Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Bräkne-Hoby   >  
Bräkne-Hoby kyrkoarkiv
De första fyra inläggen (den 20-21/2 2011) har hitflyttats från Fridlevstads kyrkoarkiv.

Se också Allmänt om Blekinge: Leverans av kyrkoarkiv till landsarkivet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8743) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Söndag den 20 februari 2011 kl. 19.36
Information om Bräkne-Hobys kyrkoarkiv finns att läsa i Släkt-Eken Nr 105, varifrån denna diskussion har utgått ifrån.

Och de allra flesta släktforskare som forskar i denna socken känner till att kyrkoarkiven finns på Blekingearkivet. Det ses till att den informationen går ut, bl a på alla släktforskarkurser, forum, telefonkontakt och övrig samling för släktforskare som arrangeras här i Blekinge. Så du behöver inte vara orolig att denna information inte går ut.

Trevligt att du fått något att fundera över ;-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8745) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 20 februari 2011 kl. 20.08
Jag frågade om ett par saker och det gällde inte Bräkne-Hoby kyrkoarkiv.

Ditt "klargörande" borde givetvis har innefattat även det arkivet, det är inte alla läsare på nätet som har tillgång till Släkt-Eken. Och med tanke på de felaktigheter som stod i medlemstidningen kan man knappast begära att läsarna ska förstå vad som är sant och vad som är falskt. Det kunde inte ens du som skrev notisen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8746) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 20 februari 2011 kl. 20.39
Varför förvaras Bräkne Hobys kyrkoarkiv folkrörelsearkivet i Bräkne Hoby och inte landsarkivet i Lund?

Eller har man inte hunnit med att skicka till Lund?

Vad är Blekingearkivet?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 20 februari 2011 kl. 21.12.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8763) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 21 februari 2011 kl. 21.44
Jag kan inte svara men eftersom den som kan inte törs eller vill ...

Frågan borde kanske ställas direkt till Blekingearkivet eller varför inte till Landsarkivet, de som har kommit överens om arrangemanget?

Att förvara ett statligt arkiv på ett folkrörelsearkiv verkar mycket egendomligt. Vem ansvarar för arkivet i dag? Pastorsämbetet eller landsarkivet? Sköts arkivet på ett tillfredsställande sätt? Förvaring, sekretess m.m.? Är det rentav så att landsarkivet inte är informerade om förhållandena i Bräkne-Hoby och inte heller ska få veta något? Är det därför släktforskarföreningens ordförande lämnar dubbla budskap. Ett när hon talar inom slutna kretsar i föreningens regi och ett annat på föreningens hemsida och på listan som är nedskickat. Ett anonymt dokument till en anonym mottagare.

Här är länken till Blekingearkivet: http://www.blekingearkivet.se/ Jag hittar inget kyrkoarkiv i deras arkivförteckning.

Bräkne-Hoby kyrkoarkiv ska naturligtvis ned till Lund snarast möjligt. Det får inte helt enkelt inte vara kvar och fortsätta administreras som om det ingår i släktforskarföreningens föreningsarkiv.

(stavfel rättat)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 21 februari 2011 kl. 23.50.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8768) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 22 februari 2011 kl. 11.58
Annika

Jag tolkar din tystnad som att du inte har något att erinra emot mitt senaste inlägg.

Du skall med det snaraste se till att det läggs ut fyllig information om Bräkne-Hobys kyrkoarkiv och Blekingearkivet i Blekinge Släktforskarförenings nättidning. På förstasidan (senaste nyheten högst upp) och på den nya Bräkne-Hobysidan. Utöver rena föreningsangelägenheter är det viktigaste ändamålet med vår nättidning att sprida saklig och korrekt information om allt som berör släktforskning inom länet. Till alla intresserade. Såväl inom som utom Blekinges gränser.

Du ska också kontakta Blekingearkivet och uppmana dem att lägga ut motsvarande information på sin hemsida.

