Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Blekinge   >   Lösen   >  
Rebecka Nordgren - bouppteckning 1812
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9388) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eva Ström - Tisdag den 24 maj 2011 kl. 18.52
Hej
Jag har en ana Rebecca Nordgren enligt upprättad bouppteckning 1812 skulle hon vara avliden i Lösen. Finns det någon som har uppgifter om henne födelsetid förälrar och var hon är född?

Med vänlig hälsning
Eva
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9389) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 24 maj 2011 kl. 19.34
Var finns bouppteckningen (häradsrätt, volym, sida)? (Lösen hör till Östra härad, men bouppteckningen registrerades där hon bodde, och det kan ju vara någon annanstans än där hon dog.)

Står det i bouppteckningen var någonstans den förrättades (d.v.s. var hon bodde), och när hon dog (det behöver ju inte ens vara samma år som bouppteckningen förrättades)?

Och har du funnit (eller försökt att finna) henne i några andra källor än bouppteckningen (t.ex. dödbok och husförhörslängd)?

Det är enklare om man har någon trådända att börja nysta i... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9394) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eva Ström - Tisdag den 24 maj 2011 kl. 22.18
Hej

Jag har följande uppgifter på Rebecka.
Hon var gift med Didric Almstedt och vigdes 1791-08-07 i Nättraby Källa Nättraby E 1 1791 vigsel. Maken blev avrättad troligen 1806-1807 i Karlskrona
Har barn som är födda i Karlskrona stadsförsamling.
Bouppteckning Östra Härad F 11a:19 1811-1812 Lösens församling No 14
Med vänlig hälsning
Eva
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9399) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 26 maj 2011 kl. 08.12
Hej Eva

Rebecka står som Rebecka Catarina vid vigseln i Nättraby. [SE/LLA/13291 Nättraby E:1 (1729-1862) Bild 66 / sid 121] Att vigseln skedde i Nättraby betyder inte nödvändigtvis att de var bosatta i Nättraby, det skulle kunna vara Karlskrona. Fint folk hade hus på landet redan vid den tiden. Det tycks inte finnas några barn födda i Nättraby.

Som Jörgen skriver så är det inte säkert Rebecka dog i Lösen. "Lösen" i bouppteckningen bör betyda Lösens by i Lösens socken. Men man kan ju inte vara helt säker. Hennes namn och samhällsklass pekar på att hon bör ha dött i någon av Karlskronas tre församlingar, Nättraby eller just Lösen/Lyckeby. Augerum är också möjligt, men knappast Rödeby. Så det är bara att leta. Amiralitetsförsamlingens dödböcker finns i avskrift i DDSS och där tycks hon inte finnas med.

Här är hela bouppteckningsingressen:

Östra Härad VT 1812 nr 14
År 1812 den 12 januari hölls Bouppteckning efter avlidne fru Rebecka Almstedt född Norgren som efterlämnat sex omyndiga barn sönerna Carl Gustaf Almstedt, Johan Almstedt och Fredric Almstedt samt döttrarna Rebecka Almstedt, Lovisa Almstedt och Charlotta Almstedt. Å barnens vägnar var undertecknad Jöns Carlander närvarande som enligt fullmakt av de omyndigas förmyndare herr amiralitetskasseuren Barck i Karlskrona uppdrogs förvaltningen av detta sterbhus. Värderingen företogs av nämndemannen Olof Andersson i Vedeby och Peter Jansson i Lyckeby på sätt som följer:

Avskrift Björn-Åke Petersson

Har du några fler detaljer om mannens död? Jag hittar inte någon bouppteckning efter honom. Du skriver att han blev avrättad. Finns det något samband med kriget som pågick?

Däremot hittade jag två andra bouppteckningar som kan vara av intresse. Den sista är inte nådig. Men intressant.

Karlskrona 1790 nr 55
År 1790 den 31 mars förrättades Bouppteckning efter handelsmannen herr Johan Almstedts dotter mademoiselle Cecilia Maria Almstedt som den 21 i denna månad med döden avlidit och efter sig lämnat följande arvingar: Fadern handelsmannen Johan Almstedt samt trenne bröder kammarskrivarna Carl Johan Almstedt och Diedric Almstedt samt handelsbetjänten Petter Almstedt, för vilken herr rådmannen Kleman och för Petter Almstedt handelsmannen herr Israel Jungberg såsom tillförordnad förmyndare voro närvarande. Egendomen uppgavs av fru rådmanskan Elsa Seldener och värderades som följer nämligen

