Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Ramdala   >  
Samuel Andersson Torst, född 1811-01-01 i Larum?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8398) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 10 december 2010 kl. 11.28
Hej

Var är avskedade båtsmannen Samuel Andersson Torst född?

Samuel Andersson Torst född 1811-01-01

Jag får det till Larum men var ligger detta Larum?

I husförhörslängden är det enbart socknar som skrivs ut men inte var socknarna är belägna. Inga byar vare sig i den egna socknen eller andra. För en egna socknen och de övriga socknarna i pastoratet används förkortningar Rsn, Jsn, Thorh och Xnop. För övrigt skrivs det fullständiga sockennamnet ut.

Jag har letat i Lerum utan resultat. Och det finns mängder med byar i vårt land som heter Larum. Bland annat i Fridlevstad socken men där finns han inte heller.

Alla tips mottages tacksamt'

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8400) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 10 december 2010 kl. 14.55
Hej Christian,
jag har försökt följa Samuel bakåt, men tyvärr misslyckats. Han kommer till Torstäva nr 90 i Ramdala 1832 från Listerby, enligt Ramdala AI:7 sid. 477. Men Listerbys flyttlängder har en lucka mellan 1827-1835, och inte hittar jag honom i Listerby AI:4 1830-1837 heller, men jag kan ju naturligtvis ha missat honom när jag letade på födelseår.

Han döms tydligen till 2 års fästning och kommer tillbaka till Ramdala 1857 från Malmö, Ramdala AI:17 sid. 504. I domböckerna kan det finnas mer uppgifter om var han är född, med förhoppningsvis lite bättre upplysningar om var det där "Larum" ligger. Det finns väl även på AD längder från Malmö fästning, tror jag, och där kanske det också kan finnas något.

Ha de'!
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8403) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 11 december 2010 kl. 11.49
Tack Lotta.

Lite mer att spinna vidare på

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8404) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Lördag den 11 december 2010 kl. 13.35
Man ska nog kontrollera först...innan man ger tips om något. :)

Jag letade bland Malmös längder och hittade inte riktigt det jag hade tänkt mig. Men under Malmö centralfängelse DIIIa:4 bild 156, namnregister till fångrullor, finns Thorst, Samuel Andersson med nr 237 och på pag. 77. Längden detta hänvisar till verkar inte finnas hos AD...än. Åtminstone hittar inte jag den.

Ha de'!
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8405) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 11 december 2010 kl. 15.27
Hej

Tror du att det kan finnas något på SVAR?

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8406) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Lördag den 11 december 2010 kl. 16.24
Jag hittar inte något, men jag är otroligt dålig på att hitta något där...vad det nu kan bero på...:)

Det bör åtminstone finnas något i Lunds landsarkiv. Det är länkat direkt till NAD ifrån AD om du söker på Malmö centralfängelse.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8410) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 12 december 2010 kl. 18.20
Hej

Du är inte ensam. Det är svårare att hitta rätt bok än att hitta rätt i boken.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8517) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 09 januari 2011 kl. 18.23
Nu har vi hittat "Torsten" i födelseboken:

torsten.jpg
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)