Jag kommer själv att skriva till Landsarkivet i Lund för att försöka få klarhet. Jag väntar en dag eller två med att skriva. Det är inte för att se om det har skrivits något på hemsidan utan för att se vad som har skrivits.

Christian

P.S. Jag är övertygad om att du har läst alla inlägg som hittills har skrivits i denna diskussion. Allt beror inte på slumpen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8784) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Torsdag den 24 februari 2011 kl. 09.50
Arkivhandlingar från t.ex. rör offentliga myndighetsarkiv, kyrkoarkiv m.fl. hör väl inte hemma i ett privat föreningsarkiv utan borde väl snarast överlämnas till rätt arkivinstitution, i det här fallet Lunds Landsarkiv.

Ansvaret för att så sker torde väl åligga den förening som av misstag får t.ex. Bräkne-Hoby kyrkoarkiv levererat till sig.

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8785) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Torsdag den 24 februari 2011 kl. 10.23
Bräkne-Hoby kyrkoarkiv, det som nu ligger på Blekingearkivet i Bräkne-Hoby i väntan på nedfärd till Lunds landsarkiv, har inget med Blekinge släktforskarförening att göra, som det verka antydas här. Att Bräkne-Hobys kyrkoarkiv finns på Blekingearkivet, är en överrenskommelse mellan Bräkne-Hoby pastorat, Lunds landsarkiv och Blekingearkivet. Lunds landsarkiv har inventerat och godkänt arkiveringen, men när det ska ner till Lund, känner vi i föreningen inte till.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8791) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 24 februari 2011 kl. 21.04
I dag fick jag nedanstående information från Landsarkivet i Lund angående Bräkne-Hoby Kyrkoarkiv. Jag lägger ut hela brevet här så att alla kan få ta del av det:

Akt nr 2010/326 - Bräkne-Hoby

Christian Andersson,

Med anledning av Ditt brev den av 24 februari kan jag meddela följande.

Vi är medvetna om att Bräkne-Hoby församling har hyrt förvaringsutrymme för sitt arkiv i den närbelägna Tingsgården (Blekingearkivet). Det är församlingen själv som bedömt att detta är det bästa sättet att bereda arkivet säker förvaring, till dess att det levereras till
Landsarkivet. Det är också församlingen som har ansvaret för att förvaring, vård och tillhandahållande sker på ett författningsenligt sätt, tills arkivet levereras.

Enligt gällande plan ska de kyrkliga folkbokföringshandlingarna i vårt distrikt levereras till Landsarkivet under perioden 2010-2013. I samband med ett besök på pastorsexpeditionen i Bräkne-Hoby den 14 april 2010 träffade vi en principöverenskommelse om leverans av
folkbokföringshandlingarna. Vi planerar att genomföra denna leverans under första halvåret 2011.

Vänliga hälsningar

Bitr landsarkivarie Bengt Danielson
Riksarkivet
Landsarkivet i Lund
Box 2016
220 02 Lund
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8792) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Fredag den 25 februari 2011 kl. 06.59
Det jag skrev om kyrkoarkivet i Bräkne-Hoby menade jag bara skulle vara ett generellt exempel. Jag avsåg inte att trampa någon någon på tårna och absolut inte att som Annika här skriver att "Bräkne-Hoby kyrkoarkiv, det som nu ligger på Blekingearkivet i Bräkne-Hoby i väntan på nedfärd till Lunds landsarkiv, har inget med Blekinge släktforskarförening att göra, som det verka antydas här."

Däremot kan ju denna fråga ställas:

Om man nu f.ö. känner till det här, varför finns då inte den informationen utlagd på Blekinge Släktforskarförenings, Pastorsämbetets, Landsarkivets i Lunds resp. Blekingearkivets hemsidor?

