilden från Arkiv Digital.)
|
|
|
Av Christer Ljung - Fredag den 05 november 2010 kl. 08.52
|
Tore Glasmästare ska heta Börjesson! Här står något om pär pärs son, så jag är fortfarande inne på att Jons död är en felskrivning! Mvh Christer
|
|
|
Av Christer Ljung - Fredag den 05 november 2010 kl. 19.31
|
Det funkar ej att lägga in någon bild för mej numera! 1722 gifter sig Tore Börjes Glasmästare med Margreta (Jons eller Lars? dotter. Källa SE/LLA/13409 Torhamn C:1 (1701-1721) Bild 108. Trevlig helg på er alla! Mvh Christer (Ändrat av kontoinnehavaren den 05 november 2010 kl. 19.42.)
|
|
|
|
Av Christer Ljung - Fredag den 05 november 2010 kl. 22.26
|
Tore GLASMÄSTARE Död 1728!
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 06 november 2010 kl. 00.00
|
Jag håller nog en slant på att Margreta heter Jonsdotter. Slutet skulle lika gärna kunna vara ars som ons, men foten på den första bokstaven går väl åt fel håll för att vara ett L.
|
|
|
Av Christer Ljung - Lördag den 06 november 2010 kl. 12.45
|
Hej Jörgen! Det kanske kan vara Larsdotter ändå! Det finns en änka Margreta Larsdotter som gifter sig 1730! Se infogat! Mvh Christer
|
|
|
Av Christer Ljung - Lördag den 06 november 2010 kl. 14.59
|
Här faller allt på plats! ST 1772 nr 1 (ej numrerad) År 1772 den 9 april hölls efter vederbörandes begäran Bouppteckning på kvarlåtenskapen efter framlidna hustrun Margareta Larsdotter i Bussevik som arvfallit dess efterlämnade man Lars Mårtensson samt avlidna hustruns med förra giftet efterlämnade söner bönderna beskedlige Jonas Torsson i Långenabben och Per Torsson i Truseryd och med dess nu efterlevande man avlat en dotter Gertrud Larsdotter som varit gift med Anders Svensson i Hammarby, men före detta avliden, vars barn kommer nu att träda uti dess avlidna moders ställe att ärva nämligen sönerna Petter Andersson, Mårten Andersson och Sven Andersson samt dottern Bengta Andersdotter som alla äro omyndiga och befanns egendomen samt skiftades som följer nämligen: Källa: Björn-Åkes Bouppteckningsingresser, Blekinge Östra härad! Vilken känsla när jag hittade detta! Jiha!! Trevlig helg på er alla! Christer Ljung
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 07 november 2010 kl. 00.46
|
Att hon hade två barn i första äktenskapet stämmer också med att det står i vigselnotisen att "hon afwittrat til sine 2:ne Barn", d.v.s. att dödsboet skiftats mellan änkan och barnen. En sådan avvittring krävdes för att en änka eller änkling skulle få gifta om sig.
|
|
|
Av Christer Ljung - Söndag den 07 november 2010 kl. 09.56
|
Hej Jörgen! Tack för dom upplysningarna! Vänliga hälsningar Christer Ljung
|
|
|
|
|