Avskrift Björn-Åke Petersson

Karlskrona 1799 nr 45
År 1799 den 13 april ärnade väl undertecknade Rådmän hålla Laga Bouppteckning efter assessorskan välädla fru Rebecca Swanhalls som den 30 sistlidne mars härstädes med döden avled och efter sig lämnat efternämnde barn och barnbarn nämligen sönerna kammarrevisionsrådet högädle herr Jacob Swanhalls uti Stockholm, Johannes Swanhalls och Jonas Swanhalls vilka idkat sjöfart och på 30 års tid icke blivit förhörde, döttrarna änkefru assessorskan välädla Britta Margareta Wiggman född Swanhalls uti Stockholm, avlidna Christina Magdalena Swanhalls med herr handelsmannen herr Olof Rosenberg i Marstrand sammanavlade barn sönerna directeuren välädle herr Sven Rosenberg uti Marstrand och handelsmannen herr Anders Rosenberg i Göteborg samt döttrarna Rebecca Rosenberg gift med tullförvaltaren välädle herr Pfannenstill uti Kalmar och demoiselle Greta Rosenberg uti Marstrand samt Rebecca Swanhalls med kontrolleuren ädel och högaktad herr Edvard Magnus Nordgren i Marstrand avlade barn nämligen fru Anna Maria Nordgren gift med majoren välädle herr Monthan, boende på gården Skåre i Kalmar län och fru Rebecca C Nordgren gift med revisorn ädel och högaktad herr Didric Almstedt härstädes, men som det inhämtades att ovannämnda arvingar om tiden till denna förrättning icke blivit underrättade, de således varken själva eller genom ombud tillstädes voro, så uppskjutes härmed till den 20 nästinstundande juni inom vilken tid herr revisorn Almstedt hos vilken änkefru assessorskan Swanhalls i flera år bott och vid förenämnde tid avlidit, lovade foga anstalt om förenämnde arvingars underrättelse att Bouppteckningen efter berörde änkefru sistnämnde dag förrättas skulle den 20 juni och sedan uti Stockholms Posttidningarna flera gånger och sist uti nr 63 för den 10 i denna månad kungjort blivit -----

Avskrift Björn-Åke Petersson

Christian

(Ändrat av kontoinnehavaren den 26 maj 2011 kl. 08.50.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 26 maj 2011 kl. 11.30.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9400) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eva Ström - Torsdag den 26 maj 2011 kl. 13.21
Tack
Jag har idag varit nere på arkivcentrum syd i Lund och gått igenom Lösen, Augerum och Karlskrona stadsförsamling från år 1804 och framåt men hon finns inte med i någon av dessa böckerna.
Jag har domstolsprotokoll från Karlskona rådhusrätt A1a:30 21 febr 1807, 25 mas 1807 9 maj 1807 och från Karlskrona Rådhus 16 maj 1807 där det står att den 18 sistlinda april afliden kammarförvandent Almstdts döda lekamen borde av Skarprättaren till skogs föras och af honom i jornden nedgräfvas,
Vad jag kan få fram ur dessa handling är att han hade prånglat ut falska bancosedlar,
i family search finns en Rebercca Catharina Norgren född i Marstrand 1 dec 1771 och föräldrar Edvard Norgren och Rebeccca Svanhals. Kan detta vara hennes föräldrar?
och är det rätt Rebecca?
Men jag har fått fader till Didric och det är jag tacksam för.
mvh
Eva
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9401) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 26 maj 2011 kl. 14.48
Hej

Visst är det rätt föräldrar du har till Rebecka Catharina. Det framgår av den tredje bouppteckningsingressen här ovan. Det är med största sannolikhet den Rebecka Catharina som föds 1770-12-01 (inte 1771-12-01) i Marstrand (det kan ju ha funnits en syster med samma namn) En bror Magnus Nicolaus född 1772-08-01 och en syster Anna Maria född 1774-03-08. Det finns en syster Anna Maria med i bouppteckningen.

Födelsedatum kommer från Familysearch Vital Records och de är i regel mycket pålitliga, men måste naturligtvis kontrolleras i de riktiga böckerna. Andra register från mormonerna ska man handskas mycket försiktigt med.

Brottet var begånget i Karlskrona, det var ju där Didrik blev ställd inför rätta. Han kan ju ha bott någon annanstans. Står det uttryckligen att han blev dömd till döden? Ett hårt straff kan man tycka.

Kan det vara så att han inte kom med i begravningsboken därför att han inte fick någon hederlig begravning. Men det kanske någon annan kan svara på?

Sedan kan man ju fundera på hur långt till skogs man förde honom. Galgamarken är i dag en stadsdel i Karlskrona.

Glöm för all del inte att titta i tyska församlingens böcker. Där finns mer än man kan ana.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9404) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eva Ström - Torsdag den 26 maj 2011 kl. 18.18
Tack för hjälpen.
Nu kan jag gå vidare i min forskning.
Det står inte uttryckligen att han blivit dömd till döden men att han är död finns med i protokollen, han kan ju ha tagit livet av sig om man vill spekulera.
jag skall leta i Tyska församlingens böcker och se vad jag hittar där.
mvh Eva
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9408) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 26 maj 2011 kl. 19.22
Som framgår av denna sida hos landsarkivet i Östersund var det före 1858 dödsstraff (hängning) för sedelförfalskning: Månadens dokument, december 2010 - Falsk sedel (se nederst på sidan).

Och om jag inte minns fel, så var det t.o.m. tryckt på sedlarna förr i tiden att den skulle mista livet som förfalskade dem.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9409) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eva Ström - Torsdag den 26 maj 2011 kl. 21.05
Tack
Det var en bra upplysning. Det finns många ställen att finna information på som man inte har en aning om, men nu har jag lärt mig lite mera.
mvh
Eva
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)