Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Jämshög   >  
Letar efter Anders Österberg
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7934) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anette Persson - Söndag den 07 november 2010 kl. 17.51
Min styvfar Alf Strömberg letar efter sin morfars far Anders Österberg,enligt hans släktingar ska han heta så. Hans (fru) Elna Svensdotter Lindqvist 1862-06-04 född i Västanå i Näsum ska ha Albin,Ernst, Edit tillsammans med Anders, men i riksarkivet ståt fader okänd. Anders ska även ha Karl (Carl)innan han fick de andra barnen.Hoppas här att någon vet något om Anders. MVH Anette Persson

(Ändrat av kontoinnehavaren den 07 november 2010 kl. 17.53.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7935) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 07 november 2010 kl. 19.15
När föddes barnen Albin, Ernst, Edit och Karl? Och var alla födda i Jämshög?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7936) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 07 november 2010 kl. 19.19
Och var har du hittat Anders, Elna och barnen (i vilka källor)? Det underlättar om man vet var man ska börja att gräva... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7941) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö - Måndag den 08 november 2010 kl. 07.58
I SvBef 1900 bor de i Raus nr 5 planteringen, Raus (M), de är inte gifta och har inga barn
Byggnadssnickare Anders Karlsson Österberg är född 1860 i Visseltofta (L)
Hushållerska Elin Svensson Lindkvlst är född 1862 i Näsum (L)
Hennes dotter Klara Dorotea född 1890 i Vånga (L)

Anders Karlsson Österberg var tidigare gift med Johanna Olsdotter född 1860 i Jämshög (K)
Deras son Karl Theodor Wilhelm född 1883 i Landskrona (M)
De bor i Härlöf N:o 47 köpingslikt område Hvilan, Norra Åsum (L). Källa: SvBef 1890

Elin Svensdotter var tidigare gift med Carl Oscar Lindqvist född 1861 i Kristianstad (L)
De bor i Wånga nr 15, Vånga (L) och har 4 barn alla födda i Vånga. Källa: SvBef 1890
Oscar Herman född 1884
Carl August Virgin född 1886
Bror Jarl född 1888
Klara Dorothea född 1890
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7943) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 08 november 2010 kl. 12.54
Hej

Här är uppgifter hämtade från DDSS


Elin född 1862-11-24 i Klagstorp, Näsum fs

Klara Dorotea född 1890-03-27 i Vånga, Vånga fs

Der finns en Anders född 1860-08-02 i Boalt, Visseltofta fs. Son till Carl Christensson och Pernilla Trulsdotter

De finns fyra Johanna Olofsdotter födda 1860 i Jämshög

Det finns också flera Karl Oskar födda 1861 i Kristianstads stadsförsamling.

1884-04-20 Oskar Herman, C. O. Lindqvist, Elna Svensdotter, Wånga N-o 18, Vånga fs
1886-01-07 Karl August Virgin, Carl Oscar Lindqvist, Elna Svensdotter, Wånga N-o 1, Vånga fs
1888-02-28 Bror Jahrl, Carl Oskar Lindqvist, Elna Svens, Wånga N-o 1, Vånga fs
1890-03-27 Klara Dorothea, Carl Oskar Lindquist, Elna Svensdotter, N-o 15 Vånga, Vånga fs


DDSS uppgifter bör kontrolleras mot de angivna källorna.

Jag kan också ha dragit fel slutsatser.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7944) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anette Persson - Måndag den 08 november 2010 kl. 17.48
Tack alla snälla vänner. Informationen jag har fått har hjälpt mycket. Lite förbryllande att Elin o Elna är samma person. Hennes barn med Anders:Albin 1897-08-30,Ernst (min styvfars morfar)1897-01-01 och Edit 1901-03-01.
Kristians uppgift på att Elin skulle vara född 1862-11-24 får jag inte ihop. Hävdar att det är 1862-06-04. Tack igen
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7947) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 08 november 2010 kl. 18.57
Hej Anette,
det är något som inte stämmer här. För det första skriver du att Albin är född i augusti 1897 och Ernst i januari 1897. Det går liksom inte ihop. :)

