Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Fridlevstad   >  
Amanda, född i mars 1868
De första tio inläggen (den 11-16/2 2011) har hitflyttats från DDSS - Demografisk Databas Södra Sverige.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8642) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 11 februari 2011 kl. 13.08
Jag lyfter över en fråga om läshjälp från ett annat forum. Jag tycker att den diskussionen har en viss anknytning hit:

Frilevstad, födda 1868, nr 30 b mars

amanda


Den som frågar vill ha hjälp med att tolka texten till höger i bilden.

Hon får tipset att söka efter Amanda födelse i DDSS databas: DDSS

Där finns DDSS tolkning av notisen. Anmärkningen har man tolkat så här:

Skattskrifningsorten okänd. Fått attest attest från Arlunda, men ej inskifven här då barnet föddes, dog strax efter.

Jag har en annan tolkning av texten som ger noteringen en helt annan innebörd. Men jag väntar med att lägg ut min tolkning. För att inte påverka andras bedömning.

Här är notisen från födelseboken:

Födde

Fridlevstad födde 1868-03-01 ?
SE/LLA/13538 Fridlevstad CI:6 (1861-1876) Bild 112 / sid 108

Födde1


Jag håller det för sannolikt att både den som registrerade och den som kontrollerade hade tillgång till såväl husförhörslängd som dödbok på mikrokort. I husförhörslängden finns nog inget att hämta. Men väl i dödboken:

Dödbok

Fridlevstad döde 1868-03-25
SE/LLA/13538 Fridlevstad CI:6 (1861-1876) Bild 285 / sid 280

Bilderna i inlägget kommer från AD Online. Förutom den första som är hämtad från det andra forumet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8643) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Fredag den 11 februari 2011 kl. 13.37
Christian

Nu förstår jag inte vad Du menar.
Tolkningen av texten stämmer ju ungefär.
Den sista bilden som Du kopierat in fattar jag inte!

Kenneth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8644) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 11 februari 2011 kl. 14.05
Hej

Jag råkade lägga in fel utsnitt från sidan i dödboken. Det är alltså flickan som dör inte modern.

Dödbok2

Fridlevstad döde 1868-03-25
SE/LLA/13538 Fridlevstad CI:6 (1861-1876) Bild 285 / sid 280

Detta framgår av texten i födelseboken, men inte i DDSS avskrift. Där får man intrycket av att det är modern som dör. Det är inte bara jag som tycker så. Det framgår av den andra diskussionen.

DDSS avskrifter ska gälla för att vara bokstavstrogna och får inte stämma bara på ett ungefär. Särskilt inte om innebörden blir en helt annan,

Christian

(Ändrat av kontoinnehavaren den 11 februari 2011 kl. 14.15.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8647) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Fredag den 11 februari 2011 kl. 15.48
OK

Jag har själv väldigt svårt att se hur man kan tolka det så.
Ett barn blir ju endast nöddöpt om det själv är på väg att dö,
inte om mamman dör. (Hoppas jag)

Men det skall ju naturligtvis vara rätt avskrivet, om så hade
varit fallet med denna notis så hade man ju ej missförstått den.

Det står ju klart att det är flickan som är död.

"....Detta barn dog strax efter!"

Kenneth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8664) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 14 februari 2011 kl. 12.51
Nog förekom det att nöddöpta barn nådde vuxen ålder. Nöddop brukade normalt ske i samband födseln, inte tre veckor efteråt. Det var inget ovanligt att det var barnmorskan som förrättade dopet, hon fanns ju på plats. Men varför döptes barnet så sent och varför anlitade modern just barnmorskan för att döpa barnet?

Jag tror att dopnotisen blev inskriven i boken först efter det att flickan blivit jordfäst. Den strukna anmärkningen i kolumnen längst ut höger tyder på det. Den råkade hamna i fel notis.

Jag tror också att modern hade för avsikt att inte låta döpa sitt barn över huvud taget. För att slippa få det registrerat, åtminstone i Fridlevstads böcker. Det var när flickan var på väg att dö som det blev nödvändigt. Men blev hon verkligen döpt?