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8800) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Lundin - Lördag den 26 februari 2011 kl. 16.07
Med anledning av att mycket utav informationen i den här tråden berör Blekingearkivet, så känner jag mig föranledd att komma med ett par klargöranden.
För det första så står det vem som helst fritt att kontakta oss på Blekingearkivet, om man har frågor som rör vår verksamhet eller de arkivbestånd som förvaltas utav oss. I princip så är arkivet ett privat arkiv, vilket anges i något inlägg här ovan, men arkivet är i högre grad en allmännyttig organisation och tillika en regional kulturinstitution.
Vi har en arkivdepå som uppfyller de säkerhetsnormer som ställs på offentliga arkivinstitutioner. Vi har personal med adekvat arkivutbildning etc. Detta innebär att ifrågasättandet av kvalitetsnivån på handhavandet av Bräkne-Hoby's kyrkoarkivalier inte utgör något större problem. Blekingearkivet erbjuder ett fullgott skydd för materialet både avseende förvaringen och informationens sekretessbehandling. Beträffande att det förhåller sig som det gör, så framgår inte helhetsbilden i det svar från Landsarkivet i Lund, som har publicerats i tråden.

När Bräkne-Hoby församling avyttrade prästgården omkring 2000-2001, så ställdes en förfrågan till Landsarkivet i Lund om de hade möjlighet att ta emot kyrkoarkivet i förtid, eftersom arkiveringsmöjligheterna i församlingshemmet inte kunde ge materialet ett fullgott skydd. Landsarkivet i Lund begärde då en ersättning motsvarande 100'000 kr. för att ta emot materialet i förtid. Församlingen vände sig då till Blekingearkivet med en förfrågan, om vi kunde förvalta materialet under en 10-års-period, tills dess att ordinarie leveranstid till Landsarkivet uppnåtts. Ett särskilt avtal träffades mellan Blekingearkivet och Bräkne-Hoby församling, som reglerar handhavandet, där den viktigaste passusen är att det är församlingens personal som administrerar frågor gällande kyrkoarkivets material. Blekingearkivet åtar sig att skydda materialet och förvalta det på ett (för arkiv) ändamålsenligt sätt. Landsarkivet i Lund har hela tiden varit informerad om arrangemanget. Landsarkivets personal har inspekterat Blekingearkivets arkivdepå, utan anmärkning på den arkivmiljö som erbjuds kyrkoarkivet. I stort har väl den enda egentliga synpunkten bestått i att Landsarkivet gick misste om en intäkt på 100'000 kr.

Anledningen till att Blekingearkivet inte marknadsför kyrkoarkivalierna på sin webbplats beror alltså på det förhållande som i princip är rätt i denna forumtråd - att detta rör sig om ett offentligt myndighetsmaterial som förvaltas i privat regi, i väntan på obligatorisk leverans till Landsarkivet i Lund. Ev. frågor om materialet expedieras av församlingskansliet och då är det deras sak att "marknadsföra" arkivmaterialet.
Blekingearkivet har därutöver ca. 2200 enskilda arkivbildare och ett arkivbestånd motsvarande 1,8 hyllkilometer, som vi gärna visar upp och ger forskarservice kring.
Det är min förhoppning att detta kan ha rätat ut ett eller ett par frågetecken, om något kvarstår så får ni mycket gärna kontakta mig på tel. 0457-813 87 eller på blekingearkivets e-post: blekingearkivet@telia.com , så ska jag gärna utveckla beskrivningen av arkivets verksamhet ytterligare.

Vänligen

Per Lundin
Länsarkivchef Blekingearkivet
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9658) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 25 juni 2011 kl. 13.11
Fem inlägg (den 23/2 kl. 11.17 och 21.31, den 24/2 kl. 10.43, den 12/4 kl. 16.45 samt den 21/6 kl. 10.01), som berörde landsarkivsleveranser av blekingska kyrkoarkiv i allmänhet (d.v.s. inte enbart Bräkne-Hoby) har flyttats till Allmänt om Blekinge: Leverans av kyrkoarkiv till landsarkivet.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)