Jag sökte lite i SCB:s avskrifter och hittade en Ernst Gustaf Adolf Österberg född 1897-01-01 som troligen är den du avser. Han gifter sig 1918 i Vånga och får en dotter 1926. Är det rätt?
Jag hade svårt att hitta var han var född, men i 1930 års folkräkning står att han är född i Landskrona. Där finns en Gustaf Adolf(utan namnet Ernst) född 1897-01-01 men hans föräldrar är definitivt inte Elna/Elin och Anders.
Det finns två Ernst Gustaf Adolf födda 1897 i Sveriges befolkning 1900, den ene är född 1897-11-15 i Norberg och den andre 1897-11-06 i Ösmo, och ingen av dom har "rätt" föräldrar.

I Sveriges befolkning 1900, som Allan tittat i, så har inte Anders Österberg och Elna/Elin något gemensamt barn alls, och det borde dom ju ha om dom hade fått två pojkar före år 1900.

När det gäller Albin, så finns det en som är född 1894-08-30 i Helsingborgs stadsförsamling. Och honom hittar jag inte alls i födelseboken!

Var är Edit född?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 08 november 2010 kl. 19.54.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7948) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 08 november 2010 kl. 19.58
Elna Svensdotter är inte född 1862, så det är därför det hittas felaktiga datum.
Jag följde henne bakåt i Näsum. I AI:12 sidan 608 står att hon är född 1862-04-06.
I AI:10 sidan 410, Västanå 17, står att hon är född 1861-04-06.
Och som om inte det vore nog, så står det i födelseboken C:7 sidan 175 att hon är född 1861-03-06 på Västanå nr 19. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7949) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 08 november 2010 kl. 20.05
Hej Anette

Jag borde kanske ha läst din fråga mer noggrant. Men det det datum du anger så föds det inte något barn över huvud taget i Näsum. Åtminstone inte enligt DDSS. Varifrån kommer dina uppgifter om Elin? Vet du något om hennes föräldrar?

Du ska inte hänga upp dig på det där med Elin och Elna. Det var vanligt att man växlade mellan namnen. Åtminstone i de här trakterna.

Christian

Tillägg: Tack vare Lotta hittade jag henne på DDSS

(Ändrat av kontoinnehavaren den 08 november 2010 kl. 20.11.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7950) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö - Måndag den 08 november 2010 kl. 20.31
I Svbef 1890 står Elna Svensdotter, men i SvBef 1900 strå det Elin Svensson Lindkvist
Jag skrev fel ovan för SvBef 1890
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7953) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anette Persson - Tisdag den 09 november 2010 kl. 10.40
Lite svar till Lotta:Jag hade skivit fel på Albins födelse, rätt ska va 1894.Rätt på att Ernst får en dotter 1926 ULLA och det är min styv farmor.Jag har kollat lite med släktingarna och de säger att Albin o Ernst ska ha varit ut ackoderade till möjligen morföräldrar. Albin ska ha kommit till Bökenäs i Mjönäs som 6 åring o något om att han hade blivit "såld".Eventuellt att både Albin o Ernst va mörkade i alla anteckningar.
Att Elna har lite otydliga födelse år kan vara att hon drog till ett år för att kunna gifta sig vid 21 års ålder. Elnas föräldrar hette Sven Olsson 1834-02-23 Västanå no11 och mor Kjersti Persdotter 1829-04-16.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7954) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 09 november 2010 kl. 12.10
När ett barn var fött, så skulle det anmälas till pastorsexpeditionen, där det skrevs in i födelsebok och husförhörslängd.