Hur kunde det nu bli så fel vid registreringen att två väsentliga ord utlämnades? Jag vet inte hur papperskopian som användes som förlaga ser ut. Mikrokortet är svårläst, men inte oläsligt. Vi slutkontrollen i Lund finns originalböckerna till hands. Men för att läsproblem ska uppmärksammas vid den kontrollen så bör det vara angivet enligt reglerna.

Att Alunda har blivit Arlunda är kanske en petitess. Som kan ställa till med en del förtret i den fortsatta forskningen. Alunda ligger 60 mil bort. Vad var det som fick Carin att ta sig hela den långa vägen till just Fridlevstad för att föda sitt barn?

DDSS: Excerperingsregler [rtf]

Jag hade hoppats att någon skulle ha känt sig manad att skriva en förklaring i det andra forumet. Så att frågeställaren inte hamnar helt fel i sin fortsatta forskning. Så att framtida läsare inte leds in på fel spår.

Jag hoppas också att någon ansvarskännande person redan har gjort en felanmälan till DDSS i Lund. Så att inte fler drar felaktiga slutsatser av avskriften.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 14 februari 2011 kl. 14.12.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8671) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Tisdag den 15 februari 2011 kl. 08.34
Till Johanna Thörnblom.

Har kollat själva födelseboken, Fridlevstad CII:5 (1868-1869) Bild 8 (Arkiv Digital). Där har samtliga uppgifter om Amanda i högerkolumnen strukits så det står bara "barnet sedan dödt!"

Se också Fridlevstad CI:6 (1861-1876) Bild 285 / sid 280 (Arkiv Digital) och Fridlevstad CI:6 (1861-1876) Bild 112 / sid 108 (Arkiv Digital) där uppgifterna är oredigerade förutom en strykning i högerkolumnen.



Mvh/Sten Magnusson DIS06438
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8673) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 15 februari 2011 kl. 10.23
Jag vill bara göra ett litet tillägg:

DDSS avskrft kommer från Fridlevstad CI:6.
Det tycks enbart vara Arkiv Digital som har Fridlevstad CII:5 med i sitt utbud på nätet.
SVAR har inte volymen med, endast Fridlevstad CI:6.
Genline har bara en volym med. Vilken framgår inte, men det är utan tvekan Fridlevstad CI:6.
Mikrokortet/mikrofilmen innehåller Fridlevstad CI:6. Men det är väl bara en och annan stofil som läser mikrokort nu för tiden.

Nu ska jag skriva till Johanna. Det är inte säkert att hon läser i detta forum.

Christian

(Ändrat av kontoinnehavarenn den 15 februari 2011 kl. 10.25.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8674) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johanna Thörnblom - Tisdag den 15 februari 2011 kl. 11.43
Hejsan,

detta var intressant att läsa, kände inte till deta forumet :)
Jag har uppfattat det som stod att det var mamma som dog och kanske
även barnet.
Då får jag ta och kolla upp om jag kan hitta något nytt datum då
modern dog så det blir rätt i mina papper.
Skulle ni hjälpsamma människor hitta något nytt i detta fallet så
är jag mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

Tack för all hjälp!

mvh Johanna Thörnblom
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8676) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 15 februari 2011 kl. 18.17
Husförhörlängd Aguerum församling, Augerums gård
SE/LLA/13014 Augerum AI:25 (1872-1878) Bild 65 / sid 488

Hej Johanna

Karin Svensdotter (f. 1841-01-20 i Rödeby) gifter sig 1869-04-10 (var ?) med änklingen Sven Mattison (f. 1832-06-23 i Fridlevstad).

Två år efter vigseln flyttar Karins oäkta dotter Anna Maria Karlsdotter (f. 1863-05-10 i Rödeby) från Rödeby till dem i Augerum.

Karin dör 1874-12-10 och Sven gifter om sig ytterligare en gång 1875-08-29. Karin och Sven har inga gemensamma barn.

