|
|
|
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 23 februari 2011 kl. 21.31
|
Jag har efter bästa förmåga knåpat ihop en lista över folkbokföringshandlingarna för Blekinge 1895-1991 på vår hemsida OSTKANTEN Har du rättelser eller kompletteringar att bidraga med så skriv, helst på den här sidan. Likaså om du ser att jag har missat någon uppdatering. Då är det fler som blir uppmärksammade. ********************* Information av det här slaget bör givetvis vara korrekt när den skrivs. Den måste naturligtvis vara komplett när den "rättas". Och den måste hållas uppdaterad. Det kan man göra på en hemsida. Inaktuella uppgifter är värdelösa. Oavsett var de finns att läsa. Landsarkivets lista Folkbokföringshandlingar 1895-1991 i Landsarkivet i Lund är rättad och uppdaterad. Men den innehåller enbart uppgifter om inlämnat material. Ingenting om vad som finns kvar ute och således ingen information om var detta material finns. Så hojta till om min lista inte är rätt eller komplett. Jag skjuter inte på budbäraren. *****************''' sydostran@yahoo.se (stycke tillagt) (Ändrat av Xian den 24 februari 2011 kl. 09.06.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 24 februari 2011 kl. 10.43
|
Jag har varit i kontakt med berörda pastorsämbeten. Karlskrona amiralitetsförsamlings böcker levereras 8 april. För övrigt finns det inga datum fastställda. Leveranserna kommer troligen att ske under våren. Nättraby-Hasslö församling meddelar att de inte kan emot släktforskare av utrymmesskäl. Däremot går det bra att skriva till dem så släktforskar de åt dig i den omfattning de har möjlighet. "Passa på nu, sedan kostar det pengar." När det gäller Blekingearkivet avvaktar jag besked från landsarkivet.
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 12 april 2011 kl. 16.45
|
Nu har pastorsämbetet i Bräkne-Hoby överlämnat sina folkbokföringshandlingar 1895-1991 till landsarkivet i Lund. Därmed behöver vi inte tvista om huvudmannaskapet längre. Min lista är uppdaterad och av den framgår det att det är sex pastorsämbeten i Blekinge som har böckerna kvar på sina expeditioner. Av listan framgår också vart man ska vända sig när det gäller de olika arkiven. Det är inte helt självklart med tanke på alla sammanslagningar och namnbyten. Vid kontakt med landsarkivet har jag förstått att det kan ta tid innan volymerna inordnas i arkiven och kommer med i Nationella Arkivdatabasen. Så finns inte volymerna med i NAD så kan det vara värt att titta i landsarkivets förteckning över inlämnade arkivalier. När det gäller de församlingar som delades upp i två kyrkobokföringsdisrikt har böckerna från det ena distriktet mestadels fått ligga kvar i det ursprungliga kyrkoarkivet medan man har inrättat ett nytt arkiv för det andra. Ett exempel är Ronneby där Ronneby kyrkobokföringsdistrikt (NAD) finns kvar i det ursprungliga arkivet medan man skapat ett nytt för Kallinge kyrkobokföringsdistrikt (NAD). Huruvida det fanns församlingar som delades upp i fler än två kyrkobokföringsdistrikt och hur detta hanteras känner jag inte till. Som en ren parentes kan nämnas att Ronneby församling inte har varit delad tidigare. Det uppges allt emellanåt att det skulle funnits en stad- och en landsförsamling men den uppgiften stämmer inte. (Skatteverket: Sveriges församlingar genom tiderna)
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 21 juni 2011 kl. 10.01
|
Nu har folkbokföringshandlingarna från ytterligare tre församlingar levererats till Landsarkivet i Lund. Nämligen Kyrkhult, Ysane och Gammalstorp. Förteckningarna för respektive kyrkoarkiv är uppdaterade i Nationella Artkivdatabasen när det gäller de böcker som lämnats in tidigare. Bräkne-Hoby undantaget. Lista med länkar: http://diginpast.se/ostkanten/swe/ (Ändrat av Xian den 21 juni 2011 kl. 16.11.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 19 september 2011 kl. 13.57
|
Nu har pastorsämbetet i Lyckeby levererat sina böcker till landsarkivet. Det vill säga böckerna för Augerum, Lösen och Flymens församlingar. Nu återstår bara Nättraby, Hasslö och Aspö församlingar samt Karlskrona stadsförsamling. Uppdaterad lista med länkar: http://diginpast.se/ostkanten/swe/
|
|
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 18 november 2011 kl. 10.49
|
|
I dag (2011-11-18) transporteras de sista folkbokföringshandlingarna (1895-1991) från Blekinge ned till Skåne. Det är Aspö församling och Karlskrona stadsförsamling som nu lämnar över sina böcker till landsarkivet i Lund. Listan på Ostkantens förstasida kommer att ligga kvar och även uppdateras tills dess alla volymer har blivit inlagda i Nationella Arkivdatabasen.
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 02 januari 2012 kl. 13.45
|
Finn fem fel! Det finns säkerligen fler än fem fel i den korta notisen från BSF:s medlemstidning Släkt-Eken. Felen i det första stycket bör framgå av mitt föregående inlägg. Och då avser jag inte skillnaden när det gäller leveransdatum. Det kan kvitta lika. Det andra stycket behöver man läsa igenom flera gånger för att förstå innebörden. Eller åtminstone försöka förstå den.