Och när man en gång hade blivit inskriven där, så var man 'fast' i kyrkobokföringen. När nya husförhörslängder lades upp, så skrevs uppgifterna av från de gamla. Och när man flyttade, så skrevs en flyttattest ut med uppgifterna ur den gamla församlingens kyrkoböcker, vilken lämnades till den nya församlingen. Det var alltså inte möjligt för en enskild person att ändra sina egna kyrkobokföringsuppgifter, varken lägga till eller dra ifrån något - lika lite som det är det i dag.

Och det enda sättet att "mörka" någon i alla handlingar var att inte anmäla födelsen alls. Men hur skulle man i längden kunna hålla ett barn hemligt? Och detta hemliga barn skulle sedan som vuxen varken kunna flytta eller gifta sig eller göra något annat där det krävdes prästbetyg - något sådant kunde man ju inte få när man inte fanns i kyrkobokföringen.

Nej, detta får vi nog bokföra på skrönkontot...

Däremot är det mycket vanligt med fel i kyrkobokföringen. När uppgifter fördes över mellan olika handlingar, så kunde alla möjliga fel uppstå. Fel födelsedag eller -år, eller fel ort, och t.o.m. fel namn - det är sådant som man stöter på jämt och ständigt.

Om vi börjar att nysta i den andra änden av tråden: När och var dog Ernst? Kanske går det att hitta honom på CD:n "Sveriges dödbok".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7955) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 09 november 2010 kl. 12.11
Anette,
det var ju bra att jag hade rätt när det gällde Ernst. :)
Men övriga uppgifter låter ändå väldigt "skumma".

När det gäller Elnas födelseår, så är det ju inte hon själv som skrivit det utan prästen som förde husförhörslängden.
Om hon ville ändra sitt födelseår för att vara 21 år när hon gifte sig, så förstår jag inte varför hon skulle ändra så att hon "blev yngre" än hon var. Det vanliga var väl i så fall att man ville verka äldre så att man var "giftasvuxen", men det var hon ju! Hon var 22 år när hon gifte sig (enligt hennes rätta ålder) 1883-12-31 (E:3 sid 90). Och varför skulle hon ha ändrat sitt födelsedatum från mars till april? Nä, det håller inte! :)

När det gäller Ernsts och Albins födelsenotiser så bör dom naturligtvis också finnas med i kyrkböckerna/SCB:s avskrifter, oavsett vad som hände med dom senare - bortlämnade eller ej. Menar du att dom skulle varit utackorderade till Anders och Elna? Eller vilka menar du med "till möjligen morföräldrar"? Att föräldrar och släktingar "mörkade" uppgifter som inte var riktigt "korrekta" är inte ovanligt, men det innebär inte att dom kan "mörka" uppgifter i officiella handlingar som husförhörslängder och födelseböcker. På den tiden kan visserligen båda föräldrarna anges som "okända" i födelseböcker, men barnet finns med iallafall.
Men, som sagt, oavsett vilket så bör dom ju vara med någonstans i kyrkböckerna 1900!

Du får kolla upp lite mer med släktingarna, för det är något som inte stämmer här. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7956) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anette Persson - Tisdag den 09 november 2010 kl. 13.18
Albin dog 1975-03-18 Dyneboda i Vånga, Ernst dog 1942-06-15 i Vånga i Näsum och Edit dog 1929-01-15 på Broby Sanatorium i TBC.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7957) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 09 november 2010 kl. 17.02
Anette,
du skriver i ditt första inlägg här ovan att barnen Albin, Ernst och Edit var Anders och Elnas gemensamma barn, men "i riksarkivet står fadern okänd".
Har du alltså hittat barnen i en födelsebok någonstans? I vilken församling?

Det är ju lite onödigt att vi sitter här och letar igen, om du redan har hittat dom. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7958) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anette Persson - Tisdag den 09 november 2010 kl. 17.50
Hej Lotta, nej jag har fått namnen av min "farmor" och hon är säker på sin sak att Anders är far till dem. De hette också Österberg. Det va Anders vi var väldigt nyfiken på som vi inte hittade mycket om. Tack igen/ Anette
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)