Datumen är hämtade i från ovanstående husförhörslängd. Du får själv kontrollera dem i födelse, vigsel och dödböcker. Någon Sven Mattisson född 1832 finns inte i Fridlevstads födelsebok. Däremot föds det en Sven Mattisson i Nättraby församling 1832-06-25. Ytterligare något att följa upp.

Christian

Vi kanske ska be Jörgen flytta de senaste inläggen till ett lämpligare ställe.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8681) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Onsdag den 16 februari 2011 kl. 08.59
Här är den fullständiga texten i mitt meddelande till Johanna som jag skickade som e-post 15/2-2011 8:32.
Rubrik i e-postmeddelande "Anbytarforum » Läshjälp » Blekinge » Frilevstad, födda 1868, nr 30 b mars".

"Ang. denna diskussion, se också här
Arkivguiden > Arkivguidens Forum > Arkiv > Digitaliserade arkiv
http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/39439/41021.shtml?1297684305#post8642

Enligt den ska det förekomma felaktigheter i den databas som diskuteras avseende det aktuella ärendet.

Har kollat själva födelseboken, Fridlevstad CII:5 (1868-1869) Bild 8 (Arkiv Digital). Där har samtliga uppgifter om Amanda i högerkolumnen strukits så det står bara "barnet sedan dödt!"

Se också Fridlevstad CI:6 (1861-1876) Bild 285 / sid 280 (Arkiv Digital) och Fridlevstad CI:6 (1861-1876) Bild 112 / sid 108 (Arkiv Digital) där uppgifterna är oredigerade förutom en strykning i högerkolumnen.

Lägger ut svaret något redigerat på Arkivguidens Forum också.



Mvh/Sten Magnusson DIS06438"
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8767) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johanna Thörnblom - Tisdag den 22 februari 2011 kl. 10.44
Hej Christian,

vilka är Karin Svensdotter och Sven Mattison som du nämner i ditt inlägg i ovan?

mvh Johanna
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8770) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 22 februari 2011 kl. 15.09
Hej Johanna

Karin Svensdotter var Amandas mor. Jag hittade henne i Fridlevstads husförhörslängd på samma sida som barnmorskan Elisabeth Maria Björklund, hon som förrättade nöddopet.

Jag följde sedan Karin genom husförhörslängder och flyttlängder. Hon kom från närmast från Karlskrona när hon flyttade till Augerums gård i Augerums socken.

Jag lägger ut bilden från Augerums husförhörslängd så kan vi fortsätta diskussion utifrån den.

Mvh Christian

Husförhörlängd Aguerum församling, Augerums gård
SE/LLA/13014 Augerum AI:25 (1872-1878) Bild 65 / sid 488

SE/LLA/13014 Augerum AI:25 (1872-1878) sid 488a


SE/LLA/13014 Augerum AI:25 (1872-1878) sid 488b
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8772) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johanna Thörnblom - Tisdag den 22 februari 2011 kl. 16.13
Hejsan,

aha, men då finns det nog 2 st Carin Svensdotter. Den jag har i mitt släktträd kanske inte är Amandas mamma i sådana
fall.
Catharina/Carin Svensdotter står min ana registrerad som och hon är född 1810 i Granhult. Eftersom jag hittade hennes
namn så trodde jag att det var hon, men det kanske är en annan Carin/Catharina?

mvh Johanna
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8773) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 22 februari 2011 kl. 16.42
Hej

Det finns nog många Carin ;-) Heter hon dessutom Catharina så osar det Småland lång väg. Så det är bara att ta nya tag. Jag tror att Granhult är smålands minsta församling så där kan det vara bra att börja.

Har du varit i Granhult och sett deras otroligt vackra kyrka? http://www.granhultskyrka.org/

Jag har varit en gång och lyssnat "På musik i glasriket". En sällsam upplevelse. Det ska till något sådant för att jag ska gå i kyrkan ;-)

Christian
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)