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 02 januari 2012 kl. 16.51
|
Det var böckerna från två församlingar som ingick i den sista leveransen till landsarkivet i Lund, nämligen de från Aspö församling och de från Karlskrona stadsförsamling. Att de två arkiven har samsats om ett och samma arkivutrymme ett antal år innebär inte att Aspö för den skull ingår i stadsförsamlingens material. Aspö har utgjort en egen församling med eget arkiv sedan den bildades 1888. Varför blanda inKarlskrona tyska församling när det gäller folkbokföringshandlingarna 1895-1991? Jag förstår inte alls hur den som skrev har tänkt. Församlingen upphörde 1846 och församlingens böcker finns sedan mycket lång tid tillbaka på Lunds landsarkiv inordnade i ett eget arkiv. När de lämnades in vet jag inte, men det borde ha varit någon gång under 1900-talets första hälft eller till och med tidigare. Jag förstår inte varför man försöker få släktforskare till att leta i fel arkiv. Nationella Arkivdatabasen: Aspö kyrkoarkiv Karlskrona stadsförsamlings kyrkoarkiv Karlskrona tyska församlings kyrkoarkiv
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 02 januari 2012 kl. 18.10
|
Jag blev nyfiken på när Tyska församlingens arkiv egentligen levererades - så jag gjorde en liten snabb stickprovskoll hos SVAR. Jag tog den sista volymen i varje serie (AI - husförhör, B - flytt o.s.v.), d.v.s. de volymer som går fram till församlingens upphörande vid utgången av 1847. På den första bilden för i stort sett alla de kollade volymerna står det att de skannades av Genealogical Society of Utah (alltså mormonerna) år 2009; de finns alltså redan på de gamla mormonrullfilmerna (som ju är det som digitaliseras av mormonerna, och sedan publiceras av SVAR). De enda undantagen är en volym som är daterad SVAR i Junsele 2006, och en Landsarkivet i Lund 2007. Och bläddrar man vidare bland förtextbilderna i mormonvolymerna, så framgår att de fotograferades av Rekolid (den firma som anlitades av mormonerna) redan 1955. Så här ser det t.ex. ut för den sista husförhörslängden: Som synes levererades alltså Tyska församlingens arkiv till landsarkivet senast i juli 1955. (Ändrat av Jts den 02 januari 2012 kl. 18.41.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 02 januari 2012 kl. 19.37
|
Det kan tilläggas att det inte är så märkligt att det inte finns några blekingska 1900-talsböcker hos Genline. Det som Genline digitaliserar för perioden efter mormonfilmerna (som ju bara innehåller de gamla kyrkoböckerna) är SVAR:s mikrokort. Och eftersom Blekinges 1900-talsböcker (av uppenbara skäl) inte finns på mikrokort, så finns de alltså heller inte hos Genline. Och de kommer heller aldrig att komma på mikrokort. Se vidare under Bakgrund > Digitalisering på sidan Arkivkunskap, del 5: Arkivhandlingar på internet i Arkivguiden.
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 02 januari 2012 kl. 20.02
|
Ytterligare ett tillägg och samtidigt ett förtydligande: Landsarkivet i Lunds lista över inlevererade folkbokföringshandlingar 1895-1991 upptar Aspö församling och Karlskrona stadsförsamling. Däremot är inte Karlskrona tyska församling medtagen. Nuvarande lista är uppdaterad 2011-12-15. Länk: http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=9284&refid=1194 (Ändrat av Xian den 02 januari 2012 kl. 20.04.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 02 januari 2012 kl. 21.14
|
Riksarkivet/SVAR skannar inte några arkivhandlingar. Den detaljen sköts av Mediakonverteringscentrum [Riksarkivet/MKC]. På deras hemsida kan man läsa att volymerna för Skåne län håller på att skannas och att Blekinge och Hallands böcker inte är påbörjade ännu: http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=8740 Arkiv Digital skannar inte några kyrkböcker. De reproducerar arkivalier genom avfotografering med digitalkamera. Och än en gång så påstås att SCB-utdragen hör hemma bland kyrkoböckerna. Den lögnen blir inte sannare hur många gånger den än upprepas. När det gäller SVAR så informeras det om hur mycket som kommer att göras och allt som kommer att publiceras. När det gäller Arkiv Digital och Genline nöjer den som skrev med att ”kolla” på ”respektive hemsidor” och se efter vad som går att hitta. Vad som har gjorts och inte gjorts. Hade det inte varit rimligt att skribenten kontaktat sina ”konkurrenter” och hört efter med dem vad de har för planer för Blekinges vidkommande när det gäller 1900-talsmaterialet? Kontaktat dem innan artikeln skrevs. (Ändrat av Xian den 02 januari 2012 kl. 23.53.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 03 januari 2012 kl. 01.55
|
Som nämns här ovan så finns det inga mikrokort för Genline att skanna när det gäller Blekinge. Att Riksarkivet/SVAR skulle dela med sig av de digitaliserade bilderna är nog inte att tänka på. Detta är kanske något som borde ha framgått av artikeln i Släkt-Eken. Genline bör dock ha samma möjlighet som Arkiv Digital att fotografera av originalhandlingarna. Någon ytterligare skanning tror jag inte Riksarkivet tillåter. Vi vanliga dödliga kommer inte att få se dessa böcker i original. Vi får sitta framför en bildskärm antingen på arkivet eller hemma vid datorn. Hemma med SVAR eller Arkiv Digital men knappast med Genline. På folkbokföringsavdelningen får man sitta bakom bildskärmen tills uppslaget har granskats ur sekretessynpunkt. (Ändrat av Xian den 03 januari 2012 kl. 02.09.)
|
|
|
|
|
|
|
|
|